2014-02-27, 13:57
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Rikshems studentkö är ett nytt påfund så där borde du ha ganska goda chanser, jag slängde iväg ett mail för drygt tre veckor sedan och då stod det 2000 personer i kön fast många stå nog med bara för att. Men att få genom Studentstaden med drygt 1100 dagar tror jag kommer gå, är du villig att ta ett rum utan dusch och toalett är du nog garanterad ett med recceförturen som finns, säkert också ett med egen toalett. Egen dusch blir svårare skulle jag tro, jag personligen skulle valt ett korridorsrum med egen dusch i Flogsta eller på Kantorn över att behöva dela men det är bara vad jag personligen tycker.

V-Dala kan det löna sig att gå med i då dem lottar ut korridorsrum till nya medlemmar, alla med egen dusch.

Tack för svaret!

Helst skulle jag så klart vilja ha ett rum med både toalett och dusch men kan tänka mig att dela till en början om jag blir tvungen. Vet du hur många är man då som delar på samma toalett och dusch?

Hur är det att bo i Flogsta eller Kantorn, vilket av dessa områden är att föredra? Du menar alltså att jag har god möjlighet att få ett rum med både egen toalett och dusch om jag kan tänka mig att bo i Flogsta eller Kantorn?

Låter bra att det inte verkar vara helt kört i alla fall, trodde nästan inte det skulle räcka med mina poäng efter det jag hört om hur svårt det ska vara att få tag på boende i Uppsala.

Många frågor men skulle vara tacksam för de svar du eller andra kan ge
Citera
2014-02-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Tack för svaret!

Helst skulle jag så klart vilja ha ett rum med både toalett och dusch men kan tänka mig att dela till en början om jag blir tvungen. Vet du hur många är man då som delar på samma toalett och dusch?

Har för mig att det är fem eller sex, inte helt säker då jag inte bott i en sån korridor.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Hur är det att bo i Flogsta eller Kantorn, vilket av dessa områden är att föredra? Du menar alltså att jag har god möjlighet att få ett rum med både egen toalett och dusch om jag kan tänka mig att bo i Flogsta eller Kantorn?
Nu har jag bara bott i Flogsta men jag trivdes bra där, jag hade tur och hamnade i en bra korridor. Nu är Heimstadens kö ett mysterium men jag fick boende efter att ha stått i 4-5 månader. Gillar man fester är Flogsta ett bra område, annars skulle jag nog välja Kantorn som jag förstått det har mindre spårade fester med poliser som dyker upp. Men Flogsta ligger fint, nära till en grym ICA-affär, fina områden att springa i, gym och det tar max 15 minuter att cykla till stan.

Kantorn ligger på fel sida ån och järnvägen men det är ändå högst överkomligt cykelavstånd överallt, sen har jag förstått det som att rummen har badkar istället för dusch. Rikshem känns som en bättre hyresvärd än Heimstaden också, Heimstaden är riktigt slöa på att fixa saker, en av våra köksfläktar var trasig hela tiden jag bodde där och dem fixade det inte hur många gånger man än ringde. Korridorerna är mindre på Kantorn också men jag tycker att ska man bo i korridor i Uppsala borde man ändå ha bott en period i Flogsta iallafall, det är en upplevelse.
Citera
2014-02-27, 19:43
Medlem
speedcolas avatar
Recentior-lägenheter, hur länge får man ha dem? Är det första terminen bara eller hur funkar det? Finns det bara ett begränsat antal recentior-boenden eller är det nån form av bostadsgaranti för folk som bor utom pendelavstånd?

Har försökt hitta mer om det men inte lyckats..
Citera
2014-02-27, 22:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Recentior-lägenheter, hur länge får man ha dem? Är det första terminen bara eller hur funkar det? Finns det bara ett begränsat antal recentior-boenden eller är det nån form av bostadsgaranti för folk som bor utom pendelavstånd?

Har försökt hitta mer om det men inte lyckats..
Menar du sådana som Studentstaden har? Isf är det så att reccar har förtur på rummen.
Citera
2014-02-27, 22:57
Medlem
Mr.Nutts avatar
Vilka bostadsköer kan jag ställa mig i utan att vara varken skriven i Uppsala eller inskriven på UU? Funderar eventuellt på att läsa min master i Uppsala när det blir dags och med tanke på bostadsköerna i de flesta städer antar jag att jag borde börjat sammla köpoäng helst igår i den utsträckning det är möjligt
Citera
2014-02-27, 23:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Vilka bostadsköer kan jag ställa mig i utan att vara varken skriven i Uppsala eller inskriven på UU? Funderar eventuellt på att läsa min master i Uppsala när det blir dags och med tanke på bostadsköerna i de flesta städer antar jag att jag borde börjat sammla köpoäng helst igår i den utsträckning det är möjligt
Uppsalahem, Heimstaden, Studentstaden osv. Det finns mycket info i tråden om du söker och läser inläggen.
Citera
2014-02-27, 23:08
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Uppsalahem, Heimstaden, Studentstaden osv. Det finns mycket info i tråden om du söker och läser inläggen.
Givetvis har du rätt i att jag borde söka bättre, men tack ändå för hjälpen. Jag frågade mest eftersom jag inte riktigt förstod vilka krav studentstaden egentligen ställer utifrån deras hemsida.
Det här har antagligen också redan besvarats, men kommer jag ha någon som hellst chans att få någonstans att bo med 2-2,5 års kötid (mina tidigare erfarenheter talar emot det, men man vet ju aldrig) och gäller förturen för nyinflyttade även för masterstudenter?
Citera
2014-02-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Givetvis har du rätt i att jag borde söka bättre, men tack ändå för hjälpen. Jag frågade mest eftersom jag inte riktigt förstod vilka krav studentstaden egentligen ställer utifrån deras hemsida.
Det här har antagligen också redan besvarats, men kommer jag ha någon som hellst chans att få någonstans att bo med 2-2,5 års kötid (mina tidigare erfarenheter talar emot det, men man vet ju aldrig) och gäller förturen för nyinflyttade även för masterstudenter?
I Flogsta lär du få ett rum iallafall, på Kantorn kanske du till och med kan få en lägenhet om du ställer dig i Rikshems kö, via Studentstaden om du vill dela magsjuka med fem andra genom att dela toalett.
Citera
2014-03-03, 01:14
Medlem
När brukar det komma upp 1-rummare på heimstaden som har inflyttning nära inpå hösten? Om man kollar i dagsläget så finns det 6 st rum uppe med tillträde 2014-05-01 och det känns ju tyvärr inte så lägligt.

En annan fråga, är det många här som fått sin första bostad (eget rum eller som inneboende) genom att ta kontakt via blocket? Brukar det vara stort tryck från studenterna på den sidan?
Citera
2014-03-03, 11:26
Medlem
Gridiots avatar
Flogsta eller Kantorn? Jag har fått erbjudande hos båda. Korridor bägge fallen.
Citera
2014-03-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Flogsta eller Kantorn? Jag har fått erbjudande hos båda. Korridor bägge fallen.

Det beror helt på vad du vill ha ut av din studietid. Och vart du ska plugga någonstans.

Det finns gott om matnyttig information om hur det är att bo på de olika ställena längre bak i tråden.
Citera
2014-03-03, 19:00
Medlem
EnDronts avatar
Jag har fått boende i ett rum i en dubblett via en nation i Uppsala. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av dem tänkte jag passa på och ställa lite frågor:

Är det någon som haft erfarenhet av att bo i dubblett i Uppsala, hur var det, bra och dåliga saker etc.. Hur är det rent generellt? Jag förstår att om man hamnar med en idiot som inte håller ordning så kommer det att suga men sköter folk sig generellt?
Är rummen fräscha? Av någon anledning får man se först när man får nycklarna (ingen förhandsvisning), i mitt fall i morgon.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in