Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Jag har läst igenom några av Hamilkars inlägg och du har rätt att han inte uttalat att han inte trodde det skulle bli resning. Jag har nog uppfattat det så att det var hans ståndpunkt eftersom han istället uttalat att han inte skulle röstat för resning utan skulle i detta fall ha röstat med minoriteten då resning beviljats på fel grunder.
Nja, jag aktade mig fegt för att göra någon bedömning i förväg, eftersom jag inte var tillräckligt väl inläst på fallet, utan gjorde min bedömning efter att ha läst majoritetens och dissidenternas respektive resonemang. Och därvidlag är det fortfarande min uppfattning att majoriteten flyttade på målstolparna för beviljande av resning på ett mycket betänkligt sätt. När väl resning beviljades var jag fortfarande osäker på hur Västra Sverige skulle ta det oregelmässiga underkännande av resonemangen i den tidigare hovrättsdomen som resningsbeslutet innehöll, och det var först när jag insåg att det fanns väsentlig ny bevisning också i form av återskapade SMS som jag blev någorlunda säker på att FS skulle dömas.
Jag håller för den delen med HD:s majoritet om deras implicita kritik av resonemangen i den första hovrättsdomen. Det
var ingen bra dom, även om själva det friande domslutet var rimligt i det rådande bevisläget. Men det är min bestämda uppfattning att resning till men för den tilltalade är att så kraftfullt verktyg att HD ska akta sig för att bevilja resning till viss del beroende på att de tycker att den gamla domen var dålig, och uteslutande ska ägna sig åt att pröva om den nya förebragta bevisningen skulle ha räckt för att få den
gamla rätten att ändra sig. Och det tycker alltså inte jag att majoriteten gjorde.
Och den åsikten har jag oberoende av att jag samtidigt anser att hovrättens nya skuldbedömning är helt rimlig med hänsyn tagen till den sammanlagda bevisningen, och att det sålunda,
givet resningen som ett orubbligt faktum, är rätt att FS sitter där han sitter.