2014-03-01, 19:37
Medlem
Det verkar som Federer kommit igång ordentligt igen , Kul ,då har kanske Nadal och djokovic lite utmaning att vänta i grandslamsen framöver , Dimitrov spelar ju bra i veckan också.

Isak Arvidsson vann en future,nån som sett han spela ? har han någon kapacitet? tror nog han kommer spela singel i davis cup , han har en seger en final och en semi hittils i år , han har nog samlat ihop till att få spela.
Citera
2014-03-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Det verkar som Federer kommit igång ordentligt igen , Kul ,då har kanske Nadal och djokovic lite utmaning att vänta i grandslamsen framöver , Dimitrov spelar ju bra i veckan också.

Isak Arvidsson vann en future,nån som sett han spela ? har han någon kapacitet? tror nog han kommer spela singel i davis cup , han har en seger en final och en semi hittils i år , han har nog samlat ihop till att få spela.
14e året på raken som Fedex tar en singeltitel på antingen ATP eller GS.
Isak kommer nog att spela singel, klättrar på rankingen nu runt 100 platser bättre än Elias,
http://www.atpworldtour.com/posting/2014/539/mds.pdf
Senast redigerad av Alessandro 2014-03-01 kl. 21:16.
Citera
2014-03-01, 22:39
Medlem
Sitter och läser lite statistik och lade märke till att Federer har flest titlar, finaler, semifinaler, kvartsfinaler (tangerat med Connors) i grand slams. Sen så ligger han trea på listan över flest spelade grand slams på 59 st. Fabrice Santoro leder med 70 st spelade. Deltar Federer i alla kommande grand slams till och med 2017 så tangerar han Santoro även där och ligger troligtvis överst på alla dessa om inte Nadal går om honom i antal titlar och finaler där han ligger hyfsat nära.

Anledningen till varför jag tycker denna statistik är intressant är för att jag tror att det sporrar Federer att fortsätta spela tennis ett bra tag framöver. Så länge hans rygg håller så lär vi få se honom spela bra tennis, jag tror faktiskt att det enda som kan stoppa honom är skador, han verkar aldrig bli less på tennis, det skulle inte jag blivit heller om jag var så bra som honom så det är enkelt att förstå

Frågan om det har funnits en idrottsman som har varit på den absoluta toppen och varit jämnare än Federer? Om man räknar bort Alexander Karelin då förstås.

Man kan ju inte låta bli att undra när han ska missa en grand slam igen, han har spelat 57 st i rad nu (där leder han också) och det ser ju ut att bli fler.
Citera
2014-03-02, 01:03
Medlem
Bjurras avatar
Håller med ovanstående inlägg, mitt intryck är att Fed är lite av en statistiknörd och att han gärna vill slå ett och annat rekord.
Citera
2014-03-02, 10:01
Medlem
barnets avatar
Kolla det här rallyt mellan Murray & Dimitrov. Satan i gatan.

http://www.youtube.com/watch?v=WH57z3TjBPI&feature=player_embedded
Citera
2014-03-02, 10:21
Medlem
När tråden är inne på statistiknörderi, så måste väl Federer ligga bra till när det gäller antal veckor top 10 i rad? Vet iofs när han senast var utanför top 10, men spontant säger jag 2002, möjligtvis 2003. 11-12 år utan uppehåll kan det inte vara många som slår. Sampras, Lendl, Becker känns på ungefär samma nivå, men inte mycket längre, och Federers svit står sig. Finns det någon som varit top 10 så länge att det blir svårt för Federer att gå förbi? Connors?
Citera
2014-03-02, 12:35
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
När tråden är inne på statistiknörderi, så måste väl Federer ligga bra till när det gäller antal veckor top 10 i rad? Vet iofs när han senast var utanför top 10, men spontant säger jag 2002, möjligtvis 2003. 11-12 år utan uppehåll kan det inte vara många som slår. Sampras, Lendl, Becker känns på ungefär samma nivå, men inte mycket längre, och Federers svit står sig. Finns det någon som varit top 10 så länge att det blir svårt för Federer att gå förbi? Connors?

Connors och Agassi har slutat 16 säsonger på topp 10. Federer har gjort det 12 ggr. Kan bli tufft för honom att fixa fyra till.
Citera
2014-03-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Connors och Agassi har slutat 16 säsonger på topp 10. Federer har gjort det 12 ggr. Kan bli tufft för honom att fixa fyra till.

OK, vad gäller Agassi är jag dock ganska säker på att det inte var 16 i följd, han hade väl någon period på 90-talet han var helt under isen? Men tror också att det är tveksamt om Federer kommer upp i 16.
Citera
2014-03-02, 16:32
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_Records_Open_Era_(Singles_Men)#ATP_Rankings

Där har ni. Som synes så ligger han mycket efter Connors men Agassi tror jag det finns en rimlig chans att nå, han är knappt tre år ifrån det. jag tror faktiskt han kommer att gå om Agassi, däremot inte Connors. Fast man ska aldrig säga aldrig med Federer, det beror helt och hållet på om han klarar att hålla sig skadefri eller inte. Det som hände förra säsongen får inte hända igen för då tror jag inte han kommer att kunna hålla på med tennis tillräckligt länge.
Citera
2014-03-02, 18:23
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Sedan får man tänka på att Nadal har en rätt bra chans att gå om på en del rekord. Han har varit topp fem varje vecka sedan maj 2005 och lär stanna där ett tag till. Han kommer visserligen få det väldigt tufft att gå upp i toppen i antal veckor som världsetta, men utöver det så ser han ut att ha rätt många rekord inom räckhåll.
Citera
2014-03-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_Records_Open_Era_(Singles_Men)#ATP_Rankings

Där har ni. Som synes så ligger han mycket efter Connors men Agassi tror jag det finns en rimlig chans att nå, han är knappt tre år ifrån det. jag tror faktiskt han kommer att gå om Agassi, däremot inte Connors. Fast man ska aldrig säga aldrig med Federer, det beror helt och hållet på om han klarar att hålla sig skadefri eller inte. Det som hände förra säsongen får inte hända igen för då tror jag inte han kommer att kunna hålla på med tennis tillräckligt länge.

OK, tack för infon. Känns som det är mycket motivationen som avgör hur långt kan kommer nå. Ska vi snacka oslagbara rekord känns Kricksteins som nästan det mest oslagbara man sett i någon sport, tennisen är en helt annan sport nu.
Citera
2014-03-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Sedan får man tänka på att Nadal har en rätt bra chans att gå om på en del rekord. Han har varit topp fem varje vecka sedan maj 2005 och lär stanna där ett tag till. Han kommer visserligen få det väldigt tufft att gå upp i toppen i antal veckor som världsetta, men utöver det så ser han ut att ha rätt många rekord inom räckhåll.

De enda rekorden som jag ser att han har en rimlig chans att gå om Federer i av de rekorden vi har pratat om här är antal GS-finaler och titlar. Det är ju de tyngsta men de andra kommer han nog inte gå om i, han är inte tillräckligt jämn helt enkelt, han har för mycket skadeproblem för det. För slitsam spelstil, jag kan absolut inte se Nadal spela tennis lika länge som Federer.

Federer är en spelare som jag mycket väl kan se spela tennis på den högsta nivån även när han är äldre än 35 år. Det kan jag inte säga om Nadal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in