Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Vad skulle du säga är smakskillnaden om en öl beskrivs som att den smakar solmogen mango, nyplockad mango, fermenterad mango, stekt mango, lufttorkad mango, friterad mango, stekt mango eller mangomarmelad? Jag är ny i gamet och försöker lära mig.
Haha, klockrent.
Jag skulle långtifrån kalla mig för en "ölexpert", har kanske provat max 30-35 olika ölsorter (en del av samma tillverkare). Jag försöker bara beskriva vad jag själv känner för lukter och smaker utifrån de lukter jag har på minnet, med en knutta ironi.
Jag vet hur övermogen (jäst) mango luktar på ett ungefär, och eftersom att just den ölen inte luktade färsk mango utan mer mango som är redo att bli kompost - så var "fermenterad mango" det närmaste jag kunde tänka på för att beskriva smaken. Eller
redo-att-slängas-mango-smak.
Ett annat exempel är när jag beskrev smaken på en öl som
"skoläder, bränt trä och färg".
Som sagt, jag försöker bara beskriva smaken eller doften så ärligt som jag kan utifrån mina förutsättningar och smaklökar. Sen om en öl fått toppbetyg på ratebeer eller ej, bryr jag mig inte om - om jag inte gillar den så är den inget för mig. Tur att man inte har ett konto där, för jag skulle nog sänka på betygen på ett flertal övervärderade öl.