2014-02-27, 12:35
  #1
Medlem
Som rubriken lyder. Får man köra klass 2 moped på en huvudled eller inte?
Citera
2014-02-27, 12:37
  #2
Medlem
Lugini3s avatar
Det får man.
Citera
2014-02-27, 12:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Det får man.

Tack för svar, vet du hur ofta polisen checkar klass 2 mopeder om man tar bort strypningen? Och vad gör dem om man blir påkommen?
Citera
2014-02-27, 12:51
  #4
Medlem
zepofans avatar
Varför skulle man inte få köra moped på huvudled?
Blir du påkommen med trimmad moped så kan du få problem med lämplighetsintyget när det drar ihop sig till övningskörning.
Kommer språkpolisen på att du inte kan skilja på de och dem så kan du få gå extrakurser i svenska tillsammans med ensamkommande flyktingbarn.
Citera
2014-02-27, 13:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför skulle man inte få köra moped på huvudled?
Blir du påkommen med trimmad moped så kan du få problem med lämplighetsintyget när det drar ihop sig till övningskörning.
Kommer språkpolisen på att du inte kan skilja på de och dem så kan du få gå extrakurser i svenska tillsammans med ensamkommande flyktingbarn.

Haha, okej. Men inget annat utöver lämpet då? Böter och så vidare? Och ja, såg nu att det blev lite fel. Men jag tackar i alla fall för svaret

(Själva huvudgrejen är att jag funderar på att skaffa moped istället för bil och då känner jag att klass 2 hade varit smidigare då man får köra på de flesta cykelvägarna.)
__________________
Senast redigerad av LBorgkvist 2014-02-27 kl. 13:05.
Citera
2014-02-27, 13:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Tack för svar, vet du hur ofta polisen checkar klass 2 mopeder om man tar bort strypningen? Och vad gör dem om man blir påkommen?

Eftersom du har B-körkort och således får framföra såväl kl1 som kl2 moppar, så blir det enbart framförande av oregistrerat fordon, alternativt böter för att ha framfört en kl1 på cykelväg.

Om du däremot trimmar den förbi kraven för en kl1-moped så är det rent tekniskt en motorcykel, och då är det olovlig körning.
Citera
2014-02-27, 13:10
  #7
Medlem
zepofans avatar
Det beror ju lite på omständigheterna när du blir tagen. En rutinkontroll för att mopeden låter och verkar gå lite för fort kan väl ge några spänn i böter och uppskjutet lämp. Skulle du vara inblandad (du behöver inte vara vållande) i en olycka med en trimmad moped så kan det bli riktigt besvärligt. Indraget körkort/lämp och böter, plus att ett oförsäkrat fordon betyder att du personligen kan bli ersättningsskyldig.
Citera
2014-02-27, 13:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det beror ju lite på omständigheterna när du blir tagen. En rutinkontroll för att mopeden låter och verkar gå lite för fort kan väl ge några spänn i böter och uppskjutet lämp. Skulle du vara inblandad (du behöver inte vara vållande) i en olycka med en trimmad moped så kan det bli riktigt besvärligt. Indraget körkort/lämp och böter, plus att ett oförsäkrat fordon betyder att du personligen kan bli ersättningsskyldig.

Alright! Men hur är det med BlackBox? Finns det något bra ställe att placera den på och känner många poliser till det i dagsläget?
Citera
2014-02-27, 13:16
  #9
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Haha, okej. Men inget annat utöver lämpet då? Böter och så vidare? Och ja, såg nu att det blev lite fel. Men jag tackar i alla fall för svaret

(Själva huvudgrejen är att jag funderar på att skaffa moped istället för bil och då känner jag att klass 2 hade varit smidigare då man får köra på de flesta cykelvägarna.)

Nu var det länge sedan jag körde moppe men får man verkligen köra moppe på cykelväg?

Nej, trimma inte din moped. Klassas den som MC och du inte har körkort för det så känns det väl ändå onödigt att du kunde köra lite fortare?
Citera
2014-02-27, 13:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Nu var det länge sedan jag körde moppe men får man verkligen köra moppe på cykelväg?

Nej, trimma inte din moped. Klassas den som MC och du inte har körkort för det så känns det väl ändå onödigt att du kunde köra lite fortare?

Det är ju lite det som är grejen med "30 moppe", man får köra på cykelvägar såvida det inte är skyltat för ej moped.
Citera
2014-02-27, 13:25
  #11
Medlem
zepofans avatar
Om syftet med att skaffa en klass 2 moped är för att kunna köra på cykelväg så borde det väl isf vara bättre att skaffa en klass 1 moppe och ändå köra på cykelväg? Som jag ser det så borde det bli betydligt billigare att åka fast för att ha kört moppe klass 1 på cykelväg än att åka fast med en trimmad klass 2. En trimmad klass 2 är ju ändå inte tillåten att köra på cykelväg.
Citera
2014-02-27, 13:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om syftet med att skaffa en klass 2 moped är för att kunna köra på cykelväg så borde det väl isf vara bättre att skaffa en klass 1 moppe och ändå köra på cykelväg? Som jag ser det så borde det bli betydligt billigare att åka fast för att ha kört moppe klass 1 på cykelväg än att åka fast med en trimmad klass 2. En trimmad klass 2 är ju ändå inte tillåten att köra på cykelväg.

Jo, det är ju dock jobbigare att ta klass 1 kort. Men jag får ta mig en funderare. Farsan berättade att han för drygt sex år sen körde ostrypt och att polisen provkörde men släppte honom. Det kanske var ren tur men man vet aldrig.
__________________
Senast redigerad av LBorgkvist 2014-02-27 kl. 13:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in