2014-02-26, 20:27
Bannlyst
http://www.expressen.se/nyheter/nya-...bbades-igenom/
Citat:
I klartext får det inte stå på dosan om snuset smakar lingon, lakrits eller någon av alla de andra smakerna som svenska snussorter har. Och det är inte bara smak och lukt som måste döljas. Faktum är att all innehållsförteckning blir förbjuden.

Undrar hur många "Vikingar" som vågar ställa sig upp o ryta
-"Nu får det vara nog!"
Citera
2014-02-26, 20:33
Medlem
DIEXELs avatar
Är det förbjudet att färga snusburkar efter smakerna? Lingon för röd, lakrits för grå osv?

Att de förbjuder innehållsförteckningar är väldigt konstigt, då kan tillverkarna ha i vad som helst utan att slippa redogöra det.
Citera
2014-02-26, 20:42
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Är det förbjudet att färga snusburkar efter smakerna? Lingon för röd, lakrits för grå osv?

Att de förbjuder innehållsförteckningar är väldigt konstigt, då kan tillverkarna ha i vad som helst utan att slippa redogöra det.
Nog är det konstigt, men varför inte bara döpa ett snus efter smak? Det behöver inte finnas 711 rap'e och 92 skruf osv? I framtiden kommer vi nog (om inte staten höjer priserna hela tiden) bara ha klasiska snus smaker att välja på..
Citera
2014-02-27, 03:56
Medlem
Historiks avatar
Så jävla förbannad man blir!
Det finns vettigare saker att besluta!
Citera
2014-02-27, 08:23
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Så jävla förbannad man blir!
Det finns vettigare saker att besluta!
Absolut har dom det!
- Men jag har svårt att förstå alla reaktioner över att det i framtiden inte ska få stå:
" INNEHÅLLSDEKLARATION

Vatten, Tobak, Fuktighetsbevarande medel(E 1520), Smakförstärkare (koksalt), Surhetsreglerande medel (E 500), Aromer inklusive rökarom. (Halt-, pH- och viktangivelserna är riktvärden)."

Som ni ser framgår inte smaken iaf, så någon större katastrof med lingon lakrits eller bergamott lär inte beslutet utgöra. Går ni efter innehållsförteckningen som finns idag så vet ni inte heller vad snuset smakar..
Citera
2014-02-27, 09:44
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Absolut har dom det!
- Men jag har svårt att förstå alla reaktioner över att det i framtiden inte ska få stå:
" INNEHÅLLSDEKLARATION

Vatten, Tobak, Fuktighetsbevarande medel(E 1520), Smakförstärkare (koksalt), Surhetsreglerande medel (E 500), Aromer inklusive rökarom. (Halt-, pH- och viktangivelserna är riktvärden)."

Som ni ser framgår inte smaken iaf, så någon större katastrof med lingon lakrits eller bergamott lär inte beslutet utgöra. Går ni efter innehållsförteckningen som finns idag så vet ni inte heller vad snuset smakar..

Jag blir mest påverkad på grund utav att jag är en användare utav el-cigarett. Som även råkade illa ut i denna omröstning.

http://www.breitbart.com/Breitbart-L...-Smoking-Rules

http://www.clivebates.com/?p=1747#para8
Citera
2014-02-27, 10:04
Medlem
R0ses avatar
Kan inte annat än att instämma. Helt sjukt egentligen. Är man förvånad? Nej. Hoppas folk inser vilka skojare som sitter och bestämmer i EU.
Senast redigerad av R0se 2014-02-27 kl. 10:08.
Citera
2014-02-27, 10:58
Medlem
Gameplayers avatar
Helt sinnesjukt! Så snus smaksatt med t.ex. mint får fortsätta att sälja, men det får inte stå på förpackningen. Detta i kombination med förbjuden innehållsdeklaration, får knappast positiva effekter. De som funderar på att sluta röka gör det ibland m.h.a. smaksatt snus. Snus är (oavsett vad okunniga idioter hävdar) inte så mycket farligare än nikotintuggummi. Nu kommer kanske färre gå över till snus...
Citera
2014-02-27, 11:03
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Helt sinnesjukt! Så snus smaksatt med t.ex. mint får fortsätta att sälja, men det får inte stå på förpackningen. Detta i kombination med förbjuden innehållsdeklaration, får knappast positiva effekter. De som funderar på att sluta röka gör det ibland m.h.a. smaksatt snus. Snus är (oavsett vad okunniga idioter hävdar) inte så mycket farligare än nikotintuggummi. Nu kommer kanske färre gå över till snus...

Tänk dig då el-cigaretten. Som är bevisat 1000 gånger bättre än cigaretter.
Det finns bara positiva saker med e-cigg. Det vill dom slopa helt. Eller "kontrollera" som det så fint heter.

Man försökte nyligen förbjuda e juice p.g.a avsaknad av innehållsdeklaration. Nu tas den bort på snuset och hänvisas till "Det går att ta reda på via internet".

Hur tänker man då? Jag tror att det här är ett steg för att kunna förbjuda snuset helt, tillslut.
Citera
2014-02-27, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Absolut har dom det!
" INNEHÅLLSDEKLARATION
Jag ser en viss risk med att mindre nogräknade företag börjar stoppa ner det ena efter det andra utfyllnadsmaterialet i snuset, då själva tobaken är ganska dyr.

Och vad händer med våra munnar den dag då något företag kommer på ideen att sockra snuset för att det skall smaka godare? Och vi fråntas möjligheten att avgöra om det är något vi vill ha.
Citera
2014-02-27, 11:22
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Tänk dig då el-cigaretten. Som är bevisat 1000 gånger bättre än cigaretter.
Det finns bara positiva saker med e-cigg. Det vill dom slopa helt. Eller "kontrollera" som det så fint heter.

Man försökte nyligen förbjuda e juice p.g.a avsaknad av innehållsdeklaration. Nu tas den bort på snuset och hänvisas till "Det går att ta reda på via internet".

Hur tänker man då? Jag tror att det här är ett steg för att kunna förbjuda snuset helt, tillslut.

Gör de det ska de få se på fan!
Citera
2014-02-27, 12:56
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipere
Jag ser en viss risk med att mindre nogräknade företag börjar stoppa ner det ena efter det andra utfyllnadsmaterialet i snuset, då själva tobaken är ganska dyr.

Och vad händer med våra munnar den dag då något företag kommer på ideen att sockra snuset för att det skall smaka godare? Och vi fråntas möjligheten att avgöra om det är något vi vill ha.
Absolut finns det en risk. Under kriget blandades tobak ut med lite örter och blad från exempelvis rosor, så nog kan man om man vill..

Nu är det så att tobaken som går till tex snussatser inte är så väldigt dyr, man kan misstänka att etablerade tillverkare börjar snegla på dom och deras tobak, det kan dessutom vara tanken med det.
Blir vi vana med sämmre tobak kan man tillslut få till ett förbud just för att det blir farligare...

Men det där med smaker som tjatas om här köper jag inte, då det lixom inte står oaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in