Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Det var det jag misstänkte, men då undrar jag varför advokaten vill konsultera med FS innan han anger vilken längd han ska förespråka inför rätten, borde inte vara så mycket att diskutera, oavsett vad FS säger.
Nej. sänkt straff får man ju inte för erkännande men det krävs ett erkännande för att kunna lägga fram förmildrande omständigheter. Men det är som du säger nog för sent nu.
Här där jag bor är straffen riktigt kännbara för mord men man kan få 50 procent straffrabatt om man erkänner i de flesta fall.
Den här klienten är nog speciell och ska delta i precis allt och gärna bestämma. Det är inte för inte han satt som att han arbetade i Hovrätten, och att han ifrågasatte beslutet om beslag, och vem som ansvarade för detta. Hansson bör ju råda sin klient till det som är bäst, men det vet man ju inte om klienten tar till sig,.
Han får inga som helst förmildrande omständigheter efter att ljugit i flera instanser, och belagd med förklaring, så ser jag det som att något normalstraff för mord inte kommer på fråga.
Man kan räkna ut det så som 14 år+ griftefrid 2år= 16. Mindre troligt.
16 år + griftefrid 2 år = 18 år med försvårande omständigheter. Mer troligt.
15 år plus griftefriden 2 år= 17 år. Nja.
Livstid (hoppas ju jag på)
Tar man enligt åklagaren då försvarslös, nära och en viss planeringen samt griftefrid, så blir det livstid.
Jag tror HR i Västra Sverige inte är för livstidsstraff och har opponerat sig för den skärpning som kommer i juli i år.
Man kommer resonera om att finns det förmildrande eller om det finns saker i fallet som indikerar på skärpning av straffet, och där ser jag inga som helst förmildrande omständigheter utan likt bajonettmordet ett straff som inte är tidsbegränsat.