Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Detta var ett märkligt inlägg.
Att naturen inte uppför sig som klimatmodellerna säger, skulle det vara betydelselöst?
Nej, det var inte alls märkligt. Att modellerna inte klarar att beskriva allt är såklart inte betydelselöst, och inte heller märkligt. Det är för att du missförstår vad som konstituerar vetenskap som du tycker det jag skrev är märkligt. Som du känner till tycker inte den samlade klimatvetenskapen som du. Om du för en liten stund kan sänka garden och vara ödmjuk och distansera dig från ditt confirmation bias där du så gärna accepterar allt som bekräftar dina önskningar, så kan måhända detta faktum säga dig något.
Citat:
Att jämföra hotspotten med Higgspartikeln är väl ändå lite fånigt. Om hotspotten funnits, så hade den registrerats genom alla de otal mätningar via väderbalonger och satelliter som har gjorts. Den finns helt enkelt inte. De mätningar som görs visar snarare på en sjunkande remperatur i troposfären. Att atmosfären inte uppför sig som hypotesen om AGW postulerar är ett allvarligt problem för denna hypotes, och det handlar inte om förnekelse att påpeka detta. Det är snarare förnekelse att strunta i att de bevis som borde finnas enligt hypotesen inte går att hitta och fortsätta att hävda att hypotesen är rätt.
Till att börja med så vet jag inget om den hot spot du talar om (annat än vad som kommuniceras ut via kanaler vars reliabilitet jag har svårt att avgöra), men det är egalt för mitt resonemang.
Vetenskapssynen och kopplingen till Higgs och de andra elementarpartiklarna är högst relevant. Higgsmekanismen kom på tapeten 1964 (Higgs och ett par forskare till framlade samma teori oberoende av varandra), och byggde på tidigare forskning av ett antal vetenskapsmän. Man letade i 50 år efter Higgs och till slut fick man tag på den. Snarare än att likställa en hot spot med Higgs kanske man bör säga att klimatforskarna letar efter ett antal signaler (där din sk hot spot utgör en), vilka anses bör finnas enligt nuvarande hypoteser. Den du talar om har, såvitt jag förstår, ännu inte observerats. Än en gång, absence of proof är inte proof of absence. Och om nu denna hot spot inte finns så kommer teorin att revideras.
Standardmodellen påvisade teoretiskt många partiklar. Man betade av dem en efter en och nu är modellen komplett. Vad hade det betytt om Higgs inte kunde hittas? Hade alla de andra observerade partiklarna därför ogiltigförklarats? Nej, såklart inte. Jag tolkar din logik som att du anser att det borde varit så. Klimatforskarna har gjort på samma sätt som fysikerna med sina elementarpartiklar. Där är med andra ord många vetenskapliga ben som den aggregerade klimatteorin står på, och styrkan i dem individuellt påverkar den samlade styrkan högst marginellt. Det skall i dagsläget till något väldigt omvälvande för att ikullkasta den, vilket får anses osannolikt. Om det visar sig att beskrivningen av något eller några ben måste revideras, så är det just bara det. Kursförändring.
Citat:
Man kan kanske förklara utebliven temperaturökning med väderfenomen, men att den tydliga signal på en ökad växthuseffekt saknas kan knappast tolkas på ett annat sätt än att växthuseffekten inte ökar just nu. Och det kan också vara orsaken till den uteblivna temperaturhöjningen.
Jo, så skulle det kunnat vara. Men det skulle också kunna vara precis tvärtom jämfört med vad du tror, inte sant? Du tar hot spot-hypotesens problematik som en intäkt för en annan slutsats som inte prövas av den ursprungliga hypotesen. Hur får du till det? Din alternativa hypotes har (såvitt jag vet) med andra ord inget stöd inom vetenskapen.
Citat:
Det är inte god vetenskap att strunta i observationer som görs. En hypotes blir inte en vetenskaplig teori utifrån att den är vacker och den kan inte bekräftas genom matematiska modeller, utan endast genom att observationer bekräftar hypotesen.
Det är ingen som struntat diskrepans mellan hypotes och observationer. Jag får intrycket att du upplever att så är fallet. Varför? Jag hänvisar än en gång till mitt förra inlägg. Likheten med kritiken mot rökning och evolution bygger på samma antivetenskapliga (alternativt oförståelse för vetenskapsfilosofi) hållning. Att en omfattande teori inte klarar att förklara allt betyder inte att allt är fel. Om vi följt den typ av väg som vissa förespråkar, så hade vi sannolikt fortfarande varit kvar på medeltiden.