• 1
  • 2
2014-02-22, 16:59
Medlem
http://nyheter24.se/debatt/763219-ce...svenska-snuset

Europaparlamentet har att besluta om på onsdag uppges artikel 12 i förslaget, som handlar om produktpresentation, innehålla ett förbud mot alla former av information som "syftar på smak, lukt, eventuella smakämnen eller andra tillsatser".

I klartext får det inte stå på dosan att snuset smakar lingon, lakrits eller någon av alla de andra smakerna som svenska snussorter har. Och det är inte bara smak och lukt som måste döljas. Faktum är att all innehållsförteckning blir förbjuden - något som kan ställa till problem för allergiker. Möjligen öppnar det även dörrar för att fylla ut snuset med ämnen som konsumenten absolut inte förväntar sig, än mindre vill ha i sin kropp.

Är detta ett skämt?
Hur ska snusdosorna se ut? Alla svarta med bara en logotyp och sen får man chansa?
Hur lanserar man ett nytt snus om man inte får berätta vad det smakar?
Då kan man ju fylla snuset med låtsas-tobak utan att redovisa det på förpackningen.

Är detta på riktigt?
Citera
2014-02-22, 17:07
Medlem
olasvenssons avatar
EU är en rövslickarorganisation. Sverige slickar bäst.

Vi kommer gå ut ur organisationen, var så säker.
Citera
2014-02-22, 17:11
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
EU är en rövslickarorganisation. Sverige slickar bäst.

Vi kommer gå ut ur organisationen, var så säker.
Eu är numera en grundlag så det kan bli svårt.
Citera
2014-02-22, 17:13
Medlem
Kasperskys avatar
Men är EU dum i huvudet eller? Man måste ju veta vad skiten smakar om man använder tobak (nu använder inte jag tobak). Detta är ju helt klart en av EU's dummaste förslag.

Hoppas Sverige går ur EU, den är så jävla värdelös, med så många dumma idéer. Kostar flera miljoner bara att få vara med i deras skit.
Citera
2014-02-22, 17:13
Medlem
Det här förslaget går aldrig igenom... Dessutom kan EU dra åt helvete!
Citera
2014-02-22, 17:17
Medlem
Jag tror inte Sverige går ut EU, men jag håller med Ulf och Kristina i texten om att vi måste få EU att jobba med rätt grejer.

Svenskt snus är inte rätt grej.
Citera
2014-02-22, 17:17
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Eu är numera en grundlag så det kan bli svårt.

Grundlag är lätt att ändra.
Citera
2014-02-22, 17:59
Medlem
brianmolkos avatar
Har aldrig snusat och tänker inte heller, men låter ju jättedumt, om nu någon vill ha snus med lingonsmak, vaniljsmak, eller whiskey eller annat, hur ska denna veta vad han/hon (?) ska köpa
Hade samma förslag kommit till kött där man inte märker vad för sorts kött det hade vissa rasat (ja ni vet vilka)
Citera
2014-02-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har aldrig snusat och tänker inte heller, men låter ju jättedumt, om nu någon vill ha snus med lingonsmak, vaniljsmak, eller whiskey eller annat, hur ska denna veta vad han/hon (?) ska köpa
Hade samma förslag kommit till kött där man inte märker vad för sorts kött det hade vissa rasat (ja ni vet vilka)

Ja, eller glass, godis eller bensin?
Pumpar utan info om det är etanol, diesel eller vanlig blybensin?

Det är ju helt befängt.
Citera
2014-02-22, 19:54
Medlem
Dom gör allt för att jävlas med snuset och snusare. Dom ignoranta jävlarna!
Citera
2014-02-22, 21:41
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Dom gör allt för att jävlas med snuset och snusare. Dom ignoranta jävlarna!

Det här är väl i samma stil som det med BLOCK (choklad) som inte längre får kallas så, sen har de väl en massa olika saker där kanske olika länders definitioner på saker är hotade på grund av innehåll, var inte falukorven hotad med ?
Citera
2014-02-22, 22:07
Medlem
bunjackens avatar
Håller med detta är idioti bättre att ta bort alla lakritsmakande, mintsmakande snus osv än att jag som kund ska köpa en random dosa som det står ett namn på men ingen smak så gillar jag lakrits men köper mint då det inte får stå på dosorna jag som hatar mint kommer ju slänga dosan åt helvete jag har som kund rätt att veta vad jag köper

Original då förväntar jag mig naturell tobak med smak utav bergamotte och liknande inte lingon och annat

köper jag lingonsnus så ska snusen har smak utav lingon

Eller som nån sa då man inte ens vet namnen på snusen hur ska man köpa eller undvika om man gillar/ ogillar den hur ska säljaren ta rätt pris det här är granit 30 spänn det här är general 40 spänn det blir problem för säljaren också

vad är nästa steg auktionera ut Volvobilar där man bjuder på ett nummer sen får man inte veta färg, motor och annat allmänt om varan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in