Citat:
Ursprungligen postat av
miikos
Gällande parkering så är klass II bäst, parkeras ex, gratis v id cykelställ. Klass I, parkeras som motorcykel, och parkeringsavgifter kan förekomma.
Litet stickspår kanske, men jag trodde man fick parkera klass 1-mopeder i cykelställ. När jag hade moppe på 90-talet parkerade jag iaf så. Det var en moped av skotertyp som gick i 45 men det var precis då när reglerna om klass 1 och 2 och huruvida man skulle ha regskyltar på mopeder eller ej höll på att redas ut. En polis hävdade tom vid en kontroll att jag var tvungen att ha B-körkort för att köra moped, men släppte mig utan att ge böter.
Var parkerar man normalt då? Motorcykelparkeringar är ju rätt ovanliga och jag tycker att man då och då ser riktiga motorcyklar som står i cykelställ. Får en motorcykel/moped klass 1 parkeras på en bilparkering som inte är uppmärkt med enbart personbil-skylt? Eller längs gatan på omarkerad plats där det är tillåten parkering?
Till ämnet kan jag tillägga att jag också hade valt klass 1. Klass 2 känns ruskigt långsamt och då kan man lika gärna cykla eller kanske skaffa en elcykel. Klass 1 kan man åtminstone röra sig runt hastighetsbegränsningarna inne i stan och slipper vara en alltför stor stoppkloss där det inte går att köra om. Har själv varit lite sugen på att skaffa en klass 1-moped just för att det är så billigt. Drar mindre bränsle och bra mycket mindre kostnader för underhåll. Har i dagsläget inte råd med en bil men börjar bli ruskigt trött på att cykla eller ta bussen överallt. Det faktum att jag bor i lägenhetshus har dock avskräckt mig. Det skulle inte vara så kul om den blev stulen i cykelstället, och jag känner inte för att hyra garageplats för den.