Tänk efter lite. Du tror alltså att KJ var väldigt noga med att leta i terrängen ifall han hade missat något spår som kunde leda till honom. Det märkliga är ju då varför han missade elefanten mitt i rummet, nämligen bagageluckan i sin egen bil och varför la han flickans ben fullt synligt på golvet i ett hus som stod med dörren öppen och som folk rörde sig kring dagligen, dessutom ett hus i närheten av hans föräldrahem.
Försök att tänka i olika banor, att se på ett problem enkelriktad kan leda tanken i fel riktning. KJ behöver väl inte vara väldigt noga för att i efterhand försöka leta efter eventuella lämningar/spår? När det gäller elefanter och sånt så kan det vara klokt att fundera över i vilken stress/press situation KJ befann sig i och när saker och ting i praktiken har inträffat. Få vet när blod hamnade i bilen, eller när benen hamnade i gula huset. Sedan till några sakfel - benen låg inte alls fullt synligt på golvet och dörren var inte öppen. Vidare kvittar det att folk rörde sig kring gula huset dagligen, det krävs mer än så för att upptäcka ben i ett hus. Tidpunkten för då benen lades dit spelar även den en stor roll i möjligheterna att för någon kringströvande ska ha haft möjligheten att finna några ben i huset. Min magkänsla är att tidpunkten då benen lades in i gula huset är 19 maj, i samband med att ett vittne ser två bilar ståendes vid gula huset, en svart golf och en vit kombi. Dagen därpå upptäcks benen av medlemmar ur MPS. Är det någon i tråden som vet när MPS fick tipset från sierskan ?
Senast redigerad av Husvagn2 2014-02-26 kl. 17:31.
Tejpen i håret nämndes av åklagarna redan vid den första häktningsförhandlingen. (Ett strategiskt misstag, om jag får tycka någonting.) Alltså kom den uppgiften till KJ:s kännedom redan då. Det framgår av de tidigare sekretessbelagda bilagorna. Fortsättning följer...
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack, Spindelfrida! Nu vet vi att det var inte KJ som försade sig om tejpen i håret, det var åklagaren.
Det var varken ett misstag eller en felsägning från åklagarna att delge försvaret viss information angående tejpen istället var det en genialisk styrning från dessa damer om man bortser från att dom har objektivitetsprincipen att tänka på.
Åklagarna ville ha ett erkännande från KJ och Forssberg å sin sida ville komma åt SKL:s
analyssvar istället för att få dom muntligt vid häktesförhandlingarna. Som bekant fick försvaret
inte det och anledningen var att KJ kunde ändra sin historia, sen ifall dessa suddiga och
luddiga anledningar från åklagarna känns solida är väl upp till var och en att ha åsikter om.
Försök att tänka i olika banor, att se på ett problem enkelriktad kan leda tanken i fel riktning. KJ behöver väl inte vara väldigt noga för att i efterhand försöka leta efter eventuella lämningar/spår? När det gäller elefanter och sånt så kan det vara klokt att fundera över i vilken stress/press situation KJ befann sig i och när saker och ting i praktiken har inträffat. Få vet när blod hamnade i bilen, eller när benen hamnade i gula huset. Sedan till några sakfel - benen låg inte alls fullt synligt på golvet och dörren var inte öppen. Vidare kvittar det att folk rörde sig kring gula huset dagligen, det krävs mer än så för att upptäcka ben i ett hus. Tidpunkten för då benen lades dit spelar även den en stor roll i möjligheterna att för någon kringströvande ska ha haft möjligheten att finna några ben i huset. Min magkänsla är att tidpunkten då benen lades in i gula huset är 19 maj, i samband med att ett vittne ser två bilar ståendes vid gula huset, en svart golf och en vit kombi. Dagen därpå upptäcks benen av medlemmar ur MPS. Är det någon i tråden som vet när MPS fick tipset från sierskan ?
Ja och vem vet, kanske han trodde att MP/Polis skulle skita i att undersöka gula huset efter det att han ringt in och sagt att han kontrollerat det och där inte fanns någonting. Trögt förvisso av honom men vem vet?
Apropå området vid föräldrahemmet. Det finns en sak i FUP som intresserar mig och som jag inte riktigt blir klok på. Det är vad som egentligen hände efter att Norra Svartbyn hade genomsökts den 9 maj.
I början är allt rätt så samstämmigt. De inledde kvällen den 8 maj och sökte efter cykelvägen mot Sävast. När de var klara, omkring halv två, åkte de till en bensinstation och åt. Därefter sover de i bilen och inväntar de organiserade söken som inleds 04.00. De deltar i dessa fram till lunch ungefär. Därefter söker de på eget initiativ (eller?) igenom ett område som ligger mellan föräldrarnas hus i Norra Svartbyn och Svedjefortet. Nu är även KJ:s yngre bror med och söker. De håller på till ungefär klockan ett.
Därefter är det oklart vad som egentligen hände. Här är de olika versionerna. Jag har lagt citat ur FUP i spoilers och ersatt namn med initialer.
KJ. Efter att de sökt i området vid Norra Svartbyn är de andra trötta och vill avbryta. Notera att han först är inne på att "vi" åkte upp och kollade, men slår över till "jag".
"F2: ………………………..svara på sånt. Jag frågar…jag ställer frågan en gång…har du varit
upp i det där området? Jag ber dig som att tänka efter……………
H: I området där, så har jag…
F2: …och då pratar jag runt huset…
H: ….så…joo…
F2: …och i när… Berätta,.
H: Vi…jag åkte upp dit själv för att kolla…du vet, när vi höll på att söka.
F2: Mmm.
H: Så åkte jag och lämnade av mina kompisar för att de skulle då sova på torsdagen då vi
höll på att söka…ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där………så då åkte jag
och lämnade av henne i torsdag och så…ehh……..åkte jag och lämnade av…ehh…så
här…kompisarna i…
F: Vilken henne var du och lämnade av?
H: Nej, men jag sa…pjott ahh….jag…
F2: Det var på födelsedagen.
F: Det blev fel. Ja, okej. Okej. Mmm.
H: Så att jag åkte och lämnade av kompisarna där vid typ ett, tvåtiden och så åkte jag liksom
bara och kollade upp ja och kollade av forten där.
F2: Du var upp där på torsdagen den…alltså vi pratar om….?
H: Ja kring ett…………………………." (s. 1576)
AH säger samma sak. De söker i Norra Svartbyn och därefter kör KJ hem de andra. Han påpekar att de inte åkte upp mot forten.
"Sedan de var klara med detta sök så fick vi alltså KJ, AB och brorsan PH ett uppdrag att söka igenom ett område i norra Svartbyn. Vi fyra åkte i KJ:s bil till området. KJ fick med sig sin bror DJ på detta sök. De sökte snabbt igenom villa området berättar AH och sen koncentrerade vi oss på det skogsområde som ligger öster om norra Svartbyn.
AH uppger att de fem sökte utefter en grusväg som går öster om villaområdet. Vägen går från norra Svartbyn alltså mellan villaområdet och Svedjebergsleden. Det finns även en väg från denna grusväg som leder upp till Gammelängsberget men dit var vi aldrig säger AH. Den väg de sökte efter leder i nordvästligriktning och slutar upp vid det militära fort som är påbyggt med en restaurang-Svedjebergsfortet. Med fin utsikt över Boden.
AH och AB sökte på den västra sidan av grusvägen samtidigt som KJ, PH och DJ tog den östra sidan. Samtliga sökte i skogen utefter grusvägen i nordlig riktning. Vi sammanstrålade sedan i närheten av fortet efter avslutat sök. Klockan kan då ha varit omkring 1300 säger AH. Han själv var helt slut och trött efter att ha sökt delar av natten med lite sömn och sedan fortsatt på morgonen med nya sök. AH ville därför avsluta söket för dagen och det blev så att KJ sedan skjutsade hem oss alla. KJ ville fortsätta att söka och som han tror så gjorde han det fram till kvällen. AH vet inte vad KJ gjorde sedan han lämnat av dem." (s. 1266-1267)
AB. Vid första förhöret anger han att alla sökte fram till kvällen den första sökdagen. Det stämmer inte med övriga uppgifter. Jag gissar att han blandat ihop olika tillfällen.
"Vi sökte utan resultat mellan 2200 och 02.00 den natten. Vi satt sedan samtliga fyra och halvsov i bilen fram till 0400 utanför Räddningsverket eftersom vi visste att de skulle uppta sökandet den tiden. De anmälde sig alla fyra för att söka. Han minns att KJ blev gruppledare för en grupp. AB och AH hamnade i en annan grupp. Han tror att PH var med i KJ:s grupp. AB uppskattar att de alla var ute och sökte fram till 1800-1900 tiden den kvällen. Han minns att KJ blev hemskickad av någon person vid 20.00 tiden. Denna person tycket att han nog behövde hem för att sova berättar AB." (s. 1223)
I ett senare förhör har han korrigerat uppgiften och ger samma version som övriga inblandade. Möjligen kan man se detta som en indikation att de diskuterat saken (vilket inte nödvändigtvis är konstigt eller misstänkt).
"AB minns att de påbörjade söket redan på kvällen den 8 maj. De fortsatte sedan den 9 maj i organiserad form med Polisen och MissingPeople från klockan 4 fram till 12-13 tiden. Han och bröderna H var då så trötta att de blev hem skjutsade av KJ efter denna tid. Vad han vet idag så blev KJ kvar till 20.00 tiden när någon skickade hem honom berättar AB. Han vet inte vad KJ gjorde efter klockan 13.00 denna dag förutom detta. Som han idag minns det så gick han själv genast och lade sig för att sova den 9 maj när han kom hem." (s. 1243)
Det är förståeligt att han blandar ihop dagarna. Men hans version om vad som hände därefter är desto mer anmärkningsvärd och ingen av de andra har tagit upp händelsen. Han menar att sällskapet var upp vid ödehuset innan KJ skjutsade hem de andra och fortsatte på egen hand:
"Sedan de var klar med området i norra Svartbyn hoppade alla in i KJ:s bil. Han är helt säker på att DJ inte var med på denna tur. Det var förutom KJ och han själv också bröderna H. AB minns att KJ körde bilen upp mot det område där de tidigare haft sin spelplats. De har inte kvar detta område längre säger AB. Han kommer inte ihåg precis hur de färdades men minns att de passerade Erikslund och den stora rondellen på väg dit.
Under förhöret så kör förhörsvittnet A bilen i riktning mot området Mjösjöberget-Gammelängsberget och vittnet tillfrågas om detta är den väg de färdades på. Han korrigerar och säger att de körde via Erikslund och den stora rondellen istället. På väg upp mot området så pratar AB om "en glänta där vårt område började på". Med det menar han att det finns en glänta vid vägen som han känner igen och att det var här de brukade börja sina spel när de var i detta område under 2012. Förhörsvittnet fortsätter att köra bilen i riktning upp mot det gula huset och den vägkorsning som finns strax innan. Den korsning där vägen till vänster i korsning är utrustad med en vägbom. Precis när vi kommer fram till korsningen med gula huset ca 30 meter framåt så känner AB igen sig och pekar till vänster där det finns en glänta eller öppet område. Enligt AB var det hit de körde den 10 maj 2013 med KJ som chaufför efter att de sökt igenom norra Svartbyn. Han minns att de stannade bilen och att det började regna.
AB är lite osäker om någon överhuvudtaget lämnade bilen. Om någon gick ur så var det alldeles i närheten av bilen på vägen. Det uppstod en diskussion inne i bilen där AB och AH ansåg att de var för trötta för att orka genomföra några ytterligare sök i skogen. De pratade om att det var ett jättestort sökområde och att det var väldigt snårig och tät skog i detta område. AB utrycker att vi var "dödströtta" och inte orkade mer idag.
AB tillfrågas om han kommer ihåg någon tid när de befinner sig i denna vägkorsning. Det var eftermiddag men inte kväll svarar han. Han minns att KJ ville fortsätta att leta och menade att de skulle söka i detta område. Det blev så att de trötta fick bestämma och KJ skjutsade sedan oss tre hem till bostaden. AB är inte helt säker men han kan ha promenerat från H:s och hem. Han är helt säker på att båda bröderna H hoppade av vid sin bostad och KJ lämnade platsen med sin bil. Såvitt AB vet och minns så åkte KJ tillbaka till räddningstjänsten och fortsatte. AB vet inte vad KJ gjorde efter att han lämnat av oss tre." (s. 1244)
Och vad säger detta? Den enkla svaret är att AB blandat ihop minnena och att han inte alls var vid ödehuset tillsammans med KJ och bröderna H. Jag tycker ändå att han är ovanligt övertygande och verkar ha en klar bild av att de var där och hur de tog sig dit. Så låt oss för saken skull anta att de faktiskt åkte upp mot forten efter söket i Norra Svartbyn. Detta betyder inte att de är inblandade i brottet på nåt vis, men om AB har rätt undanhåller bröderna H uppgifter i förhören. Varför? Den trevligaste förklaringen skulle vara att de kom överens om att utelämna den detaljen eftersom det skulle göra dem misstänkta. De otrevligare förklaringarna kan innebära lite av varje, exempelvis att KJ visade en hemlighet han hade gömt i ett värn. Oavsett förklaring är det intressant i sig om de har bestämt att vara tysta om uppgiften att de var i närheten av fyndplatserna.
Jag är inne på samma tankebanor som dig. Du kanske har någon bra idé om det fanns någon baktanke med uppdelningen i gruppen, vilka som gick till vänster respektive höger om vägen från familjehemmet och Smedjefortet. Om det fanns någon baktanke att visa något för någon så kanske indelningen var avsiktlig att dem som gick till vänster inte skulle få se detta något, medan de som gick till höger om vägen skulle det. DJ säger i förhör när de pratar om denna händelse att det var första gången han såg henne efter den 4 maj. Sa han fel och menade KJ, eller var det VB han såg i "korven" bakom förrådet, en liten bit bort från föräldrahemmet? DJ, KJ och en av bröderna H gick på den högra sidan, samma sida som "korven" (skyttevärn)
Informationen från Kristoffer Johanssons telefon är mer svårtydd. Det man kunnat se är att telefonen tappar kontakt med masten, den mast som låg närmast hans bostad, kl. 20.26. Sedan kl. 00.10 kopplade telefonen upp sig mot masten igen, vad denna information säger är i dagsläget oklart.
Hmm... lite motstridiga uppgifter här. Händelserna ovan finns i signaleringslistorna i FUP s863, index 23-24 men i FUP s870 står det: "Enligt signaleringslistan slås inte Johansson mobiltelefon av någon gång."
Jag är inne på samma tankebanor som dig. Du kanske har någon bra idé om det fanns någon baktanke med uppdelningen i gruppen, vilka som gick till vänster respektive höger om vägen från familjehemmet och Smedjefortet. Om det fanns någon baktanke att visa något för någon så kanske indelningen var avsiktlig att dem som gick till vänster inte skulle få se detta något, medan de som gick till höger om vägen skulle det. DJ säger i förhör när de pratar om denna händelse att det var första gången han såg henne efter den 4 maj. Sa han fel och menade KJ, eller var det VB han såg i "korven" bakom förrådet, en liten bit bort från föräldrahemmet? DJ, KJ och en av bröderna H gick på den högra sidan, samma sida som "korven" (skyttevärn)
Kollade polis/MP områden som man kollade de första dagarna mer än en gång? Jag kan tänka mig att KJ, i och med att han var så intresserad av vart de kollat, kanske använde den informationen till att gömma saker på ställen som redan var kollade för han trodde inte de skulle kolla där igen. Kanske telefon, ryggsäck, mordvapen och fingrar finns där.
Hmm... lite motstridiga uppgifter här. Händelserna ovan finns i signaleringslistorna i FUP s863, index 23-24 men i FUP s870 står det: "Enligt signaleringslistan slås inte Johansson mobiltelefon av någon gång."
Hmm underligt! Ganska så viktig information som man tycker de borde ha rejäl koll på.
Kollade polis/MP områden som man kollade de första dagarna mer än en gång? Jag kan tänka mig att KJ, i och med att han var så intresserad av vart de kollat, kanske använde den informationen till att gömma saker på ställen som redan var kollade för han trodde inte de skulle kolla där igen. Kanske telefon, ryggsäck, mordvapen och fingrar finns där.
Begåvat uppslag! :-)
Stämmer också med KJs försök att avleda MPS från att söka i ödehusområdet, med hänvisning till att "det redan är avsökt".