2014-02-27, 20:17
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ha ha, där ser man! Hade inte trott detta om någon på t.ex. jobbet sagt det till mig.

Om jag blir arbetslös den närmsta tiden så ska jag ansöka till GMU. Nästa år är det 10-årsjubileum av muck.

Har du redan gjort värnplikt/lumpen kan du söka direkt istället för att köra GMU.
2014-02-28, 05:30
Medlem
Hodurs avatar
Kan man gå i GMU medans man går i gymnasiet? Dvs skolkar någon månad eller två..?
2014-02-28, 05:34
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Kan man gå i GMU medans man går i gymnasiet? Dvs skolkar någon månad eller två..?
Det är att rekommendera att du slutför gymnasiet innan. Jag har inte träffat någon som blivit antagen utan att ha fullföljt gymnasiet.
2014-02-28, 06:18
Medlem
Citat:

tvivlar på att du ens blir antagen utan gymnasiebetyg.
2014-02-28, 10:13
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:

I hemvärnet kan du om jag inte misstar mig, men om du ska göra det på ett "riktigt" förband där du sedan kan börjar arbeta som GSS/K så krävs det fullständiga gymnasiebetyg för att söka.
2014-02-28, 11:04
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
tvivlar på att du ens blir antagen utan gymnasiebetyg.
Teoretiskt krävs endast godkänt i Svenska A, Matematik A, Samhällskunskap A och Engelska A (heter väl annorlunda nu efter 2011), så det borde gå. Ett av våra befäl fullföljde inte gymnasiet har jag för mig, men han gjorde värnplikt och då kanske andra regler gällde.
2014-02-28, 14:05
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ha ha, där ser man! Hade inte trott detta om någon på t.ex. jobbet sagt det till mig.

Om jag blir arbetslös den närmsta tiden så ska jag ansöka till GMU. Nästa år är det 10-årsjubileum av muck.

Har du gjort värnplikt kan du inte söka GMU.
2014-02-28, 22:52
Medlem
Back in the day när det var dags för värnplikt var jag en lat jävel som ville ha minsta möjliga ansträngning i livet, så jag fixade nått sorts undantag på grund av astma för att slippa lumpen. Redan då var astman egentligen typ helt borta, och nu 7-8 år senare är den definitivt borta. Är det kört att försöka ta sig in på GMU nu på grund av det? Kommer dom rota i gamla lumpenarkiv för att kolla upp detta om jag söker?
2014-02-28, 23:54
Medlem
vegetable11s avatar
Är det nån som har en grupp på facebook för GMU 2 på A9 förresten?
2014-03-01, 02:43
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloggmastarn
Back in the day när det var dags för värnplikt var jag en lat jävel som ville ha minsta möjliga ansträngning i livet, så jag fixade nått sorts undantag på grund av astma för att slippa lumpen. Redan då var astman egentligen typ helt borta, och nu 7-8 år senare är den definitivt borta. Är det kört att försöka ta sig in på GMU nu på grund av det? Kommer dom rota i gamla lumpenarkiv för att kolla upp detta om jag söker?

Nej. Däremot bör du förbereda dig på att dem kommer ifråga sätta varför du inte gjort värnplikten.
2014-03-01, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Har du gjort värnplikt kan du inte söka GMU.
Jo det kan man, dock är allt relativt i förhållande till hur nära inpå det var, vi hade en gammal bas-säksoldat som gjorde GMU i min omgång. Han hade väl ett mellanrum på 10-13 år mellan värnplikt och vår GMU.
2014-03-01, 19:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Jo det kan man, dock är allt relativt i förhållande till hur nära inpå det var, vi hade en gammal bas-säksoldat som gjorde GMU i min omgång. Han hade väl ett mellanrum på 10-13 år mellan värnplikt och vår GMU.

Stämmer, dock kan jag tycka att det är lite fånigt att en som gjort lumpen ska tvingas gå GMU. Det är ingen raketforskning, har man lumpat säg de senaste 10-15 åren så kommer man ihåg det mesta. Skulle räcka med en kortare kompletterande utbildning för såna personer som söker anställning som innehåller lite repetition av handhavandet av utrustning, reglementen mm och eventuellt lite nya saker som kanske inte fanns när de lumpade.
Senast redigerad av konstapel 2014-03-01 kl. 19:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in