2014-02-24, 17:05
Medlem
JensLapiduss avatar
http://www.nyheter4.com/start/33-14560341

Det verkar bli till att skaka galler för Herr Svenss*n!
Citera
2014-02-24, 17:08
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
http://www.nyheter4.com/start/33-14560341

Det verkar bli till att skaka galler för Herr Svenss*n!
Som man trodde! Då ser vi fram emot fredag och att förhoppningsvis få höra att det blir livstid, för det mycket fega och skamliga brott han begått!
Citera
2014-02-26, 15:56
Medlem
MrsMagoos avatar
40-åringens försvarare, advokat Michael Hansson, gjorde däremot ingen plädering om påföljden. Det gör han på fredag under den förhandling som bara väntas ta ett par timmar.

- Jag kommer att plädera för ett tidsbestämt straff. Vilken längd kan jag inte säga innan jag talat med min klient, säger Michael Hansson.

https://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2291433-marinas-ex-sambo-ej-psykiskt-stord

Undrar vad klienten säger är bäst? Han kanske inte lyssnar på sin försvarare direkt.
Den 7 mars skulle jag tippa på kommer domen.
Citera
2014-02-26, 15:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det finns nog inte mycket av intresse i den kan jag tänka mig, den ser väl i stor sett
ut som förhörena med han i FUPen den RPU:n. Han är nog så pass mentalt stark att han inte har
några problem med att inte samarbeta mer än nödvändigt och han lider garanterat inte av någon allvarlig psykisk sjukdom, vad skulle det vara i sådana fall kan man undra?

När skulle domen meddelas/släppas, skulle vara intressant att se hur det gick för Lenn*rts
vittnesmål.

Det är mycket intressant och vissa detaljer som dragits i långbänk kommer att sprida lite ljus över det hela. Lennart vittnesmål är jag säker på att man får läsa om på ett eller annat sätt.
Nej, allvarlig psykisk störning är bara för den som är i slag med Skarakannibalen, men störda kan dom vara ändå.
Citera
2014-02-26, 16:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
40-åringens försvarare, advokat Michael Hansson, gjorde däremot ingen plädering om påföljden. Det gör han på fredag under den förhandling som bara väntas ta ett par timmar.

- Jag kommer att plädera för ett tidsbestämt straff. Vilken längd kan jag inte säga innan jag talat med min klient, säger Michael Hansson.
https://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2291433-marinas-ex-sambo-ej-psykiskt-stord

Undrar vad klienten säger är bäst? Han kanske inte lyssnar på sin försvarare direkt.
Den 7 mars skulle jag tippa på kommer domen.

Nu finns ingen annan väg ur det hela, han kommer att hamna i fängelse och ingenting i världen kan påverka det varken nu eller senare.

Skulle han kunna tjäna på ett erkännande nu, straffmässigt, eller är den möjligheten redan förbi då slutpläderingarna redan har hållits?

Om han erkänner och framhåller förmildrande omständigheter, får det i så fall beaktas av rätten med tanke på att slutpläderingarna har avslutats?

Annars förstår jag inte alls varför advokaten ska konsultera med sin klient angående straffet.
Citera
2014-02-26, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu finns ingen annan väg ur det hela, han kommer att hamna i fängelse och ingenting i världen kan påverka det varken nu eller senare.

Skulle han kunna tjäna på ett erkännande nu, straffmässigt, eller är den möjligheten redan förbi då slutpläderingarna redan har hållits?

Om han erkänner och framhåller förmildrande omständigheter, får det i så fall beaktas av rätten med tanke på att slutpläderingarna har avslutats?

Annars förstår jag inte alls varför advokaten ska konsultera med sin klient angående straffet.
Målet är genomgånget i sak, förundersökningen är stängd och nyckeln slängd. Domstolen är låst till att döma honom för mord, oavsett vad han berättar nu.
Det finns två ytterligare hakar:
* Oavsett när i processen han erkänner får han inte sänkt straff. Det finns i princip inte möjlighet att ge strafflindring för att man erkänner. Däremot ökar chansen att få ett livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt om man erkänner brottet.
* Hans trovärdighet att börja hävda förmildrande omständigheter när det redan är ställt bortom allt rimligt tvivel att han gjort sig skyldig till mord är obefintlig.
Citera
2014-02-26, 17:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Målet är genomgånget i sak, förundersökningen är stängd och nyckeln slängd. Domstolen är låst till att döma honom för mord, oavsett vad han berättar nu.
Det finns två ytterligare hakar:
* Oavsett när i processen han erkänner får han inte sänkt straff. Det finns i princip inte möjlighet att ge strafflindring för att man erkänner. Däremot ökar chansen att få ett livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt om man erkänner brottet.
* Hans trovärdighet att börja hävda förmildrande omständigheter när det redan är ställt bortom allt rimligt tvivel att han gjort sig skyldig till mord är obefintlig.

Det var det jag misstänkte, men då undrar jag varför advokaten vill konsultera med FS innan han anger vilken längd han ska förespråka inför rätten, borde inte vara så mycket att diskutera, oavsett vad FS säger.

Nej. sänkt straff får man ju inte för erkännande men det krävs ett erkännande för att kunna lägga fram förmildrande omständigheter. Men det är som du säger nog för sent nu.

Här där jag bor är straffen riktigt kännbara för mord men man kan få 50 procent straffrabatt om man erkänner i de flesta fall.
Citera
2014-02-26, 17:47
Bannlyst
Citat:
Det var det jag misstänkte, men då undrar jag varför advokaten vill konsultera med FS innan han anger vilken längd han ska förespråka inför rätten, borde inte vara så mycket att diskutera, oavsett vad FS säger.

Nej. sänkt straff får man ju inte för erkännande men det krävs ett erkännande för att kunna lägga fram förmildrande omständigheter. Men det är som du säger nog för sent nu.

Här där jag bor är straffen riktigt kännbara för mord men man kan få 50 procent straffrabatt om man erkänner i de flesta fall.
Håller med om att det är märkligt. Normalt brukar advokater aldrig specificera strafflängd utan nöja sig med att det ska vara tidsbestämt och nedre delen av straffskalan.
Citera
2014-02-26, 17:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Halvt dödsstraff?

Risken finns för falska erkännanden, och det är ett problem.

, omvandlat till livstid brukar det bli och ibland möjlighet till tidsbestämt straff efter 40 år.

Ja, det är riktigt, den risken finns, men de erkänner oftast först när de är överbevisade och kommer att bli dömda iallafall. I de fall kan det vara skönt för familjen att få veta vad som hänt, om inte annat.

Men även polisen här kontrollerar erkännanden och gör rekonstruktioner där misstänka och vittnen får agera. Men det händer också ofta att de tvingar fram erkännanden med våld. De har inte samma tålamod att sitta och jönsa med personer i åtskilliga förhör.

Allt kan inte vara perfekt.
Citera
2014-02-26, 18:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Den här klienten är nog speciell och ska delta i precis allt och gärna bestämma. Det är inte för inte han satt som att han arbetade i Hovrätten, och att han ifrågasatte beslutet om beslag, och vem som ansvarade för detta. Hansson bör ju råda sin klient till det som är bäst, men det vet man ju inte om klienten tar till sig,.

Han får inga som helst förmildrande omständigheter efter att ljugit i flera instanser, och belagd med förklaring, så ser jag det som att något normalstraff för mord inte kommer på fråga.
Man kan räkna ut det så som 14 år+ griftefrid 2år= 16. Mindre troligt.
16 år + griftefrid 2 år = 18 år med försvårande omständigheter. Mer troligt.
15 år plus griftefriden 2 år= 17 år. Nja.
Livstid (hoppas ju jag på)

Tar man enligt åklagaren då försvarslös, nära och en viss planeringen samt griftefrid, så blir det livstid.
Jag tror HR i Västra Sverige inte är för livstidsstraff och har opponerat sig för den skärpning som kommer i juli i år.

Man kommer resonera om att finns det förmildrande eller om det finns saker i fallet som indikerar på skärpning av straffet, och där ser jag inga som helst förmildrande omständigheter utan likt bajonettmordet ett straff som inte är tidsbegränsat.
Citera
2014-02-26, 20:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

För länge sedan sa du att du hade nån "källa" på att det inte skulle bli någon resning i fallet Marina Johansson. Jag är bara lite nyfiken på vad det är/var för "källa"?
Citera
2014-02-26, 21:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
För länge sedan sa du att du hade nån "källa" på att det inte skulle bli någon resning i fallet Marina Johansson. Jag är bara lite nyfiken på vad det är/var för "källa"?
Det är väl tre, fyra stycken ljushuvuden som varit närmast helt övertygade om att ingen
resning skulle kunna beviljas.
De misstog sig grundligt kan konstateras.

Hoppas verkligen att man utdömer det strängaste straffet till kvinnomördaren Fredrik Svensson.
Han förtjänar sannerligen livstid med tanke på det ohyggliga som han gjort sig skyldig till.
Det överlagda hemska dödandet. Det lika hänsynslösa dumpandet av mordoffrets kropp
medförande att de anhöriga fick leva i två års fruktansvärt jobbig ovisshet om
Marinas öde. Likplundringen Fredrik Svensson ägnade sig åt efter mordet på Marina.
Genom att lägga beslag på drygt 10 000 kr via bankomatuttag från hennes bankkort.

Ja, det är en riktigt avskyvärd gärningsman, den saken är klar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in