2014-02-28, 20:10
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Samla er nu för f-n. Är Thoralf viktigare än hur det går för Sverige? jag har varit SDare sedan 95 och sett många profiler gå ur tiden. SD är ett verktyg och inget självändamål.
Det är riktigt, men lik förbannat var det fel att inte en röstmagnet som Thoralf inte fanns med på listan.
Jag hoppas att detta kommer att korrigeras i samband med att den definitiva listan kommer att fastställas.

Som sagt, SD är bara ett verktyg och inget självändamål, och detta gäller inte minst för den nuvarande partiledningen. De är bara ett verktyg och inget självändamål, och kan bytas ut om de inte levererar.
Citera
2014-02-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Visst, tycker det är lite överdrivet att gapa om nya partier. Samtidigt visar det lite folks känslor idag, inte vad man väl tänker när man väl står där på valdagen.

Grejen med Thoralf är väl detta:

Väldigt lyckad i verkliga livet. Tjänar som sagt över 600.000 kr innan han kom in i riksdagen. Driver en blogg som förklarar riksdagsarbetet. När såg du t.ex. Tony Wiklander som är med på denna lista skriva något intressant senast? Eller Julia Kronelid, förutom pinsamma debatter. Thoralf har även en stark roll i lokala frågor. Något av SD:s starka man i Kalmar och lite i Östergötland. Har lyckats få socialstyrelsen i Kalmar att återkalla krogtillstånd till en invandrare som orättvist fått sitt krogtillstånd indraget osv.

Thoralf har även varit suppleant i diverse utskott innan han fick en fast plats i skatteutskottet. Ibland får vi även läsa om detta i bloggen. Utöver det så driver han diverse flygbladskampanjer och backar ej för kritik mot allt från islam till att varit den första att få igång Katarina Mazetti-gate.

Jag personligen tycker han kan vara lite för "burdus" och inte vara tillräckligt pragmatiskt alltid. Men i det stora hela är han ju en riktig hjälte för ett så bespottat parti som SD. Att då kasta ut han från riksdagen känns väldigt lågt. Visst, jag skulle kunna ersätta Thoralf med en mer slipad kille egentligen.
Men hur många nya akademiker, intellektuella eller toppnamn presenterar man istället? Ingen.
Istället belönar man kuppmakare mot SDU med topp-platser och i överhuvudtaget vad verkar en nepotism bland de som jobbat sig upp. Det, om inte annat, är en ännu större skandal.

PS. Kan leva med man låter fyrans favoriter komma med, men någon sorts fingertoppskänsla måste man ha om man skall ena rörelsen. T.ex. ett par SDU-namn, gamla rävar och nya förmågor.

Jag håller med. Thoralf är absolut en profil och jag hade gärna sett honom på SDs riksdagslista, men han är INTE en avgörande faktor för hur jag röstar.

Julia Kronelid är absolut ingen duktig riksdagspolitiker. Men hon är öppen SDare och det är mer än vad man kan säga om de flesta. Hon är orädd och hon står för ett Svenskt Sverige.
Jag har förtroende för strategerna inom SD. Vi måste lita på att de gör rätt. För några år sedan så var det förenat med stigmatisering och livsfara att engagera sig för SD. Vi måste lita på att de människor som gått igenom denna brännugn har Svenskarnas bästa för sina ögon.

2014 har vi ett val. Antingen röstar vi på SD för en minskad invandring, eller så röstar vi på sjuklövern eller kastar bort vår röst på ett promilleparti.
Citera
2014-02-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Varför finns inte Alfsson med på listan över kandidater?
För att han inte är kvinna och faktiskt har lite skallen? Jag är mkt kritisk till denna petning, för en person som ju säkert har dragit ton fler tlll SD än andra nollor. Gör honom tex tlll toppnamnet på EU listan som kompensation. Som SD-röstare vill jag att SD skärper till sig, det här är illa.
Citera
2014-02-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag håller med. Thoralf är absolut en profil och jag hade gärna sett honom på SDs riksdagslista, men han är INTE en avgörande faktor för hur jag röstar.

Julia Kronelid är absolut ingen duktig riksdagspolitiker. Men hon är öppen SDare och det är mer än vad man kan säga om de flesta. Hon är orädd och hon står för ett Svenskt Sverige.
Jag har förtroende för strategerna inom SD. Vi måste lita på att de gör rätt. För några år sedan så var det förenat med stigmatisering och livsfara att engagera sig för SD. Vi måste lita på att de människor som gått igenom denna brännugn har Svenskarnas bästa för sina ögon.

2014 har vi ett val. Antingen röstar vi på SD för en minskad invandring, eller så röstar vi på sjuklövern eller kastar bort vår röst på ett promilleparti.
Fast det ska inte bli så att man endast röstar på SD för att alternativen är ännu sämre. Som sagt, deras nomineringspolitik/taktik är under all kritik. Vem bestämde om idioterna till toppnamn på EU listan tex? Har de poblem att hitta folk internt? Rekrytera isf externt och ställ upp höga krav. Riksdagen ska inte vara en samhallliknande inrättning där man endast belönas för partilojalitet, sådana kan föralldel få jobba i kommunerna.
Senast redigerad av Fnysington 2014-02-28 kl. 21:05.
Citera
2014-02-28, 20:54
Medlem
Klosss avatar
Man har nominerat 60 namn på sin riksdagslista och sannolikt är det tillräckligt med lite höjd för möjliga mandat men ponera att SD skulle skrälla rejält och att dessa 60 namn inte räcker till fylla stolarna. Finns det någon beredskap för ett sådant scenario som att släppa extra riksdaglistor med delvis andra kandidater i valda delar av landet till exempel? Hur kan man gardera sig?
Citera
2014-02-28, 21:08
Medlem
Jag kommer att tänka på ett blogginlägg från Stellan Bojeruds numera raderade blogg. Han ville förklara varför han ansåg att Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson var så mycket bättre än Moderaterna som han också hade representerat i riksdagen. Han beskrev då hur riksdagsgruppens sammanträden såg ut i Sverigedemokraterna, och jag citerar ur minnet (bloggen är som sagt raderad):

"Riksdagsgruppen sitter samlad kring ett bord. Jimmie Åkesson sitter på en stol i hörnet av rummet och lyssnar. När en fråga debatteras så sitter Åkesson still i sitt hörn utan att yttra sig i debatten. När alla har sagt sitt och inte har mer att tillägga så vänder de sig mot Åkesson som då ger sitt besked om vad han bestämt ska bli partiets linje."

Den här lilla historien är alltså inte avsedd som kritik från Stellan Bojerud av toppstyrningen i partiet utan för att motivera varför han anser att SD är så mycket bättre än Moderaterna.
Citera
2014-02-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag kommer att tänka på ett blogginlägg från Stellan Bojeruds numera raderade blogg. Han ville förklara varför han ansåg att Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson var så mycket bättre än Moderaterna som han också hade representerat i riksdagen. Han beskrev då hur riksdagsgruppens sammanträden såg ut i Sverigedemokraterna, och jag citerar ur minnet (bloggen är som sagt raderad):

"Riksdagsgruppen sitter samlad kring ett bord. Jimmie Åkesson sitter på en stol i hörnet av rummet och lyssnar. När en fråga debatteras så sitter Åkesson still i sitt hörn utan att yttra sig i debatten. När alla har sagt sitt och inte har mer att tillägga så vänder de sig mot Åkesson som då ger sitt besked om vad han bestämt ska bli partiets linje."

Den här lilla historien är alltså inte avsedd som kritik från Stellan Bojerud av toppstyrningen i partiet utan för att motivera varför han anser att SD är så mycket bättre än Moderaterna.

OK, och? Åkesson är SDs ledare och han som bestämmer. Det är väl en bra ledarstil att låta folk debitera för att sedan ge partiets officiella ståndpunkt?

Roligt att SVPare som åtminstone förut förespråkade ledarprincipen kritisera SDs interndemokrati
Citera
2014-02-28, 21:43
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Mycket förvånande. Är det han själv som valt det eller är han petad? Tycker att han verkar vara en riktig arbetshäst. Som dessutom åstadkommer mycket. Men kanske gör han mer nytta för Kalmar än för Sverige?
Han skriver ju mycket om invandrarbrottslighet och medialt mörkande, troligen har han drabbats av den antivita nolltoleransen.
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Kasselstrand och andra i samma sits får väl vänta på att Åkesson ger sig av på ett eller annat sätt eller själva lämna.
Eller så kan Åkesson råka ut för ett mystiskt "försvinnande".
Citat:
Ursprungligen postat av nationalisten80
Runar Filper över 10 domar på sig nolltolerans? IN MY ASS!!
Nolltoleransen gäller bara de som är ett hot mot ledningen. Är man en rövslickande sionistlakej kan man säkert ligga bakom det mesta och komma undan. Sd är ju trots allt inte "nazisssster".
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Rörande vem man ska rösta på så funderar jag på att tota ihop några rekommendationer lite senare. Vi får se.
Du som verkar ta på dig att vara officiell talesman för Sd får gärna motivera varför paula Bieler ska stå så högt upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
En annan som saknas är Stefan Torssell. Inga som kämpat sig till ett förtroende bland sverigevänliga väljare på egen hand accepteras. All makt måste komma uppifrån.
Nja... särskilt etniskt medveten verkar ju inte gubben vara.
https://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2014/01/07/stefan-torssell-ar-du-dum-i-huvudet-eller-driver-du-med-sverigevannerna/
Citera
2014-02-28, 21:52
Medlem
SD är till skillnad mot andra partier demokratiskt uppbyggt, uppbyggt och skapat av gräsrötter. Gräsrötter som offrat fritid för att sprida sitt och partiets politiska budskap. Nu ska en sådan partiets byggsten offras, inte därför att han saknar kompetens - Han sitter i själva verket i det tunga skatteutskottet!
Nej han offras därför att partiledningen inte kan lyssna på andra än egna åsikter.

Mycket illavarslande för SD.
Senast redigerad av Sang 2014-02-28 kl. 21:56.
Citera
2014-02-28, 22:00
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Som det ser ut just nu hade jag gärna övergett att rösta på SD ifall de funnits något motsvarande parti med lite mer självbevarelsedrift vad gäller sin egen politik. Tyvärr finns inget alternativ.
Jo Svenskarnas parti, SvP.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Varför finns inte Alfsson med på listan över kandidater?
För att han inte har brun tunga.
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Väldigt trevligt att se Hanna Wigh, Paula Bieler, Pavel Gamov och Sjöstedt högt på listorna. Några av SDs absolut mest kompetenta politiker. Speciellt kul med Paula som 6a!
Kul? På vilket sätt? Skrattretande?
Citera
2014-02-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jo Svenskarnas parti, SvP.
För att han inte har brun tunga.
Kul? På vilket sätt? Skrattretande?

Svenskarnas Parti är inte ett trovärdigt alternativ för de allra flesta.

Jag vill veta hur SD resonerade i fallet Winberg - var det olycksfall i arbetet eller är partiets rekryterings/nomineringsförfarande regelmässigt så har totalinkompetent? Det finns säkert flera från partiet som läser här, kan ni vänligen svara? Är det Jimmie själv som godkänner nomineringarna i sista hand?
Citera
2014-02-28, 23:04
Medlem
Haha varför är jag inte förvånad att Paula Bieler hamnade så högt på riksdagslistan, och varför är jag inte ett dugg förvånad att Gustav Kasselstrand inte kom med över huvud taget? Är det nu jag ska säga "vad var det jag sade"? Känns fel att skratta åt det men detta jävla parti är sedan länge förlorat så ingen idé att bli det minsta förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in