2014-02-20, 21:43
Medlem
Snart börjar uthyrningen av de nya lägenheterna vid Blåsenhus med inflytt till HT14. Storleksmässigt kommer lägenheterna variera i storlek från 25-47 kvm. Själv tror jag att jag kommer hoppa att söka dem då det känns som att hyran kommer vara i samma storleksklass som Observatoriet, dvs nästan 7500 för 48 kvm + el och vatten, men förhoppningsvis resonerar inte alla som jag så man kan få bättre chans på de stora lägenheterna på Kvarngärdet.
Citera
2014-02-26, 20:34
Medlem
speedcolas avatar
Är jag sent ute om jag börjar söka studentlägenhet nu eller finns det fortfarande en chans? Alltså inte i korridor.

Vilka föreningar ska jag titta på om jag vill ha samma chans som alla andra att få en plats? (Dvs slippa konkurrera med folk som har stått i kö de senaste två åren).

Har för mig att det brukar finnas vissa bostadsföreningar som man bara kan söka boende hos först när antagningen blivit bekräftad. Även vissa som ordnar utlottning av platser, där man blir slumpvis tilldelad ett boende.
Citera
2014-02-26, 21:39
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Är jag sent ute om jag börjar söka studentlägenhet nu eller finns det fortfarande en chans? Alltså inte i korridor.

Vilka föreningar ska jag titta på om jag vill ha samma chans som alla andra att få en plats? (Dvs slippa konkurrera med folk som har stått i kö de senaste två åren).

Har för mig att det brukar finnas vissa bostadsföreningar som man bara kan söka boende hos först när antagningen blivit bekräftad. Även vissa som ordnar utlottning av platser, där man blir slumpvis tilldelad ett boende.

Vad gäller förresten i kösystemet? Första personen att söka en lägenhet får den? Eller är det tal om att man anmäler intresse för studentlägenheter över lag och den som då är först får plocka åt sig vad han vill ha? Säkert en dum fråga men jag är ny på det här så ha överseende
Citera
2014-02-26, 21:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vad gäller förresten i kösystemet? Första personen att söka en lägenhet får den? Eller är det tal om att man anmäler intresse för studentlägenheter över lag och den som då är först får plocka åt sig vad han vill ha? Säkert en dum fråga men jag är ny på det här så ha överseende
Den med flest ködagar givetvis. Annars är det ju inte ett kösystem, eller hur?
Citera
2014-02-26, 22:30
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Den med flest ködagar givetvis. Annars är det ju inte ett kösystem, eller hur?

Ja okej då är jag med hehe! Håller på och ställer mig i köer nu. Ska man kryssa i att man är student eller inte vid registrering? För jag studerar ju inte i dagsläget. Tänker bara så att man inte förstör för sig själv om man kryssar nej på den och direkt blir eliminerad som aktuell. Antar dock att de menar om man i nuläget studerar (?)

En grej till: om man anmäler sig om intresserad av ett ställe, när måste man senast tacka nej i så fall om man inte vill ha det? Vad händer om man tackar ja till en lgh och sen säger nej några dagar för sent?
Senast redigerad av speedcola 2014-02-26 kl. 22:32.
Citera
2014-02-26, 22:51
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Snart börjar uthyrningen av de nya lägenheterna vid Blåsenhus med inflytt till HT14. Storleksmässigt kommer lägenheterna variera i storlek från 25-47 kvm. Själv tror jag att jag kommer hoppa att söka dem då det känns som att hyran kommer vara i samma storleksklass som Observatoriet, dvs nästan 7500 för 48 kvm + el och vatten, men förhoppningsvis resonerar inte alla som jag så man kan få bättre chans på de stora lägenheterna på Kvarngärdet.

Sitter i dagslaget po cirka 1800 kodagar, och skall efter studieuppehall borja studera igen nu till hosten, och undrar darfor vad ettorna pa 25 kvm kan tankas ligga po utan el och vatten? 3500-4000kr? Eller mer?
Citera
2014-02-26, 23:05
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
En grej till: om man anmäler sig om intresserad av ett ställe, när måste man senast tacka nej i så fall om man inte vill ha det? Vad händer om man tackar ja till en lgh och sen säger nej några dagar för sent?

Det hander ingenting savida du inte tackar ja och sedan struntar i att skriva kontrakt, da nollstalls dina kodagar (eller om du blir avstangd i typ 6 manader).
Intresseanmalan ar endast just en intresseanmalan, och om du ar en av de 15 med mest kodagar blir du erbjuden att tacka ja.
Citera
2014-02-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Sitter i dagslaget po cirka 1800 kodagar, och skall efter studieuppehall borja studera igen nu till hosten, och undrar darfor vad ettorna pa 25 kvm kan tankas ligga po utan el och vatten? 3500-4000kr? Eller mer?
Har inte sett några prisuppgifter men skulle gissa att hyrorna kommer vara högre. Uppsalahems nybyggda (iaf nyrenoverade?) korridorsrum på 25 kvm i Ekeby kostar någonstans runt 4300 och ettorna i Observatoriet några hundralappar mer, om jag minns rätt.
Citera
2014-02-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Har inte sett några prisuppgifter men skulle gissa att hyrorna kommer vara högre. Uppsalahems nybyggda (iaf nyrenoverade?) korridorsrum på 25 kvm i Ekeby kostar någonstans runt 4300 och ettorna i Observatoriet några hundralappar mer, om jag minns rätt.
Ettorna i Observatoriet kostar runt 3700 om jag inte minns helt galet, samma summa i Majklockan också. Men har man 1800 ködagar borde man kunna hitta något billigare/bättre tycker jag, fast det är klart, vill man inte bo på Kvarngärdet är det nog svårt att få en etta, det skulle väl vara genom nation i sådana fall.
Citera
2014-02-27, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ettorna i Observatoriet kostar runt 3700 om jag inte minns helt galet, samma summa i Majklockan också. Men har man 1800 ködagar borde man kunna hitta något billigare/bättre tycker jag, fast det är klart, vill man inte bo på Kvarngärdet är det nog svårt att få en etta, det skulle väl vara genom nation i sådana fall.
Du har säkert rätt. Var nog de större ettorna med sovalkov, på 35 kvm eller vad det är, jag tänkte på.
Citera
2014-02-27, 09:41
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Hur ser mina chanser ut att få ett korridorsrum eller en lägenhet genom Studentstaden? Jag har nu 900 köpoäng så kommer väl ha ~1100 poäng när terminen börjar.

Jag har även varit registrerad på Heimstaden ganska länge men ser inte vart jag kan se vilket datum jag reggade mig där men skulle tippa på ungefär samma tid som hos Studentstaden.

Jag har också registrerat mig på Rikshem men där har jag bara 14 poäng.

Tacksam för svar!
Citera
2014-02-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Hur ser mina chanser ut att få ett korridorsrum eller en lägenhet genom Studentstaden? Jag har nu 900 köpoäng så kommer väl ha ~1100 poäng när terminen börjar.

Jag har även varit registrerad på Heimstaden ganska länge men ser inte vart jag kan se vilket datum jag reggade mig där men skulle tippa på ungefär samma tid som hos Studentstaden.

Jag har också registrerat mig på Rikshem men där har jag bara 14 poäng.

Tacksam för svar!
Rikshems studentkö är ett nytt påfund så där borde du ha ganska goda chanser, jag slängde iväg ett mail för drygt tre veckor sedan och då stod det 2000 personer i kön fast många stå nog med bara för att. Men att få genom Studentstaden med drygt 1100 dagar tror jag kommer gå, är du villig att ta ett rum utan dusch och toalett är du nog garanterad ett med recceförturen som finns, säkert också ett med egen toalett. Egen dusch blir svårare skulle jag tro, jag personligen skulle valt ett korridorsrum med egen dusch i Flogsta eller på Kantorn över att behöva dela men det är bara vad jag personligen tycker.

V-Dala kan det löna sig att gå med i då dem lottar ut korridorsrum till nya medlemmar, alla med egen dusch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in