2014-02-27, 14:22
  #7477
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Ett TV-program har de också, Brew Dogs. Första avsnittet visades på Kanal 9 i går, och ja... Lite intressant, visst, men fan vad töntiga de är.

Brewdog kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta på grund av Punk IPA, den fick mig intresserad av IPA, men de gör mycket som inte är någon höjdare.

Edit: någon som på något vis smakat deras imperial stout som kommer vid släppet? Osäker på om jag skall lägga pengar på den.
jo. visst ska man väl tacka dom för att de drog sitt strå till stacken gällande craft beer-vågen och punkipan var en "svensk milstolpe" där konsument kunde dricka relativt färsk, smakrik och ganska schyst prissatt ipa.

men nu så är det...inte lika bra.
Citera
2014-02-27, 14:23
  #7478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Ett TV-program har de också, Brew Dogs. Första avsnittet visades på Kanal 9 i går, och ja... Lite intressant, visst, men fan vad töntiga de är.

Brewdog kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta på grund av Punk IPA, den fick mig intresserad av IPA, men de gör mycket som inte är någon höjdare.

Edit: någon som på något vis smakat deras imperial stout som kommer vid släppet? Osäker på om jag skall lägga pengar på den.

Utan att ha smakat så tror jag imperial stouten är ok och ipan är skit. Är den upfattningen jag fått när jag läst andras omdöme.

@brutefish, ang deras specialare så håller jag med dig, men framför allt är priset oftast helt omotiverat. Ett stort bryggeri med stor export till Sverige, ändå är specialarna skitdyra, visserligen är dom det i webbshoppen med men ändå. Man kan få en stor flaska Doesjel 2006 för samma pengar i princip. Sjukt. Har slutat att köpa Brewdogs öl helt i protest, känns inte som någon stor förlust direkt då marknaden är översvämmad av bra öl. Finns väldigt mycket öl som både är bättre och mer prisvärt.
Citera
2014-02-27, 16:12
  #7479
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ingen svensk importör har Cantillon. Danmark eller internet är lösningen.

Att inte Galatea Spirits AB importerar Cantillon förvånar mig. Belgiuminabox finns i alla fall som ett alternativ
__________________
Senast redigerad av Disco-Mannen 2014-02-27 kl. 16:17.
Citera
2014-02-27, 16:26
  #7480
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Att inte Galatea Spirits AB importerar den förvånar mig. Belgiuminabox finns i alla fall som ett alternativ
antagligen så vill de inte ha fler ÅF eftersom deras produktion inte räcker till.
Citera
2014-02-27, 16:32
  #7481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Att inte Galatea Spirits AB importerar Cantillon förvånar mig. Belgiuminabox finns i alla fall som ett alternativ

På vilket sätt förvånar det dig? Det finns liksom inte obegränsat av Cantillon-öl så det bara är att få be om att importera. Vad jag minns så har Cantillon i många år sagt nej till nya importörer då all öl som bryggs i princip redan är uppbokad. Sen har inte systembolaget velat satsa på Cantillon tidigare vilket gjorde att intresset blev svalt (detta var för många år sedan) och idag så är det försent.
Citera
2014-02-28, 01:10
  #7482
Medlem
Nämnde det tidigare i en annan tråd. Men det finns bara en alkoholhaltig dryck som bör intagas. Detta är Arboga 10,2!!!

Citera
2014-02-28, 01:51
  #7483
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Nämnde det tidigare i en annan tråd. Men det finns bara en alkoholhaltig dryck som bör intagas. Detta är Arboga 10,2!!!

Du var mig en lustig en, har du någon speciell anledning till din åsikt? Annars lär du få det svårt att finna gehör i den här tråden.

Till övriga,
Efter dagens sågning av BrewDog som bryggeri och deras senaste öl blev jag lite tveksam till min planerade beställning ur den här omgången småpartier. Egentligen hade jag tänkt beställa hem BrewDogs Unleash the Yeast-låda, IPA och imperial stout plus Sierra Nevadas IPA och imperial red ale, men jag blev lite tveksam nu. Vad har ni för åsikter om den här beställningen? Något ni absolut inte skulle köpa? Eller missar jag något jag verkligen borde köpa?
Egentligen är jag sugen på de Belgiska ölen, men då jag inte har någon som hellst koll på varken kriek, geuze eller lambic väntar jag nog med att betala närmare en hundring för en 375:a. Antagligen finns det någon som skulle uppskatta den mer som får en om jag skippar den. Eller är det ett misstag att inte slå till?

Såg precis att Mohawk släpper vad jag antar är en lagrad version av deras porter från i julas. Kan det tänkas att en lagrad variant är värt det priset? Jag gillade verkligen Blizzard i julas, men återigen känns 90 spänn för en liten flaska safftigt.
Och Hornbeers Viking Chili Stout, har någon hafft tillfälle att testa den redan innan släppet eller är vi alla lika nyfikna som jag?

EDIT: såg nu att mitt inlägg blev rätt långt och pladdrigt men jag hoppas det går att tyda i alla fall. Jag borde nog sova nu
__________________
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-02-28 kl. 01:54.
Citera
2014-02-28, 02:27
  #7484
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Nämnde det tidigare i en annan tråd. Men det finns bara en alkoholhaltig dryck som bör intagas. Detta är Arboga 10,2!!!

Arboga smakar piss. Knappt värdigt epiteten som öl, en skymf mot riktig öl.
Ett mirakel att den också kostar lika mycket som min favorit veteöl, Weihenstephaner Hefe.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=arboga&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&gro upfiltersheader=Default&artikelId=508393&varuNr=11 392&filters=searchquery%2c 20,3 kr styck?!!

Vill jag missbruka alkohol i ölform så skulle arboga vara mitt förstahands val, tillsammans med märken som Sofiero, Pripps Blå och dylikt.
Citera
2014-02-28, 12:09
  #7485
Medlem
gato12s avatar
Jaha ja då har man genomfört sin första beställning på Systembolagets (ökända) hemsida. Fick bli fem burkar Flat tire, dels för att ekonomin är något ansträngd, dels är jag nyfiken på om man får så mycket smak för så lite pengar som så många vittnat om.

Och det var ju inte svårt alls!
Citera
2014-02-28, 12:50
  #7486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Du var mig en lustig en, har du någon speciell anledning till din åsikt? Annars lär du få det svårt att finna gehör i den här tråden.

Till övriga,
Efter dagens sågning av BrewDog som bryggeri och deras senaste öl blev jag lite tveksam till min planerade beställning ur den här omgången småpartier. Egentligen hade jag tänkt beställa hem BrewDogs Unleash the Yeast-låda, IPA och imperial stout plus Sierra Nevadas IPA och imperial red ale, men jag blev lite tveksam nu. Vad har ni för åsikter om den här beställningen? Något ni absolut inte skulle köpa? Eller missar jag något jag verkligen borde köpa?
Egentligen är jag sugen på de Belgiska ölen, men då jag inte har någon som hellst koll på varken kriek, geuze eller lambic väntar jag nog med att betala närmare en hundring för en 375:a. Antagligen finns det någon som skulle uppskatta den mer som får en om jag skippar den. Eller är det ett misstag att inte slå till?

Såg precis att Mohawk släpper vad jag antar är en lagrad version av deras porter från i julas. Kan det tänkas att en lagrad variant är värt det priset? Jag gillade verkligen Blizzard i julas, men återigen känns 90 spänn för en liten flaska safftigt.
Och Hornbeers Viking Chili Stout, har någon hafft tillfälle att testa den redan innan släppet eller är vi alla lika nyfikna som jag?

EDIT: såg nu att mitt inlägg blev rätt långt och pladdrigt men jag hoppas det går att tyda i alla fall. Jag borde nog sova nu

Brewdogs Jästlåda ska vara riktigt dålig vad jag har hört. Sedan tycker jag inte det är några roliga jäststammar dom valt heller. Har man lite kunskap om öl så behöver man inte dricka ölen för att lära sig om hur jäste påverkar ölen. Svårt att förklara hur jag menar. Det är väldigt uppenbart för mig iaf hur en weizen, belgisk, amerikansk ale och lagerjäst påverkar vörten. Ingenting som jag behöver dricka för att lära mig.

IPA:n från Brewdog tror jag som jag skrivit tidigare är ganska dålig.

Imperial stouten tror jag är helt okej men inte så mycket mer.

Jag brukar gilla Sierra Nevadas produkter men dessa två har inte jättehöga rajtings samt att dom som var med på skribentprovningen var 6 månader gamla. Skulle gissa på att det är samma ålder på dom som släpps då vi oftast får Sierra Nevada produkter med den åldern till Sverige. Då blir det för mig ett väldigt lätt val att hoppa över dessa.

Men sen beror det ju säkert på hur kräsen man är. För ett år sedan hade dessa ölen funkat fint för mig, idag känns det som utslängda pengar. Jag betalar hellre dubbelt så mycket och får en riktigt bra öl, en betalar halva priset och får en medelmåttig öl. Av den anledningen har jag tänkt köpa alla 3 från Mohawk bland annat då jag har hört att dom ska vara riktigt bra. Men uppskattar man inte extrem öl så är nog risken för besvikelse står.

Vill du ha billig och bra öl så köp dom två som släpps ifrån New Belgium.
Founders Backwood Bastard (även här behöver du vara ganska öppensinad om du vanligtvis bara dricker IPA)
Bockor Cuvée des Jacobins (om du gillar surt och extrem öl)
Omnipollo Nebuchadnezzar
Mikkeller American Dream.

Denna listan är enligt mig ett mycket bättre val än dom du har räknat upp och det blir ingen större prisskillnad. Men sen är ju smak i många fall personligt.
Citera
2014-02-28, 16:00
  #7487
Medlem
Heureuxs avatar
Sprang på en Baladin Noël Café på mitt lokala bolag idag. Blir att testa ikväll
Citera
2014-02-28, 19:22
  #7488
Medlem
Testade Brooklyn Local 1 nu för första gången, denna var mycket trevlig och rekommenderas varmt. Går att drickas både ensam och tillsammans med mat, utan att ta över eller bli intetsägande. Smakrik med en sötma som inte tar över, det enda som känns tråkigt är priset, men du behöver ju inte dricka den varje kväll, något även alkoholhalten på 9 % rekommenderar. Men som sagt, denna rekommenderas helt klart, till skillnad från leon omnipollo som jag upplevde som relativt intetsägande även om det givetvis inte var otäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in