2014-02-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag minns inte, finns det vittnen som har sett KJ och en person till vid det gula huset?

I övrigt funderar jag på om att händerna är tagna som trofé, inte souvenir?

Det finns en mycket mer rationell förklaring till att händerna avstyckades och sedan undangömdes, vilket har diskuterats tidigare i tråden. Det finns en betydande risk att gärningsmannens DNA kan finns på händerna, i synnerhet om det har förekommit handgemäng innan mordet.

Över huvud taget ger styckningen ett rationellt intryck och verkar huvudsakligen ha utförs i avseende att underlätta transport.

Själva dödandet är något mindre rationellt med så många hugg, men kan troligen förklaras med att gärningsmannen har känt vrede och nervositet. Han ville verkligen vara säker på att hon var död.
Citera
2014-02-24, 11:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns en mycket mer rationell förklaring till att händerna avstyckades och sedan undangömdes, vilket har diskuterats tidigare i tråden. Det finns en betydande risk att gärningsmannens DNA kan finns på händerna, i synnerhet om det har förekommit handgemäng innan mordet.

Över huvud taget ger styckningen ett rationellt intryck och verkar huvudsakligen ha utförs i avseende att underlätta transport.

Själva dödandet är något mindre rationellt med så många hugg, men kan troligen förklaras med att gärningsmannen har känt vrede och nervositet. Han ville verkligen vara säker på att hon var död.

Finns absolut ingenting som tyder på detta. Allt talar för att gärningspersonernas avsikt var att döda Vatchareeya i ett utdraget, plågsamt förlopp.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-24 kl. 11:20.
Citera
2014-02-24, 11:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag minns inte, finns det vittnen som har sett KJ och en person till vid det gula huset?

I övrigt funderar jag på om att händerna är tagna som trofé, inte souvenir?

Minderåringen ?

Souvenir eller trofé - whatever ..
Citera
2014-02-24, 11:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Då måste jag göra dig besviken. Tyvärr, tyvärr!

Den ende som talar om tejp i hår är KJ. I förhöret Grandioso citerade, och som jag kommenterade, visste KJ inte ett dyft om att tejp hittats i VB:s hår.
Förhörsledarna nämner det inte i något av förhören, de talar endast om tejp på kroppen. Vid två tillfällen, i olika förhör, använder KJ orden "hår, håret". Men som jag sa, då visste han inte ett pillekvitt om att man funnit tejpbitar i hennes hår. Du ska få ett exempel, det finns fler:

"Där har man ju då slagit fast att den här tejpen, den har man
jämfört med de tejpbitar som…den tejpbit som anträffades på Vatchareeyas kropp och det
som fanns på den rulle som fanns hemma i din bostad och så säger de att det är samma typ av
tejp." Fup, sidan 1881.

Som jag var inne på tidigare: I förhöret den 26 maj får han uppgiften om tejp på kroppen (s. 1676), den 31 maj talar han om tejp i håret (s. 1762). Den 27 maj var det häktningsförhandling. Kan han inte ha fått uppgiften om att det var tejp i håret då?
Citera
2014-02-24, 11:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Då måste jag göra dig besviken. Tyvärr, tyvärr!

Den ende som talar om tejp i hår är KJ. I förhöret Grandioso citerade, och som jag kommenterade, visste KJ inte ett dyft om att tejp hittats i VB:s hår.
Förhörsledarna nämner det inte i något av förhören, de talar endast om tejp på kroppen. Vid två tillfällen, i olika förhör, använder KJ orden "hår, håret". Men som jag sa, då visste han inte ett pillekvitt om att man funnit tejpbitar i hennes hår. Du ska få ett exempel, det finns fler:

"Där har man ju då slagit fast att den här tejpen, den har man
jämfört med de tejpbitar som…den tejpbit som anträffades på Vatchareeyas kropp och det
som fanns på den rulle som fanns hemma i din bostad och så säger de att det är samma typ av
tejp." Fup, sidan 1881.

Du gör mig inte besviken! :-) Jag har gjort det till lite av en principgrej att försöka "debunka" påståenden om att Kristoffer "försagt" sig i förhör genom att leta bevis för att han fått information om saken redan. Naturligtvis för att visa att jag inte är så okritisk som vissa i "karatelägret" att jag köper all information som talar till min egen fördel. Men här har vi uppenbarligen något som förhörsledarna inte uppmärksammade! Finns en liten möjlighet att mer detaljer kan ha lämnats vid häktningsförhandlingen, men jag tycker det här är så pass intressant att det gott kan rapporteras till åklagaren.
Citera
2014-02-24, 11:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det märkliga i hela den här historien är varför KJ är så otroligt klantig så att han lämnar blodspår i bakluckan på bilen trots att han borde förstå att det är första stället polisen letar på. Han var ju väl medveten om hur man får bort blodfläckar vilket han berättade om i förhören. Är det bara lathet eller var det meningen att spåren skulle hittas.
Detsamma gäller det gula huset. Varför placerar han en kropp i ett hus i närheten av hans föräldrahem. Han måste ju ha fattat att den skulle hittas. Även om benen i huset var ett misstag så skulle kroppen i skogen ändå ha hittats inom en snar framtid. Man undrar hur han resonerade där. Han hade i alla fall troligen kommit undan om han inte hade lämnat blod i bilen och hade kört några mil bort med bilen och dumpat kroppen i någon myr.

Ville han åka dit för mordet? I så fall borde han ha erkänt, men tvärt om har han envist förnekat att han har något med mordet att göra. Allt är väldigt motsägelsefullt.

Tycker du att det är ett otvetydigt bevis att en person som är häktad för mord säger något i stil med "så där skulle jag aldrig ha gjort för jag vet ju hur man röjer undan spår efter sig"?

Personligen tror jag att den enkla förklaringen är att han slagit in kroppen på ett sådant vis att han inte trodde att något kunde läcka ut. Därför såg han ingen anledning att titta särskilt noga och ganska troligt var det mer eller mindre mörkt när han ägnade sig åt i- och urlastning av den emballerade kroppen (kroppsdelarna)

När det gäller var mördare som gömmer sina offers kroppar gömmer dem så vet jag att FBI-analyser har visat att de förvånande ofta gömmer dem ganska nära sina egna bostäder, eller i områden som de känner till väl. Så det är inte särskiilt förvånande att man gjorde dessa fynd där man gjorde dem tycker jag.
Citera
2014-02-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tycker du att det är ett otvetydigt bevis att en person som är häktad för mord säger något i stil med "så där skulle jag aldrig ha gjort för jag vet ju hur man röjer undan spår efter sig"?

Personligen tror jag att den enkla förklaringen är att han slagit in kroppen på ett sådant vis att han inte trodde att något kunde läcka ut. Därför såg han ingen anledning att titta särskilt noga och ganska troligt var det mer eller mindre mörkt när han ägnade sig åt i- och urlastning av den emballerade kroppen (kroppsdelarna)

Nu försöker du förenkla saken lite för mycket.

KJ gav för det första exempel på hur man rengör. Jag har för mig att han nämnde väteperoxid och något annat ämne som jag inte minns nu. Det verkar också osannolikt att han inte skulle ha sett att det hade läckt ut blod. Han borde rimligtvis ha kontrollerat detta mycket noggrant och han hade god tid på sig. Det tog över en vecka innan polisen analyserade bilen. KJ är nog ingen Einstein precis men jag tror ändå han har ett visst bondförnuft och såna här missar borde ingen normal människa göra, i synnerhet inte när han måste ha fattat att han skulle bli huvudmisstänkt från första början.

När det gäller den valda platsen så är det sant att det finns seriemördare som har grävt ner liken på tomten. Men när mördaren gömmer liken i närheten så är det nog oftast för att de vet att det är mycket bra gömställen eller platser som de har kontroll över.
I det här fallet så vill jag påstå att stället var mycket illa valt. Det vara bara en tidsfråga tills att det skulle hittas och det måste ju gärningsmannen ha insett. Dessutom finns det indicier som tyder på att någon har placerat kroppsdelar på platsen i senare skede.
Citera
2014-02-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HR kommer snart att avge sitt omdöme om detta. Sjuk eller frisk handlar snarast om juridisk mening, där ingår inte längre personlighetsstörning som sjukdom.

Barnamördaren i Dalarö anses också som frisk i lagens mening. Där kan man verkligen - enligt mig - prata om en narccisistisk psykopat.
Det är sådana som bränner sina barn inne, styckmördar och skändar som får mig att sakna den gamla mentalvården.
Hade känts bättre om man visste att dessa satt för alltid i tvångströja på Beckis.
Citera
2014-02-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du gör mig inte besviken! :-) Jag har gjort det till lite av en principgrej att försöka "debunka" påståenden om att Kristoffer "försagt" sig i förhör genom att leta bevis för att han fått information om saken redan. Naturligtvis för att visa att jag inte är så okritisk som vissa i "karatelägret" att jag köper all information som talar till min egen fördel. Men här har vi uppenbarligen något som förhörsledarna inte uppmärksammade! Finns en liten möjlighet att mer detaljer kan ha lämnats vid häktningsförhandlingen, men jag tycker det här är så pass intressant att det gott kan rapporteras till åklagaren.
Ja detta är mkt märkligt!
Jag tänkte på det (hur vet han att det var i håret?) och sedan tänkte jag att han måste fått se bilden.
Vilka bilder på BO fick han se under förhören?
Citera
2014-02-24, 13:09
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jag tänkte på det (hur vet han att det var i håret?) och sedan tänkte jag att han måste fått se bilden.
Fanns det inte information tidigare att han vägrade titta på bilderna som visades för han, har någon minnesbild av det men kan minnas fel.
Citera
2014-02-24, 13:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162

Rätt. Han fick se bilden.
Citera
2014-02-24, 13:12
Medlem
henkesss avatar
Är det inte märkligt att det var fest hos VB´s familj veckan efter som hon hittats?
Vill inte smutskasta VBs familj, kanske är en tradition i Thailand vad vet jag.
Vad jag hört så visste VB morsa om förhållandet hon hade med MB. Frågan är om farsan visste det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in