2014-02-28, 22:58
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Viking Chili Stout tror jag blev utsedd till Danmarks bästa nya öl 2013, för mig ett givet köp.

Spännande! Då får man ställa klockan imorgon då.
Citera
2014-02-28, 23:13
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Precis. Känslan av att sätta sig i solen och ta en kall öl. Sen hur den smakar är sekundärt. Intressant för övrigt att nedkylning bedövar smaken, kanske därför alla vill ha sin fulöl kall?
så klart. det är därför alla idjuts pratar om den där "ISKALLA starkölen på sommaren efter ha stånkat bakom gräsklipparen i 2h"

visst, ibland så är törstsläckningen kanske primärt, men det är svår att liksom förbise smaken oavsett.
Citera
2014-02-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Älskar IPA på senare tid (senaste året och kanske lite längre). Börjar bli trött på ljus lager, inte för att det inte finns bra sådana, utan mer för att alla ful- och blasköl är ljus lager. Svårt att sålla agnarna från vetet helt enkelt. Men ibland blir det såklart några fulöl när man är ute mer efter ruset än smaken (fast en del IPA är ju så starka så man blir lite lullig av två-tre stycken ).

Håller ni med om att ljus lager är ganska kasst? Det funkar när man vill få känslan som kommer av att dricka öl (typ slappna av i slutet av veckan), men oftast smakar det inget speciellt.

Ljus lager kan vara jättegott om det är välproducerat, tyvärr finns det ju knappt någon sådan på systembolaget.
Citera
2014-02-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
så klart. det är därför alla idjuts pratar om den där "ISKALLA starkölen på sommaren efter ha stånkat bakom gräsklipparen i 2h"

visst, ibland så är törstsläckningen kanske primärt, men det är svår att liksom förbise smaken oavsett.

Är man ute efter törstsläckare så förstår jag inte vad det är för fel på vatten....
Citera
2014-02-28, 23:30
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Så är det.
Men som sagts tidigare, när man har tankat porter och stout länge så är det inte dumt att bryta med en god lageröl.
Efter en period med mycket porter och sout så tog jag idag en kall Pfungstädter pils och det smakade fanimej underbart.
Citera
2014-02-28, 23:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Så är det.
Men som sagts tidigare, när man har tankat porter och stout länge så är det inte dumt att bryta med en god lageröl.
Efter en period med mycket porter och sout så tog jag idag en kall Pfungstädter pils och det smakade fanimej underbart.
det håller jag med om. det är inget fel på lager, inte på något sätt.
däremot är inte superbillish eurolager så skoj.

för fan, vi kommer ha american dream på hylla imorgon. NICE.
Citera
2014-03-01, 01:02
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Brewdogs Jästlåda ska vara riktigt dålig vad jag har hört. Sedan tycker jag inte det är några roliga jäststammar dom valt heller. Har man lite kunskap om öl så behöver man inte dricka ölen för att lära sig om hur jäste påverkar ölen. Svårt att förklara hur jag menar. Det är väldigt uppenbart för mig iaf hur en weizen, belgisk, amerikansk ale och lagerjäst påverkar vörten. Ingenting som jag behöver dricka för att lära mig.

IPA:n från Brewdog tror jag som jag skrivit tidigare är ganska dålig.

Imperial stouten tror jag är helt okej men inte så mycket mer.

Jag brukar gilla Sierra Nevadas produkter men dessa två har inte jättehöga rajtings samt att dom som var med på skribentprovningen var 6 månader gamla. Skulle gissa på att det är samma ålder på dom som släpps då vi oftast får Sierra Nevada produkter med den åldern till Sverige. Då blir det för mig ett väldigt lätt val att hoppa över dessa.

Men sen beror det ju säkert på hur kräsen man är. För ett år sedan hade dessa ölen funkat fint för mig, idag känns det som utslängda pengar. Jag betalar hellre dubbelt så mycket och får en riktigt bra öl, en betalar halva priset och får en medelmåttig öl. Av den anledningen har jag tänkt köpa alla 3 från Mohawk bland annat då jag har hört att dom ska vara riktigt bra. Men uppskattar man inte extrem öl så är nog risken för besvikelse står.

Vill du ha billig och bra öl så köp dom två som släpps ifrån New Belgium.
Founders Backwood Bastard (även här behöver du vara ganska öppensinad om du vanligtvis bara dricker IPA)
Bockor Cuvée des Jacobins (om du gillar surt och extrem öl)
Omnipollo Nebuchadnezzar
Mikkeller American Dream.

Denna listan är enligt mig ett mycket bättre val än dom du har räknat upp och det blir ingen större prisskillnad. Men sen är ju smak i många fall personligt.
Tack för varningen för jästlådan, jag hade av någon anledning helt missat att kolla vilka olika sorters jäst de faktiskt hade använt. Med det i åtanke får jag hålla med om att jag knappast behöver lägga en hundring på att räkna ut vad en lager-, weizen, amerikansk ale- respektive belgisk jäst påverkar ölen, helt okunnig är jag inte även om jag har mycket kvar att lära.

Synd att IPA:n ska vara trist, men samtidigt är det kanske dags att jag erkänner för mig själv att bara för att ett bryggeri lyckas med en IPA (Punk IPA:n må inte vara den bästa IPA jag druckit men den är alltid trevlig att återvända till med jämna mellanrum) och en pale ale (jag gillar Trashy Blonde, inte heller bäst men en trevlig festöl att varva med ibland) som faller mig i smaken betyder det inte att allt de gör är värt att köpa.

Vad gäller Sierra Nevada håller jag med om att de för det mesta gör riktigt bra öl vilket var anledningen till att det också åkte med utan någon närmre reflektion, men en IPA som är 6+ månader gammal låter faktiskt inte alls speciellt kul.

Tack för infon om ölen (det börjar bli hög tid att jag slutar köpa öl på måfå, även om jag sällan åker på riktigt dåliga öl, och börjar läsa på mer och våga köpa lite dyrare grejjer) och framförallt tack för tipsen!
New Belgiums alster hade jag helt missat men med tanke på att jag brukar gilla belgisk ale från Belgien skulle det kunna vara intressant att vidga vyerna lite och se vad som åstadkomms i samma stil(ar) på annat håll.
Egentligen började jag med ale av mer engelskt stuk, så jag är inte främmande för andra typer av ale än IPA så jag kanske får ge Backwood Bastard en chans. Jag tänkte trots allt lägga samma summa på en gammal IPA
Vad har jag egentligen att vänta mig av Bockor Cuvée des Jacobins? Påminner den det minsta om något som finns i ordinariesortimentet? Smakbeskrivningen får det i alla fall att vattnas i munnen på mig...
Det får nog bli de här fyra primärt och eventuellt en Mohawk Double Barrel Aged Blizzard då jag fortfarande ångrar att jag inte köpte fler av originalet när den fanns på mitt lokala bolag i julas.
Citera
2014-03-01, 01:15
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Viking Chili Stout tror jag blev utsedd till Danmarks bästa nya öl 2013, för mig ett givet köp.
Det var som attan, med tanke på att danskarna lyckas brygga en hel del bra öl säger det ändå en del. En chiliöl låter dessutom riktigt spännande, den får en plats på listan den med. Jag har en kännsla av att det här slätppet kommer bli betydligt syrare än planerat.

Jag drack för övrigt äntligen en av mina Smörpundet Porter ikväll. En riktigt trevlig bekantskap även om jag kanske hade förväntat mig lite mer. Inte för att den inte bjöd på trevliga smaker, det gjorde den verkligen - choklad och kaffe som förväntat och även något annat som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Jag tror det jag saknade var mer tyngd, i avsaknad av ett bättre ord, den kunde gärna ha varit lite strävare i smaken och inte fullt så lättdrucken. Antagligen hade lite mer alkohol höjt den något, precis som Punkliv tidigare påpekat, men samtidigt är jag inte säker på hur mycket mer den hade klarat utan att bli spritig. Samtidigt skadar det i och för sig knappast om det finns lite alkohol i smaken. Jag tror jag ska låta min andra flaska vila ett tag, antingen har jag bra tålamod/glömmer bort den ett år eller så eller så får jag en till trevlig öl vid tillfälle.
Citera
2014-03-01, 01:20
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Håller med. Tyska veteöl rockar fett.

Såhär på kvällen har jag hunnit öppna Brewdog Punk IPA och Sigtuna East Coast (Pale Ale) från mitt inköp igår och jag måste säga att det är en väldigt intressant doft på Brewdog IPA'n. Fruktig och frisk, smaken lite som aprikos och "godis" och aningens torr, men lättdrucken.

Den svenska Sigtuna Ale'n är dock inget jag kommer att handla igen, smaken påminner om finsk "fulöl", som Lapin Kulta och Karhu. För 18,5kr handlar jag hellre en Leffe Brune alla dagar.

Brewdog Punk IPA är riktigt jävla god
Citera
2014-03-01, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Tack för varningen för jästlådan, jag hade av någon anledning helt missat att kolla vilka olika sorters jäst de faktiskt hade använt. Med det i åtanke får jag hålla med om att jag knappast behöver lägga en hundring på att räkna ut vad en lager-, weizen, amerikansk ale- respektive belgisk jäst påverkar ölen, helt okunnig är jag inte även om jag har mycket kvar att lära.

Synd att IPA:n ska vara trist, men samtidigt är det kanske dags att jag erkänner för mig själv att bara för att ett bryggeri lyckas med en IPA (Punk IPA:n må inte vara den bästa IPA jag druckit men den är alltid trevlig att återvända till med jämna mellanrum) och en pale ale (jag gillar Trashy Blonde, inte heller bäst men en trevlig festöl att varva med ibland) som faller mig i smaken betyder det inte att allt de gör är värt att köpa.

Vad gäller Sierra Nevada håller jag med om att de för det mesta gör riktigt bra öl vilket var anledningen till att det också åkte med utan någon närmre reflektion, men en IPA som är 6+ månader gammal låter faktiskt inte alls speciellt kul.

Tack för infon om ölen (det börjar bli hög tid att jag slutar köpa öl på måfå, även om jag sällan åker på riktigt dåliga öl, och börjar läsa på mer och våga köpa lite dyrare grejjer) och framförallt tack för tipsen!
New Belgiums alster hade jag helt missat men med tanke på att jag brukar gilla belgisk ale från Belgien skulle det kunna vara intressant att vidga vyerna lite och se vad som åstadkomms i samma stil(ar) på annat håll.
Egentligen började jag med ale av mer engelskt stuk, så jag är inte främmande för andra typer av ale än IPA så jag kanske får ge Backwood Bastard en chans. Jag tänkte trots allt lägga samma summa på en gammal IPA
Vad har jag egentligen att vänta mig av Bockor Cuvée des Jacobins? Påminner den det minsta om något som finns i ordinariesortimentet? Smakbeskrivningen får det i alla fall att vattnas i munnen på mig...
Det får nog bli de här fyra primärt och eventuellt en Mohawk Double Barrel Aged Blizzard då jag fortfarande ångrar att jag inte köpte fler av originalet när den fanns på mitt lokala bolag i julas.

Bockor Cuvée des Jacobins är en så kallad Sour Red/Brown även kallad Flandern Red eller Oud Bruin. Påminner om Rodenbach, Liefmans Goudenband och Duchesse de Bourgogne och Lost Abbey Cuvée de Tomme. Nämda öl har funnits tidigare i små partier eller beställningssortimentet. För mig en av de absolut svåraste ölstilarna att uppskatta, men när man väl gör det så är det riktigt gott. Som en mycket maltigare gueuze med mindre syra och lite mer ättika kan man väl beskriva det som.
Citera
2014-03-01, 02:06
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Bockor Cuvée des Jacobins är en så kallad Sour Red/Brown även kallad Flandern Red eller Oud Bruin. Påminner om Rodenbach, Liefmans Goudenband och Duchesse de Bourgogne och Lost Abbey Cuvée de Tomme. Nämda öl har funnits tidigare i små partier eller beställningssortimentet. För mig en av de absolut svåraste ölstilarna att uppskatta, men när man väl gör det så är det riktigt gott. Som en mycket maltigare gueuze med mindre syra och lite mer ättika kan man väl beskriva det som.
Tusen tack, det var precis den typen av beskrivning jag hoppades på. Systembolagets beskrivning är minst sagt undermånlig. Det låter onekligen som ett spännande öl och för det priset känns det dumt att missa. Ett mer utmanande öl ska bli riktigt kul, det var faktiskt ett bra tag sen jag drack ett kvalitetsöl jag tyckte var svårt att gilla
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-03-01 kl. 02:09.
Citera
2014-03-01, 11:12
Medlem
Vilken fin överraskning att man hittade Grassroot Arctic Saison på Passagen... Med tanke på att den inte finns på hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in