2014-02-23, 11:16
Medlem
Citat:
Jag antar att du har blivit antagen till en GMU på AJB?
- Nej, har inte sökt till GMU ännu. Varför jag frågar är för jag behöver planera vilken GMU period jag ska välja och hur jag ska göra med jobb och bostad efter GMU tiden. Hur lång tid efter GMU får man göra FSU? Och hur lång tid efter FSU fortsätter man i det förband man blivit antagen till? (Förutsatt att allt går bra)

Har ni några andra förslag jag kan söka till som är likvärdiga AJB.
FBJS och 7:e lätta bataljonen? (Mitt mål och ambision är att bli antagen till FJS... eller kanske något inom ledarskap)
Senast redigerad av mrbambocha 2014-02-23 kl. 11:34.
2014-02-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Deltids anställda har gratis mat medans heltidare måste betala.

FEL

Det är inte gratis mat utan man förmånsbeskattas på maten. Ja den är lite billigare men fortfarande inte gratis. Slut, frågor?
2014-02-23, 17:30
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha
- Nej, har inte sökt till GMU ännu. Varför jag frågar är för jag behöver planera vilken GMU period jag ska välja och hur jag ska göra med jobb och bostad efter GMU tiden. Hur lång tid efter GMU får man göra FSU? Och hur lång tid efter FSU fortsätter man i det förband man blivit antagen till? (Förutsatt att allt går bra)

FBJS och 7:e lätta bataljonen? (Mitt mål och ambision är att bli antagen till FJS... eller kanske något inom ledarskap)

Efter GMU så söker du mot det förband du vill jobba hos. Söker du tex. AJB så kommer du börja med din GUJ när du börjar arbeta.
2014-02-23, 20:34
Medlem
steffen13s avatar
Citat:

Okej. Efter GMUn blir du anställd med 6 månaders provanställning. FSUn är första månaden på din anställning. Du kan jobba som GSS i 8 år med möjlig förlängning till 12 år.

Är det underättelsetjänst som intresserar dig så kan jag förrutom AJB rekommendera undbat vid k3, 13. Säkbat eller spanplut. vid 7e lätta. För att söka GK fallskärmsjägare krävs att du jobbat som GSS/K i minst ett år.

Är det strid du vill åt så borde du söka skytte vid 7e eller AMFskytte om du är båtfjolla.
2014-02-23, 22:44
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Okej. Efter GMUn blir du anställd med 6 månaders provanställning. FSUn är första månaden på din anställning. Du kan jobba som GSS i 8 år med möjlig förlängning till 12 år.

Är det underättelsetjänst som intresserar dig så kan jag förrutom AJB rekommendera undbat vid k3, 13. Säkbat eller spanplut. vid 7e lätta. För att söka GK fallskärmsjägare krävs att du jobbat som GSS/K i minst ett år.

Är det strid du vill åt så borde du söka skytte vid 7e eller AMFskytte om du är båtfjolla.

Har du koll på vad Stadsskytte går under? Även dem strider mycket.
2014-02-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage

7.e lätta torde vara bra på det @ livgardet.
2014-02-24, 05:56
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage

72. Stadsskyttekomp. Vid 7e bat. Livgardet
2014-02-24, 09:19
Medlem
Citat:

Ok, så om jag förstår det rätt så är det inga uppehåll mellan GMU-FSU-Förband?
Om allt går bra är jag då borta 15 månader i sträck?

Citat:
Är det underättelsetjänst som intresserar dig så kan jag förrutom AJB rekommendera undbat vid k3, 13. Säkbat eller spanplut. vid 7e lätta.

Vart hittar jag mer info om de tjänsterna? Har kollat under 7e lätta på FM hemsida men hittar inget.
Senast redigerad av mrbambocha 2014-02-24 kl. 09:23.
2014-02-24, 11:17
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:

Vart hittar jag mer info om de tjänsterna? Har kollat under 7e lätta på FM hemsida men hittar inget.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/befattningar/jagarsoldat/
2014-02-24, 17:21
Medlem
steffen13s avatar
Citat:

Efter GMUn är du anställd. Då är det som ett vanligt jobb med lediga helger, röda dagar och semester. Så du blir inte borta i 15 månader. Men vill du arbeta vid AJB så rekommenderar jag dig till att flytta dit. Det är ytterligare en aspekt att tänka på när du väljer arbetsplats.

Jag hänvisar dig till försvarsmaktens hemsidor. Är det någon specifik fråga du har så kan jag nog svara.
2014-02-27, 01:16
Medlem
BleAivanos avatar
Vet inte om detta är rätt tråd för detta men i alla fall, ett debattinlägg om
rekryteringskontorens sätt att rekrytera personer till GMU/Försvarsmakten:

Citat:
Ludwig Naess, 1:e Sergeant, beskriver nedan sina erfarenheter, och
frustration kring några frågor kopplat till GMU

Detta inlägg kan redan nu skönjas vara ett i affekt, ett resultat av frustration och
vanmakt inför det kritiska personalläge och rekryteringssystem vi har i Försvarsmakten.

http://blogg.forsvarsmakten.se/marinbloggen/2014/02/24/gastinlagg-vad-haller-vi-pa-med/
2014-02-27, 17:48
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat
Såg något reportage på försvarsmaktens hemsida om en dam som var 50+ som hade gjort GMU.

Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
+ en herre som gjort GMU vid +50 års ålder, ur minne taget från Facebook. Inte omöjligt och inte heller möjligt heller för den delen. Pensionsålder lär vara absoluta gränsen.
Ha ha, där ser man! Hade inte trott detta om någon på t.ex. jobbet sagt det till mig.

Om jag blir arbetslös den närmsta tiden så ska jag ansöka till GMU. Nästa år är det 10-årsjubileum av muck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in