Sitter och läser lite statistik och lade märke till att Federer har flest titlar, finaler, semifinaler, kvartsfinaler (tangerat med Connors) i grand slams. Sen så ligger han trea på listan över flest spelade grand slams på 59 st. Fabrice Santoro leder med 70 st spelade. Deltar Federer i alla kommande grand slams till och med 2017 så tangerar han Santoro även där och ligger troligtvis överst på alla dessa om inte Nadal går om honom i antal titlar och finaler där han ligger hyfsat nära.
Anledningen till varför jag tycker denna statistik är intressant är för att jag tror att det sporrar Federer att fortsätta spela tennis ett bra tag framöver. Så länge hans rygg håller så lär vi få se honom spela bra tennis, jag tror faktiskt att det enda som kan stoppa honom är skador, han verkar aldrig bli less på tennis, det skulle inte jag blivit heller om jag var så bra som honom så det är enkelt att förstå
Frågan om det har funnits en idrottsman som har varit på den absoluta toppen och varit jämnare än Federer? Om man räknar bort Alexander Karelin då förstås.
Man kan ju inte låta bli att undra när han ska missa en grand slam igen, han har spelat 57 st i rad nu (där leder han också) och det ser ju ut att bli fler.