2014-03-01, 18:40
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Har det skrivits något om Mohawk American Barley Wine här? Jag dricker den nu och det är ett mycket gott öl. Verkligen överaskad!
Ska beställa en flaska!
Citera
2014-03-01, 18:45
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troped
Var precis inne och beställde hem lite gott!

Rochefort 10
Jämtlands Porter
Sigtuna Midvinterblot
Sinebrychoff (efter tips tidigare i tråden)
Corsendonk Christmas Ale

Några kommentarer om ovanstående? Letar framförallt prisvärd öl då jag nu för tiden studerar och inte har möjlighet att slänga pengar till höger och vänster.
Härligt att se att någon tog efter mitt tips. Du kommer inte bli besviken! Riktigt god, billig och stark. Den har dolda krafter, full blir man. Ölar utav den här klassen brukar oftast kosta 30-40kr.
Citera
2014-03-01, 18:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troped
Var precis inne och beställde hem lite gott!

Rochefort 10
Jämtlands Porter
Sigtuna Midvinterblot
Sinebrychoff (efter tips tidigare i tråden)
Corsendonk Christmas Ale

Några kommentarer om ovanstående? Letar framförallt prisvärd öl då jag nu för tiden studerar och inte har möjlighet att slänga pengar till höger och vänster.
Rochefort 10 är bra, Sigtuna Midvinterblot var min personliga favorit av julölen och Corsendonk brukar också vara riktigt bra, men den har jag inte druckit på länge. De andra har jag inte provat.
Citera
2014-03-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Rochefort 10 är bra, Sigtuna Midvinterblot var min personliga favorit av julölen och Corsendonk brukar också vara riktigt bra, men den har jag inte druckit på länge. De andra har jag inte provat.

Drack en Corsendonk förra veckan, kan dock inte minnas om jag låtit den stå i ett eller två år. Bra var den hur som helst.

Midvinterblot har jag en flaska i källaren som jag ställde ner julen 2011, den blir det nog att dricka nästa jul. Ska bli kul att se om det hänt något med den.

De har väl ändrat Midvinterblot förresten? Har för mig att den jag ställde ner höll 10% men att de som släppts de två senaste åren har blivit sänkta till 8%
Citera
2014-03-01, 19:08
Medlem
rayraviolis avatar
Jag hade av nån anledning fått för mig att black ipa inte riktigt är min grej. Men nu sitter jag här med en Dugges Hopblack som visade sig vara riktigt trevlig. Första från Dugges som fallit mig riktigt väl på läppen tror jag. Ser att de har en dubbel-ipa. Nån som provat?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1451
Citera
2014-03-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag hade av nån anledning fått för mig att black ipa inte riktigt är min grej. Men nu sitter jag här med en Dugges Hopblack som visade sig vara riktigt trevlig. Första från Dugges som fallit mig riktigt väl på läppen tror jag. Ser att de har en dubbel-ipa. Nån som provat?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1451

Har du provat Sigtunas BIPA, Prince of Darkness? Den är den enda BIPA som jag har gillat hittills.

http://www.ratebeer.com/beer/sigtuna-prince-of-darkness-black-ipa/183487/
Citera
2014-03-01, 19:26
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Har du provat Sigtunas BIPA, Prince of Darkness? Den är den enda BIPA som jag har gillat hittills.

http://www.ratebeer.com/beer/sigtuna-prince-of-darkness-black-ipa/183487/

Den är nu på min "att dricka"-lista. I nuläget förbannar jag mig själv som bara köpte en (1) Hopblack. Jag som alltid köper minst två av samma!
Citera
2014-03-01, 21:53
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Brewdog Punk IPA är riktigt jävla god
Absolut. Det är den.

Jag skulle beskriva smaken/doften som en kombo av "fermenterad mango", "kanel" med toner av "aprikos."
Citera
2014-03-01, 22:56
Medlem
Bernardos avatar
Fick med mig tre flaskor från Systembolaget idag och drack upp två av dem redan samma kväll. Omnipollo Nebuchadnezzar fick klara sig själv och Founders Backwoods Bastard fick sällskap av lite ost och kex. Båda var riktigt, riktigt fina.

När det gällde Founders Backwoods Bastard visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig. På rak arm tror jag bara att jag provat ett par ur stilen, Scotch Ale, tidigare: Sigtuna Equilibrium Scottish Strong Ale och Belhaven Wee Heavy. Den slog dock båda de två med god marginal.

Kvar i kylen står BrewDog Old World Russian Imperial Stout och den verkar även den vara drickvärd.
Citera
2014-03-02, 01:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Jag skulle beskriva smaken/doften som en kombo av "fermenterad mango", "kanel" med toner av "aprikos."

Vad skulle du säga är smakskillnaden om en öl beskrivs som att den smakar solmogen mango, nyplockad mango, fermenterad mango, stekt mango, lufttorkad mango, friterad mango, stekt mango eller mangomarmelad? Jag är ny i gamet och försöker lära mig.
Citera
2014-03-02, 02:25
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad skulle du säga är smakskillnaden om en öl beskrivs som att den smakar solmogen mango, nyplockad mango, fermenterad mango, stekt mango, lufttorkad mango, friterad mango, stekt mango eller mangomarmelad? Jag är ny i gamet och försöker lära mig.
Haha, klockrent.

Jag skulle långtifrån kalla mig för en "ölexpert", har kanske provat max 30-35 olika ölsorter (en del av samma tillverkare). Jag försöker bara beskriva vad jag själv känner för lukter och smaker utifrån de lukter jag har på minnet, med en knutta ironi.

Jag vet hur övermogen (jäst) mango luktar på ett ungefär, och eftersom att just den ölen inte luktade färsk mango utan mer mango som är redo att bli kompost - så var "fermenterad mango" det närmaste jag kunde tänka på för att beskriva smaken. Eller redo-att-slängas-mango-smak.

Ett annat exempel är när jag beskrev smaken på en öl som "skoläder, bränt trä och färg".
Som sagt, jag försöker bara beskriva smaken eller doften så ärligt som jag kan utifrån mina förutsättningar och smaklökar. Sen om en öl fått toppbetyg på ratebeer eller ej, bryr jag mig inte om - om jag inte gillar den så är den inget för mig. Tur att man inte har ett konto där, för jag skulle nog sänka på betygen på ett flertal övervärderade öl.
Citera
2014-03-02, 05:14
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Med smakerfarenheter kommer kunskap. Du behöver helt enkelt gå ut och pröva alla dessa former av mango.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in