2014-02-25, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag funderar på optisk rotation. Har mätt rotationen sågra organiska ämnen och fått ett siffervärde. Men det ska väl omvandlas med en formel? Nån som vet vad jag tänker på? Tror att formeln involverar längden av behållaren i maskinen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_rotation

Ekvation 1 eller 2 är aktuell.
2014-02-26, 07:40
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_rotation

Ekvation 1 eller 2 är aktuell.
Det ser bekant ut. Tack!
2014-02-26, 12:07
Medlem
4. Skriv kemiska reaktionsformler på dessa någon som kan detta? Hur gör man ? Tacksam för svar

a) Cu(s) + O 2(g) → Cu2O(s)

b) NH3(g) + O2(g) → NO(g) + H2O(g)

c) N2H2 + NO2 → N2 + H2O

d) Cu + NO3- + H+ → Cu2++ NO + H2O
2014-02-26, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hilda89
4. Skriv kemiska reaktionsformler på dessa någon som kan detta? Hur gör man ? Tacksam för svar

a) Cu(s) + O 2(g) → Cu2O(s)

b) NH3(g) + O2(g) → NO(g) + H2O(g)

c) N2H2 + NO2 → N2 + H2O

d) Cu + NO3- + H+ → Cu2++ NO + H2O

Reaktionsformler finns redan angivna. Det som skall göras är att balansera dem.

b) NH3 + O2 → NO + H2O
1 kväve på varje sida, gå vidare till syre.
2 syre på varje sida, gå vidare till väte.
3 väte på vänster sida och 2 väte på höger sida. 6 är det lägsta heltal att få på båda sidorna.
2NH3 + O2 → NO + 3H2O

2 kväve på vänster sida och 1 kväve på höger sida. Balansera genom att sätta 2 NO på höger sida.

2NH3 + O2 → 2NO + 3H2O

Slutligen balansera syre.
2 syre till vänster och 5 syre till höger.
2NH3 + 2,5 O2 → 2NO + 3H2O
Multiplicera allt med 2 för att få lägsta heltal på syre, alltså 10.

Balanserad formel:
4NH3 + 5 O2 → 4NO + 6H2O

Dubbelkolla i slutet så att du har lika mycket av vardera atomslag på varje sida.

Följ samma procedur på resten av reaktionerna. Efter ett tag kan du se det direkt. Lycka till!
Senast redigerad av skinnysweatyman 2014-02-26 kl. 14:00.
2014-03-01, 14:04
Medlem
upperkatts avatar
pKa = pH + lg ((ve/v)-1)

Men saken är den att ve och v är väl samma vid ekvivalenspunkten, är inte det definitionen av ekvivalenspunkten? I så fall blir det ju lg (1-1) = lg 0 och det blir ju knasigt. Så vilken volym är det man ska använda för v? ve är ju självklart att det är den volymen som är precis vid ekvivalenspunkten.
2014-03-02, 13:00
Medlem
Hej.

Har fastnat på en fråga som gör mig galen, angående "teoretiskt utbyte"

I exemplet:
"När 24,0 g kaliumnitrat upphettades med bly, bildades 13,8 g kaliumnitrit. Beräkna utbytet för reaktionen.
Pb (s) + KNO3 (s) → PbO (s) + KNO2 (s)"

...hänger jag med. Man räknar ut den procentuella skillnaden i molmassa och multiplicerar detta med massan av det man hade från början: KNO2-molmassa/KNO3-mollmassa * 24,0 g, vilket blir 20,2 g.

Men när det är två ämnen som reagerar och bildar ett ämne plus en rest (A+B-->C+D), vet jag inte vilken molmassa jag ska dela med vilken, och med vilken massa jag ska multiplicera detta med?

Jag vet massan, molmassan och substansmängden på A, B och C. A är det begränsade ämnet i reaktionen.

Ska jag dividera C-molmassa med A+B-mollmassa, eller ska jag dividera C-molmassa med A-molmassa enbart? Och när jag väl fått den procentuella skillnaden, ska jag multiplicera denna med massan av A+B eller bara A?

Hoppas det inte blev för rörigt. Har rört till det ordentiligt i mitt huvud, den saken är säker!
2014-03-02, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Hej.

Har fastnat på en fråga som gör mig galen, angående "teoretiskt utbyte"

I exemplet:
"När 24,0 g kaliumnitrat upphettades med bly, bildades 13,8 g kaliumnitrit. Beräkna utbytet för reaktionen.
Pb (s) + KNO3 (s) → PbO (s) + KNO2 (s)"

...hänger jag med. Man räknar ut den procentuella skillnaden i molmassa och multiplicerar detta med massan av det man hade från början: KNO2-molmassa/KNO3-mollmassa * 24,0 g, vilket blir 20,2 g.

Men när det är två ämnen som reagerar och bildar ett ämne plus en rest (A+B-->C+D), vet jag inte vilken molmassa jag ska dela med vilken, och med vilken massa jag ska multiplicera detta med?

Jag vet massan, molmassan och substansmängden på A, B och C. A är det begränsade ämnet i reaktionen.

Ska jag dividera C-molmassa med A+B-mollmassa, eller ska jag dividera C-molmassa med A-molmassa enbart? Och när jag väl fått den procentuella skillnaden, ska jag multiplicera denna med massan av A+B eller bara A?

Hoppas det inte blev för rörigt. Har rört till det ordentiligt i mitt huvud, den saken är säker!

Orkade inte ens läsa igenom din sista text, det blev alldeles för rörigt

Du gör det svårare än vad det är tror jag.

Pb + KNO3 → PbO + KNO2

Teoretiskt utbyte: (Om allt reagerar och bildar produkt)

m (KNO3) = 24,0 g
M (KNO3) = 101,1 g/mol
n (KNO3) = 24,0/101,1 = 0,2374 mol
Molförhållande 1:1 → 0,2374 mol KNO2

M (KNO2) = 85,1 g/mol
m (KNO2) = 85,1 * 0,2374 = 20,2 g

Faktiskt utbyte (Vad du fick vid försöket) = 13,8 g

Utbyte = Faktiskt utbyte/teoretiskt utbyte
→ 13,8 g/20,2g = 0,683 = 68,3 %

Du räknar helt enkelt ut hur stor del du får ut av vad som teoretiskt skulle kunna gå att få ut. Svårare än så är det inte
2014-03-02, 17:06
Medlem
upperkatts avatar
Bump.
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
pKa = pH + lg ((ve/v)-1)

Men saken är den att ve och v är väl samma vid ekvivalenspunkten, är inte det definitionen av ekvivalenspunkten? I så fall blir det ju lg (1-1) = lg 0 och det blir ju knasigt. Så vilken volym är det man ska använda för v? ve är ju självklart att det är den volymen som är precis vid ekvivalenspunkten.
2014-03-02, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
pKa = pH + lg ((ve/v)-1)

V i detta fall bör syfta på volymen tillsatt bas vid halvtitrerpunkten. Eftersom halvtitrerpunkten = v ekv/2.

http://www.chem.ualberta.ca/~ngee/ExptI3.gif

Dvs. Vek/V = 2
pKa = pH + log (2-1)
pKa = pH + log (1)
---> pKa = pH

Vid ekvivalenspunkten har all syra bildat dess salt. Vid halvtitrerpunkten är koncentrationen av syra och dess salt lika.

[HA]/[A-] = 1

Går även att härleda härifrån:
((Vek/V)-1) = [HA]/[A-]
[HA]/[A-] = 1
((Vek/V)-1) = 1
Vek/V = 2

Hoppas att jag kunde reda ut lite grann i alla fall.
Senast redigerad av skinnysweatyman 2014-03-02 kl. 19:21.
2014-03-02, 19:51
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
V i detta fall bör syfta på volymen tillsatt bas vid halvtitrerpunkten. Eftersom halvtitrerpunkten = v ekv/2.

http://www.chem.ualberta.ca/~ngee/ExptI3.gif

Dvs. Vek/V = 2
pKa = pH + log (2-1)
pKa = pH + log (1)
---> pKa = pH

Vid ekvivalenspunkten har all syra bildat dess salt. Vid halvtitrerpunkten är koncentrationen av syra och dess salt lika.

[HA]/[A-] = 1

Går även att härleda härifrån:
((Vek/V)-1) = [HA]/[A-]
[HA]/[A-] = 1
((Vek/V)-1) = 1
Vek/V = 2

Hoppas att jag kunde reda ut lite grann i alla fall.
Tack så hemskt mycket.
2014-03-03, 21:04
Medlem
Hej!

Jag läser en statistikkurs och håller på att läsa om hypotesprövning. Det finns 1-sidig och 2-sidig mothypotes, H_1.

Det jag undrar är: Väljer man alltid ett 90%-igt konfidensintervall när man löser uppgifter där rörs sig om 1-sidig H_1 (kritiskt värde 5% signifikansnivå) ?

Tack på förhand!
2014-03-04, 17:20
Medlem
Ostpungs avatar
Kemiuppgifter, svar och uträkning tack!

1. Skriv reaktionsformeln för följande reaktioner:
a) Kol förbränns i syrgas, O2 och det bildas koldioxid CO2.
b) Propan förbränns i syrgas och det bildas koldioxid och vatten.
c) Etanol förbränns i syrgas och det bildas koldioxid och vatten.

2. I en grill förbränns 3,0 kg kol. Hur stor massa koldioxid bildas?

3. En bil förbränner 48,0 kg bensin. Vi räknar med att bensin innehåller bara heptan
C7H16. Hur stor massa syrgas krävs?

Så om någon kan ge några svar och uträkningar skulle jag vara mycket tacksam!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in