Citat:
Ursprungligen postat av
ingenperson
Brewdogs Jästlåda ska vara riktigt dålig vad jag har hört. Sedan tycker jag inte det är några roliga jäststammar dom valt heller. Har man lite kunskap om öl så behöver man inte dricka ölen för att lära sig om hur jäste påverkar ölen. Svårt att förklara hur jag menar. Det är väldigt uppenbart för mig iaf hur en weizen, belgisk, amerikansk ale och lagerjäst påverkar vörten. Ingenting som jag behöver dricka för att lära mig.
IPA:n från Brewdog tror jag som jag skrivit tidigare är ganska dålig.
Imperial stouten tror jag är helt okej men inte så mycket mer.
Jag brukar gilla Sierra Nevadas produkter men dessa två har inte jättehöga rajtings samt att dom som var med på skribentprovningen var 6 månader gamla. Skulle gissa på att det är samma ålder på dom som släpps då vi oftast får Sierra Nevada produkter med den åldern till Sverige. Då blir det för mig ett väldigt lätt val att hoppa över dessa.
Men sen beror det ju säkert på hur kräsen man är. För ett år sedan hade dessa ölen funkat fint för mig, idag känns det som utslängda pengar. Jag betalar hellre dubbelt så mycket och får en riktigt bra öl, en betalar halva priset och får en medelmåttig öl. Av den anledningen har jag tänkt köpa alla 3 från Mohawk bland annat då jag har hört att dom ska vara riktigt bra. Men uppskattar man inte extrem öl så är nog risken för besvikelse står.
Vill du ha billig och bra öl så köp dom två som släpps ifrån New Belgium.
Founders Backwood Bastard (även här behöver du vara ganska öppensinad om du vanligtvis bara dricker IPA)
Bockor Cuvée des Jacobins (om du gillar surt och extrem öl)
Omnipollo Nebuchadnezzar
Mikkeller American Dream.
Denna listan är enligt mig ett mycket bättre val än dom du har räknat upp och det blir ingen större prisskillnad. Men sen är ju smak i många fall personligt.
Tack för varningen för jästlådan, jag hade av någon anledning helt missat att kolla vilka olika sorters jäst de faktiskt hade använt. Med det i åtanke får jag hålla med om att jag knappast behöver lägga en hundring på att räkna ut vad en lager-, weizen, amerikansk ale- respektive belgisk jäst påverkar ölen, helt okunnig är jag inte även om jag har mycket kvar att lära.
Synd att IPA:n ska vara trist, men samtidigt är det kanske dags att jag erkänner för mig själv att bara för att ett bryggeri lyckas med en IPA (Punk IPA:n må inte vara den bästa IPA jag druckit men den är alltid trevlig att återvända till med jämna mellanrum) och en pale ale (jag gillar Trashy Blonde, inte heller bäst men en trevlig festöl att varva med ibland) som faller mig i smaken betyder det inte att allt de gör är värt att köpa.
Vad gäller Sierra Nevada håller jag med om att de för det mesta gör riktigt bra öl vilket var anledningen till att det också åkte med utan någon närmre reflektion, men en IPA som är 6+ månader gammal låter faktiskt inte alls speciellt kul.
Tack för infon om ölen (det börjar bli hög tid att jag slutar köpa öl på måfå, även om jag sällan åker på riktigt dåliga öl, och börjar läsa på mer och våga köpa lite dyrare grejjer) och framförallt tack för tipsen!
New Belgiums alster hade jag helt missat men med tanke på att jag brukar gilla belgisk ale från Belgien skulle det kunna vara intressant att vidga vyerna lite och se vad som åstadkomms i samma stil(ar) på annat håll.
Egentligen började jag med ale av mer engelskt stuk, så jag är inte främmande för andra typer av ale än IPA så jag kanske får ge Backwood Bastard en chans. Jag tänkte trots allt lägga samma summa på en gammal IPA
Vad har jag egentligen att vänta mig av Bockor Cuvée des Jacobins? Påminner den det minsta om något som finns i ordinariesortimentet? Smakbeskrivningen får det i alla fall att vattnas i munnen på mig...
Det får nog bli de här fyra primärt och eventuellt en Mohawk Double Barrel Aged Blizzard då jag fortfarande ångrar att jag inte köpte fler av originalet när den fanns på mitt lokala bolag i julas.