2014-02-26, 22:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, du, det hade sett ut det.
Släppa lös styckmördaren så han kan mörda igen.
Nej, tack. Det ska inte behöva ske.

15, 20 år bör han sitta inlåst.
Undrar om inte grabben borde fått sluten rättspsykiatrisk vård istället.
Det är bra sjukt det han gjorde.

"Justitiemord"...trams och ingenting annat.

Nej, RPU:n bedömde honom inte som sjuk, så någon vård är KJ förmodligen inte i behov av - personlighetsstörningar går i regel inte att vårda bort. Livstid på 7x4 på KVA är den adekvata påföljden i KJ:s fall, det ligger i farans riktning för "commander" Johansson - med advokat Olsson som motvikt. Tror att Beatrice Ask's utspel om att fler mördare borde dömas till livstids fängelse kan ha viss påverkan.
Citera
2014-02-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu när tejpbevisen kan läggas åt sidan så är frågan vilka konkreta bevis som kvarstår mot KJ. Är det någon som kan räkna upp de bevis han fälldes på?

Blodet på listen i hans bagagelucka... det blodet som troligtvis är planterat!
Citera
2014-02-26, 22:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att den som genomfört detta bör få livstid är väl ingen tvekan om.

Men det krävs väl mer bevis för att skicka någon till livstid än vad som nu föreligger?

Det är min åsikt.

Tills dom fallit är man att betrakta som oskyldig. Finns flera instanser till som skall avge sin dom. Och bedöma den "bevisning" som föreligger och vilken brist som finns i FUP:en.

Ja, det är din åsikt .. Hur tänker du då ? Att KJ förtjänar livstid men åtminstone bör få halv livstid på grund av svag bevisning ? två tredjedels livstid mot bakgrund av vad han gjort sig skyldig till ? Det är inte riktigt så straffutmätning sker, Remark - det handlar om noll (frisläppt) eller hundra (maxstraff) i utgångsläget. Kortare fängelsestraff på grund av bristande bevisning ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-26 kl. 22:39.
Citera
2014-02-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, det är din åsikt .. Hur tänker du då ? Att KJ åtminstone bör få halv livstid på grund av svag bevisning ? två tredjedels livstid mot bakgrund av vad han gjort sig skyldig till ? Det är inte riktigt så straffutmätning sker, Remark - det handlar om noll (frisläppt) eller hundra (maxstraff) i utgångsläget. Kortare fängelsestraff på grund av bristande bevisning ..

Du läser alt. förstår inte vad jag skriver alls. Du "lägger" fem meningar - som är dina - i min mun. Jag betackar mig för det. Du får själv får stå för dom.

Jag står för det jag skrivit. I mitt inlägg.

EDIT. Du läste uppenbarligen inte hela inlägget. Sedan "tolkade"/spekulerade du fritt - som vanligt.

Håller inte bevisningen skall man gå fri.
Senast redigerad av Remark 2014-02-26 kl. 22:50.
Citera
2014-02-26, 22:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du läser alt. förstår inte vad jag skriver alls. Du "lägger" fem meningar - som är dina - i min mun. Jag betackar mig för det. Du får själv får stå för dom.

Jag står för det jag skrivit. I mitt inlägg.

Ursäkta om jag tycker att du är otydlig .. En smula långsökt kanske, men med samma sinne för logik antar jag att du skulle kunna påstå att en kvinna kan vara delvis gravid ..?
Citera
2014-02-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Hmm... lite motstridiga uppgifter här. Händelserna ovan finns i signaleringslistorna i FUP s863, index 23-24 men i FUP s870 står det: "Enligt signaleringslistan slås inte Johansson mobiltelefon av någon gång."

Tabellen på s863 är en lista över basstationsuppkopplingarna, de gråmarkerade tilläggen på s870 (liksom ss873-874) är ytterligare information som går att utläsa från den fullständiga signaleringslistan (KJs telefon har inte skickat något avstängningsanrop under kvällen. VBs telefon: 112-samtalsförsöket, switchen 3G-2G-3G, de obesvarade anropen strax innan tolvslaget, samt - precis som för KJs telefon - avstängningsanrop saknas). Men den fullständiga signaleringslistan med all info finns inte i FUP. Då går det ihop, som jag tolkar rapporten.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-27 kl. 00:04.
Citera
2014-02-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Tabellen på s863 är en lista över basstationsuppkopplingarna, de gråmarkerade tilläggen på s870 (liksom ss873-874) är ytterligare information som går att utläsa från den fullständiga signaleringslistan (KJs telefon har inte skickat något avstängningsanrop under kvällen. VBs telefon: 112-samtalsförsöket, switchen 3G-2G-3G, de obesvarade anropen strax innan tolvslaget, samt - precis som för KJs telefon - avstängningsanrop saknas). Men den fullständiga signaleringslistan med all info finns inte i FUP. Då går det ihop, som jag tolkar rapporten.

Rimliga slutsatser utifrån detta:

KJs telefon är påslagen och troligen i hans bostad hela kvällen. Den är i varje fall inte med på någon tur till föräldrahemmet. VBs telefon är också under KJs mast, åtminstone fram till halv nio. Därefter svarar den inte på tilltal. Den har dock inte stängts av på vanligt sätt.

En fråga som borde ställts till KJs vänner, men som jag inte kommer ihåg från FUP: "Brukar KJ åka ifrån sin mobil eller har han den normalt alltid på sig?" Varför lämnar han den hemma vid turen till föräldrahemmet just denna särskilda kväll om svaret på frågan är att han han brukar ha den med sig?

En annan sak som man kan reta sig på, är att basstationslistan på s863 inte sträcker sig en dag längre och omfattar 9/5. Då skulle man kunnat kolla KJs uppgifter om avsökningen av gula huset samt om det var sant att mobilens batteri tagit slut (ur det märkliga förhöret den 23/5. s1588)
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-27 kl. 00:42.
Citera
2014-02-27, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Och där var det slut. Ber om ursäkt för sjabbel med spoilerfunktionen
Stort tack och det fanns ju mycket intressant i dessa bilagor. Var länge sedan vi fick något nytt att analysera. Tur att jag inte tar åt mig äran för ideen att plocka in bilagorna och att jag inte är en besserwisser som hävdar att tejpen troligen nämnts vid häktningsförhandlingen
Citera
2014-02-27, 02:13
Medlem
Skit samma om han är skyldig eller ej. Jag bryr mig inte. MEN vart styckades VB???
Citera
2014-02-27, 02:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankletarn
Skit samma om han är skyldig eller ej. Jag bryr mig inte. MEN vart styckades VB???
Det vet man inte.
Inte heller var hon mördades.
Citera
2014-02-27, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ursäkta om jag tycker att du är otydlig .. En smula långsökt kanske, men med samma sinne för logik antar jag att du skulle kunna påstå att en kvinna kan vara delvis gravid ..?

Ursäkta att jag lägger mig i. Men det går alldeles utmärkt att vara delvis inblandad i ett mord styckning förflyttning o.s.v. Indicierna de har bevisar inte att kj mördat, styckat och flyttat benen.
Det är en tolkningsfråga. Tr gör den tolkningen. Hr kanske bedömer att indiciekedjan är för svag för att döma för mord i och med avsaknaden av mordplats, styckningsplats o.s.v. Trots att man letat på KJ s alla ställen. Kanske de tycker att det är dags att leta hos någon annan?

Advokaten kommer kanske släppa en bomb, huruvida kj varit inblandad eller ej. Kanske vi får ett delvis erkännande på vissa punkter.
Vi får vänta och se. Tills dess kan han rikta in sig på att försöka få bort tejprullen som indicium.
Citera
2014-02-27, 03:51
Medlem
En fråga: någon som vet om det går att analysera om en blodsdroppe kommer från en levande människa eller en död.

Det borde vara någon form av skillnad på näsblod och blod som droppar från en likdel. Näsblod från en levande människa fullt syresatt då det möter luft och syre utanför kroppen.
Medan ett dött blod som möter luft och syre, då exempelvis ett ben styckas från kroppen.

Det borde finnas någon kemisk skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in