2014-03-03, 14:31
Medlem
Gordon9s avatar
Kan det vara så här. Om vi antar att GM=KJ; Mord och styckning sker i lgh med skölpjärn, transport i ryggsäck el dyl. till bilen, transport till värn (blött och solfritt) där hund markerade. Sedan av ngn anledning vill KJ flytta delarna (kanske för att KJ tror att det kan finnas spår av honom där). Det blir en slumpmässig plats (men ändå i kända marker) i gropen där alla delar läggs. Sedan följande: I någon mening kan det vara en outhärdlig väntan på att VB ska hittas när alla forensiska åtgärder är klara. Tiden går och frustrationen ökar. Genom att lägga benen i det öde huset skyndar KJ på processen för att MP/polis ska hitta VB. Vinsten isf är att minska frustrationen som finns i väntan på det som KJ vet kommer utspela sig (förhör, utredning osv). Kanske ingen ny tanke i tråden. Det verkar dock vara en möjlig förklaring till ett annars irrationellt beteende.
Citera
2014-03-03, 14:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Fördjupad teknisk analys? Är inte problemet egentligen rätt lättförståeligt. SMS är raderade och överskrivna med ny data. Oavsett djupet på analysen torde det vara en omöjlighet att återskapa det som raderats och även om det skulle gå har jag svårt att se varför åklagarna skulle spendera gigantiska resurser för att utreda ett sidospår i ett mordfall där mördaren redan är dömd?

Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
tack för infon- det vore ju det bästa och det är ju självfallet VÄRT det! det kan vara så att en oskyldig får lida sig igenom ett fängelsestraff när det egentligen är någon/några andra som borde sitta där- vilket är mycket allvarligt!!

Rättvisan och sanningen ska självfallet prioriteras och det ända rätta är att återskapa smsen!

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om en sån analys skulle ge resultat skulle det vara väl investerade pengar. Det är frustrerande för den här historien att VB:s sist kända korrespondens inte kunnat återskapas. Jag håller mig skeptisk till uppgiften att det är återskapade sms som utgör åklagarnas nya bevisning. Men om det är så borde väl innehållet peka mot den åtalade?

Står ju i FUP att IBAS har speglat NAND-minnet för att extrahera data, dvs de har använt den mjukvarubaserade bit-by-bit metoden. Men det finns ett bättre, och betydligt dyrare, sätt som är hårdvarubaserat och kallas "chip-off". Dvs man löder av NAND-kretsen och analyserar den med speciellt framtagen utrustning. Tekniken är ytterst effektiv - har hög succesrate och kan även återskapa raderad och överskriven data.

Citat:
eftersom att det hittills FORTFARANDE saknas bevis ang vem som är GM är det åklagarnas självklara PLIKT att återskapa smsen om det nu går!!!

Ja, kan inte annat än hålla med dig.
Citera
2014-03-03, 14:35
Medlem
Citat:
Det är ju bara att hoppas på att det stämmer! Bättre sent än aldrig. Tror att vi kan få svar på många frågor genom att läsa deras konversation den 4 maj i samband med försvinnandet!

Jag kan inte tänka mig ifall VB/MB SMS har återskapats att de skulle peka i en annan riktning än KJ som gärningsman. Varför skulle ÅK i så fall ha överklagat tingsrättens dom? Det värsta för MB skulle i så fall vara att VB SMS:at på hjälp utan att MB ingripit.
Angående tejpen så uppehöll sig Leif GW en hel del vid den och gjorde en "Marjasin", dvs klippte och klistrade som om tejpen skulle vara ett faktiskt bevis. Har han fått insideinformation om ett eventuellt nytt bevisläge eller är han inte korrekt informerad om att tejpen bara är ett indicium?
Citera
2014-03-03, 14:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
FUP 936
MB verkar ha varit på "personalmöte" (eller vad han nu kallade det i rätten) ca 11H i Kalix mån 6/5.
Kopplas upp i Kalix Kl. 09.11 till 20.13 6/5.
Verkar ha passerat Luleå på vägen hem och sedan kopplats upp mot Buddbyn masten... Någon som kan förklara riktningen på denna mast?

Buddbyn SO 120 står det på s937.

Dvs masten täcker i riktning sydost 120°, +/- 60°, eller en sektor mellan 60° och 180°. Bland annat Mjösjöberget och Gammelängsberget ligger i den sektorn...
Citera
2014-03-03, 14:38
Medlem
Om SMS skulle kunna återskapas det skulle gynna KJ, därför borde åklagarna ha inget intresse av det.
Citera
2014-03-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag kan inte tänka mig ifall VB/MB SMS har återskapats att de skulle peka i en annan riktning än KJ som gärningsman. Varför skulle ÅK i så fall ha överklagat tingsrättens dom? Det värsta för MB skulle i så fall vara att VB SMS:at på hjälp utan att MB ingripit.
Angående tejpen så uppehöll sig Leif GW en hel del vid den och gjorde en "Marjasin", dvs klippte och klistrade som om tejpen skulle vara ett faktiskt bevis. Har han fått insideinformation om ett eventuellt nytt bevisläge eller är han inte korrekt informerad om att tejpen bara är ett indicium?

Han har nog bara lyssnat på åklagarna. Dom vet ju mer än SKL.
Citera
2014-03-03, 14:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
I vilket fall så visar KJ:s sätt (som han själv beskriver) att riva en tejp att det är mer sannolikt att han haft en till rulle som användes vid mordet än att någon annan mördat och tejpat VB och river på samma sätt och dessutom med en liknande tejp.

Silvertejp är väl ändå det vanligaste...det har då jag alltid använt vid styckmord

Om du går till Julas hemsida och söker på sårtejp så får du fram två typer. Den ena kallas väv och den andra plast. Förklara gärna skillnaden.
Citera
2014-03-03, 15:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Min fetning.

Dessa återskapade sms mellan MB och VB måste ju då, vad jag förstår, röra sig om de sms VB skickade till MB på kvällen den 4 maj. Hur är det möjligt? I fup framgår det ju att varken svensk eller utländsk expertis lyckades med detta.
Så, vem är det nu, som genom ett under, klarat av denna tidigare, omöjliga prestation?

Det var samma läge i Marinafallet i den nya rättegången. Ny teknik fick fram ett SMS MGM raderat.
Citera
2014-03-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein

Vad får dig att tror att MB och VB inte bestämde träff som vanligt i samband med att MB körde henne hem den 4 maj? alt. Vad får dig att tro att MBs sms inte var hotfulla?
Citera
2014-03-03, 15:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad får dig att tror att MB och VB inte bestämde träff som vanligt i samband med att MB körde henne hem den 4 maj? alt. Vad får dig att tro att MBs sms inte var hotfulla?

Körde MB hem VB den 4:e, någon annan som kan verifiera det?
Citera
2014-03-03, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men ingen av de vilsna beskrivningarna på detta verktyg stämmer med beskrivningen av såren. Enligt kriminaltekniker Lindblom är det närmaste en splitsnål. Det ger ett D-format sår inte C-format.

Om Lindblom hade fått fullfölja undersökningen så hade det sannolikt varit verifierat.

Bara för att beskrivningarna är "vilsna" (tänk på vilket intryck och vem som ger dessa är) så är det ändå troligt att detta "försvunna" verktyg har något med mordet att göra. Det behöver inte vara något mystiskt udda specialverktyg. Det finns en uppsjö av olika urgröpningsverktyg och svarvstål som används i trä och säljs i satser om 5-10 st, det förekommer ingen standard på såna och tillverkning/tillverkare kan ha upphört för längesen.
Senast redigerad av majk69 2014-03-03 kl. 15:43.
Citera
2014-03-03, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om du går till Julas hemsida och söker på sårtejp så får du fram två typer. Den ena kallas väv och den andra plast. Förklara gärna skillnaden.

Jag har försökt förklara, backa bandet. Det behöver inte vara någon skillnad, en tejp gjord av plast kan vara förstärkt med en uppbyggnad av väv som också kan bestå av någon sorts plast. Sålunda förekommer lamineringar av till exempel polyester/papper, väv/polyeten, acetat/glasfiber, papper/rayonfiber och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in