2014-01-25, 21:53
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hdorf
Har läst en hel del inlägg som diskuterar de növändiga sakerna att ta med sig till sin gmu som t.ex. löparskor, skavsårsplåster osv. men inte speciellt mycket om de civila kläderna som ska med.
Så jag undrar nu då hur mycket av detta det egentligen är nödvändigt att ta med. Har man någon tid över/anledning till att använda civila kläder eller är det bättre att lämna det mesta hemma och slippa släpa med så mycket? Vore snällt om någon av er gmuveteraner eller någon kunnig inom området svarade på detta!

ps. det råkar inte vara någon mer här som ska till kungsängen nu på måndag?
Följdfråga på detta - är det kommer till civila träningskläder, räcker det med ett par shorts och en t-shirt eller behöver man ta med något mer? Underställ, långärmat, ett par mjukisbyxor? Som jag har förstått det så ska träningskläderna vara till fysisk aktivitet inomhus i en idrottshall. (löparskor har jag redan inräknat och jag packar eventuellt ner ett par inomhusskor jag har också)
2014-01-25, 21:56
Medlem
Konkelbears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hdorf
Har läst en hel del inlägg som diskuterar de növändiga sakerna att ta med sig till sin gmu som t.ex. löparskor, skavsårsplåster osv. men inte speciellt mycket om de civila kläderna som ska med.
Så jag undrar nu då hur mycket av detta det egentligen är nödvändigt att ta med. Har man någon tid över/anledning till att använda civila kläder eller är det bättre att lämna det mesta hemma och slippa släpa med så mycket? Vore snällt om någon av er gmuveteraner eller någon kunnig inom området svarade på detta!

ps. det råkar inte vara någon mer här som ska till kungsängen nu på måndag?

Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Följdfråga på detta - är det kommer till civila träningskläder, räcker det med ett par shorts och en t-shirt eller behöver man ta med något mer? Underställ, långärmat, ett par mjukisbyxor? Som jag har förstått det så ska träningskläderna vara till fysisk aktivitet inomhus i en idrottshall. (löparskor har jag redan inräknat och jag packar eventuellt ner ett par inomhusskor jag har också)

Så som jag har förstått det som så behöver du endast civilkläder när man åker hem/dit och KANSKE nån kväll som du slutar lite tidigare ifall ni ska ut och göra något. Allt annat får du där, oavsett så lär man ha koll på läget om vad man behöver senare när man kommit hem efter första permissionen!
2014-01-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234

Du kommer få träningskläder som du troligtvis kommer bli tvingad och ha iallafall i början av utbildningen så det enda du borde ta med dig är skor.
2014-01-26, 00:50
Medlem
Running_mans avatar
En fråga ang. GMU: finns det någon kravlista att läsa? Har gått igenom försvarsmaktens hemsidor och sökt via sökmotorer men hittar ingen sådan. Tänker på t.ex. maxålder -finns det någon sådan?
2014-01-26, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
En fråga ang. GMU: finns det någon kravlista att läsa? Har gått igenom försvarsmaktens hemsidor och sökt via sökmotorer men hittar ingen sådan. Tänker på t.ex. maxålder -finns det någon sådan?

Såg något reportage på försvarsmaktens hemsida om en dam som var 50+ som hade gjort GMU.
2014-01-26, 03:12
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat
Såg något reportage på försvarsmaktens hemsida om en dam som var 50+ som hade gjort GMU.

+ en herre som gjort GMU vid +50 års ålder, ur minne taget från Facebook. Inte omöjligt och inte heller möjligt heller för den delen. Pensionsålder lär vara absoluta gränsen.
2014-01-26, 10:08
Medlem
Är ledig första helgen, ska man boka resa hem då? Vad gör man isånnafall på logementet?
2014-01-26, 10:13
Medlem
Har en fråga ang. personlig hygien Har sparat ut skägget litegrann nu sedan jag tänkte att jag måste raka av det innan jag åker iaf, men en kompis sa att man inte behöver raka sig om man har "bra skäggväxt". Mitt skägg växer väldigt tätt och snabbt, skulle va skönt att slippa raka sig varje morgon.

Någon som vet om man får ha skägg om det är ansat/välvårdat?
2014-01-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Är ledig första helgen, ska man boka resa hem då? Vad gör man isånnafall på logementet?

Frågade det tidigare i tråden, tror inte du kan göra det överhuvudtaget då du redan har en bokad resa på sj´s sida. Du kommer fortfarande boka via rekryteringsmyndigheten om jag förstått det rätt. Men stod bl.a i mitt brev att det var bra att va tidigt ute med hemresorna.

Btw, är det någon här som ska in till karlskrona med inriktning säkpatrullsoldat?
2014-01-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Om du har fri hemresa kommer du få biljetter på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Maada
Har en fråga ang. personlig hygien Har sparat ut skägget litegrann nu sedan jag tänkte att jag måste raka av det innan jag åker iaf, men en kompis sa att man inte behöver raka sig om man har "bra skäggväxt". Mitt skägg växer väldigt tätt och snabbt, skulle va skönt att slippa raka sig varje morgon.

Någon som vet om man får ha skägg om det är ansat/välvårdat?

Olika beroende på vart man ska. Standard brukar vara att det skall vara rakat men på vissa ställen får man ha skägg om det är välvårdat.
2014-01-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Du kommer få träningskläder som du troligtvis kommer bli tvingad och ha iallafall i början av utbildningen så det enda du borde ta med dig är skor.

I mitt välkomstbrev stod det att det skulle vara bra att ha med sig egna träningskläder, men jag undrar hur många ombyten som behövs, dvs hur många gånger i veckan tränar man i träningskläder? Och såg tidigare att någon hade nämnt skor för utomhuslöpning, borde man ta med kläder för träning utomhus också då? Och broddar till skorna eftersom det är vinter?

Vill ju ha med mig allt nödvändigt utan att bli tjejen med löjligt mycket packning liksom
2014-01-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotone
I mitt välkomstbrev stod det att det skulle vara bra att ha med sig egna träningskläder, men jag undrar hur många ombyten som behövs, dvs hur många gånger i veckan tränar man i träningskläder? Och såg tidigare att någon hade nämnt skor för utomhuslöpning, borde man ta med kläder för träning utomhus också då? Och broddar till skorna eftersom det är vinter?

Vill ju ha med mig allt nödvändigt utan att bli tjejen med löjligt mycket packning liksom

Räkna med iallafall 2 pass/vecka om ni är på kasern och du kommer som sagt få ut träningkläder av fm och ni kommer garanterat ha fys ute. Skulle råda dig att ta med så lite det bara går typ 1 par och isåfall plocka med sig mer efter första permissionen när du vet hur saker fungerar lite mer. Glöm dock inte träningsskor för dom du kommer få är skit.

Har själv aldrig använt broddar men tvivlar på att det skulle behövas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in