2014-02-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
(...)

Och apropå att inte få saker att gå ihop:

Nabo frågar medlem i Knutby: Men varför, varför, varför var ni så likgiltiga när Alexandra var mördad, när Heléne hade dött våldsamt i badkaret, när Daniel var skjuten och nätt och jämt överlevde? Poliserna säger att de aldrig sett lika slöa reaktioner i omgivningen vid så våldsamma brott.

Medlem: Men vi visste inte just då hur vi skulle känna. Om det var Guds vilja att Heléne gick hem, att Alexandra gick hem, att Daniel skulle gå hem… Ska man ingripa och försöka hindra Guds vilja? Han använder Sig ibland av en människa som Sitt verktyg, förstår du. Ska vi sörja när Gud gör vad Han vill? Vi älskar Gud förstår du. Vad Han än gör så ääälskar vi Honom! Vi liiitar på Gud. Det kan du tydligen inte förstå.

Nabo: Men. Nu tar jag det igen. Den där februarikvällen när Nettan var släppt ur häktet, då kallade ni på TV4 som kom och filmade hos gammelwaldaus. Så fick vi se på TV när ÅW - så bedrövligt teatralisk dessutom! - förklarar att från och med nu ska HF betraktas som skurk, orm, Judas. börjar ni grina allihop på beställning. Kramas och grina inför kameran!

Medlem: Men det var ärligt. Vi VAR ledsna och jätteoroliga allihop. Då när Tirsa, jag menar Åsa förklarade hur det är då visste ju vi att det var rätt att släppa fram känslorna. Att det var Guds vilja. Det var skönt att gråta. Vi fick ju förklaringen till allt som hade hänt.
Det var fint att mötas uppe på kullen också. Flera hade aldrig varit hos Pell*e och G*n-Bri*t.

Nabo:
Inlägg 3293 (? Minns ej exakt).

Hmm. Vad säger man? Jag läste också i tråden om ett barn som föll några meter i knutbysekten medan de vuxna stod utan vilja att göra något vad det verkade. Man behöver inte ringa ambulans utan låta Gud bestämma vad som ska hända?
Citera
2014-02-22, 19:01
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Inlägg 3293 (? Minns ej exakt).

Hmm. Vad säger man? Jag läste också i tråden om ett barn som föll några meter i knutbysekten medan de vuxna stod utan vilja att göra något vad det verkade. Man behöver inte ringa ambulans utan låta Gud bestämma vad som ska hända?

Länk här:

(FB) Knutby 2.0 länkar finns i 1:a inlägget

Just på denna sidan 275 kan man läsa intressanta inlägg om Kapten Klännings eventuella inverkan på den undermåliga Knutbyutredningen.

Citat:
Vilka tankar har du om Kapten Klänning & Knutbybrotten? Berätta hur du tänker och vad du fått "förklaring" på!
Själv finner jag det underligt att GL, som uppenbarligen gillat publik och uppmärksamhet ville och lyckades hålla sig HELT OSYNLIG i media trots att det var han, som var ansvarig polischef i Uppsala vid utredningen av de spektakulära Knutbybrotten.
Jag får inte ihop det.

Sidan 275:

Senast redigerad av Angel of Peace 2014-02-22 kl. 19:11.
Citera
2014-02-22, 19:51
Medlem
Jag har lite svårt med tekniken som kanske någpn märkt men det jag främst reagerade på var att en medlem sagt till Nabo:"Ibland använder sig Gud av en människa som verktyg" (eller liknande) Var medlemmen upplärd med d
sådana ideer? Jag antar att medlemmen inte hittade på det själv.

AoP. Jag skumläste det där om kaptem Klänning men tyckte det lät långsökt. Men jag är inte tillräckligt insatt kanske i själva mordutredningssaken. Tror ändå inte får veta allt som ev inte är utrett om inte de som vet berättar.

När det gäller ev mord på Helene lär väl Helge aldrig berätta. Om han erkänner sig skyldig gissar jag att han blir skadeståndsskyldig till sina barn? Och de pengarna finns väl inte. Vet inte om det istället skulle drabba barnen med tanke på arv eller liknande? Jag vet inte men har för mig jag hört om något liknande fall där drabbade barn i söutändan förlorade ekonomiskt.
Citera
2014-02-23, 19:47
Medlem
Jag fortsätter med retroaktiva inlägg. Alltså kommenterar det jag läser längre bak i tråden.

Fundering 1. Varför ringer Helge till Al*xander (Saras x-man väl?) och säger att nu är det viltigt att Sara får hela akulden. Ingen misstanke ska falla på Helge, Nettan eller Åsa. Varför just de tre? Och varför ringde han just till honom?

Finns det fler som varit "Guds verltyg" i samband med Helenes död? Det var väl SaFra och Eve***a som var i huset vad vi vet.

Bara lösa funderingar. Men jag tycker Nabos inlägg jag citerade igår är väldigt intressant när man vill veta hur de tänker i församlingen.
Citera
2014-02-23, 21:13
Medlem
Therons avatar
Citat:
Jag fortsätter med retroaktiva inlägg. Alltså kommenterar det jag läser längre bak i tråden.

Fundering 1. Varför ringer Helge till Al*xander (Saras x-man väl?) och säger att nu är det viltigt att Sara får hela akulden. Ingen misstanke ska falla på Helge, Nettan eller Åsa. Varför just de tre? Och varför ringde han just till honom?
Skydda de edsvurna i Gränstasekten kring Tirsa? Helge ville bara tysta eventuella läckor.
Citera
2014-02-26, 09:02
Medlem
nabos avatar
Den försvunna mobilen

Citat:
Var det inte någon mystisk telefon som försvann? Hittades den någonsin kan man undra?
Om någon tog hand om den där mobilen (med slutnummer -1293) så var det inte polisen.
-1293-mobilen var Saras, kvarlämnad när hon utvisades efter hammarattacken 8 nov. Helge postade inte Saras mobil till Småland utan behöll den för deras privata/hemliga kommunikation.

Pastor Helge sa sedan till Sara att det kom anonyma sms till -1293mobilen. Avsändaren var en synsk, obekant person med förmåga att uppfatta vad knutbyguden ville säga Sara. Guden skulle inte ha förmåga att tilltala Sara direkt. Och gudens språkrör hade inte hajat att Sara bytt telefon.

Jo, vid ett tillfälle! När Helge var i Hongkong sms:ade gudens språkrör direkt till Saras nya mobil. Detta förvånade henne! Om språkröret hade numret – varför då sända via omväg-1293 hos Helge? En stund senare mottog Sara ordagrant samma sms nu ”förmedlat” av Helge i Hongkong. Trodde Sara att han hade -1293:an med sig på resan?

Två år efter domarna valde Helge att erkänna delaktighet i brotten och ändrade delvis sin utsaga om sms:en till Sara. Avsändaren hade inte varit anonym för honom.
Rätta mig om jag har fel i tankekedjan.
Senast redigerad av nabo 2014-02-26 kl. 09:13.
Citera
2014-02-26, 11:50
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Om någon tog hand om den där mobilen (med slutnummer -1293) så var det inte polisen.
-1293-mobilen var Saras, kvarlämnad när hon utvisades efter hammarattacken 8 nov. Helge postade inte Saras mobil till Småland utan behöll den för deras privata/hemliga kommunikation.

Pastor Helge sa sedan till Sara att det kom anonyma sms till -1293mobilen. Avsändaren var en synsk, obekant person med förmåga att uppfatta vad knutbyguden ville säga Sara. Guden skulle inte ha förmåga att tilltala Sara direkt. Och gudens språkrör hade inte hajat att Sara bytt telefon.

Jo, vid ett tillfälle! När Helge var i Hongkong sms:ade gudens språkrör direkt till Saras nya mobil. Detta förvånade henne! Om språkröret hade numret – varför då sända via omväg-1293 hos Helge? En stund senare mottog Sara ordagrant samma sms nu ”förmedlat” av Helge i Hongkong. Trodde Sara att han hade -1293:an med sig på resan?

Två år efter domarna valde Helge att erkänna delaktighet i brotten och ändrade delvis sin utsaga om sms:en till Sara. Avsändaren hade inte varit anonym för honom.
Rätta mig om jag har fel i tankekedjan.

Den där mobilen som försvann har jag för mig senast man hörde något om den, låg i fickan på Helges tränings/joggingbyxor.
Sa inte Helge att han hade två mobiler mordmorgonen, en låg i hans byxor?
Var det den som han sms:ade och svarade "ja" ifrån?
Lämnades den kvar i Fossmovillan, eller "glömdes" hos Daniel?

Jag tror att någon i Knutby tog hand om den, eftersom den är spårlöst försvunnen.
Helge följde ju med Daniel i ambulansen till sjukhuset.
Tyder på att någon mer var invigd i att mobilen skulle bort...
Annars hade den dykt upp när Helge kom hem???

När Helge var i Hongkong:

Låg mobilen 1293 kvar i Knutby?
I så fall har någon annan skickat meddelande till Sara - från Knutby.
Den som skickade till Saras nya nummer glömde väl bort att det skulle gå via 1293.

Om telefonen var i Knutby är andra involverade i att 1293 var kvar för Helges och Saras "privata/hemliga kommunikation"

Kan man se om samtal/sms kommer från utlandet?

Var det inte någon deltidsbrandman som gick förbi polisens avspärrningar vid Lindes hus och hämtade något, efter ambulansen åkt iväg med Daniel?
Senast redigerad av Angel of Peace 2014-02-26 kl. 12:01.
Citera
2014-02-26, 22:25
Medlem
Hej!

Jag har nu läst (eller skummat) alla de 358 sidorna i denna tråden, läst Dick Sundevalls artikelserie i Magasinet§, samt googlat en hel del allmänt i ämnet.
Skulle ni mera insatta, Nabo m.fl, kunna ge lite kunskaper, om de finns, kring följande:

*Har tex Sundevalls artiklar i ämnet gjort att nåt börjat röra på sig i Myndighetssverige i Knytbyfrågan?

*Finns det nån vettig förklaring till varför SaFr och JoFr gick in till den döda Alexandra, tvättade sig och sen sprang ut och skrek?

*Finns det någon lag eller nåt som säger att om ett visst antal namnunderskrifter samlas in till förmån för att ta upp ett mål på nytt, så ska detta göras? (Jag vet att det låter naivt och korkat, men många gånger är det dom korkade lösningarna som förbises)

Och slutligen, återigen Nabo så undrar jag om du skulle kunna berätta lite mer om Åsas predikoturnéer i forntiden då hon vänslades med traktens rikaste äldstebröder? Detta är inget gängse beteendemönster i svensk frikyrklighet, så det måste rimligtvis finnas folk ute i stugorna som sett och reagerat.
Citera
2014-03-12, 14:08
Medlem
iakttagares avatar
Det har varit val i Nordkorea. 100 % röstade på sin älskade ledare Kim Jong -Un.

Det har varit val i Knutbysekten 100% röstade på sina älskade ledare. Tror t.o.m.
att det varit val två gånger i Knutby 100% ställde upp och 100% röstade på sina älskade ledare.
Citera
2014-03-17, 21:04
Medlem
studentrolands avatar
Jag undrar om det står någonstans i förundersökningen huruvida alla tre kulorna som sköts mot Alexandra Fossmo kom från samma vapen?
Varför jag undrar är för att jag läst i boken "Kristi brud", sid. 42, att föräldrarna Eva och Ulf Westman lämnat upplysningar till polisen som går ut på att Helge Fossmo i Augusti 2002 varit på besök i Indien och då sagt till "Ester" som förestod barnhemmet i Indien att han ägde en pistol hemma i Sverige. "Ester" skulle därefter även ha frågat en annan församlingsmedlem i Sverige, oklart vilken, om detta verkligen var sant, och det skulle ha bekräftats att så var fallet.
Citera
2014-03-17, 21:20
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jag undrar om det står någonstans i förundersökningen huruvida alla tre kulorna som sköts mot Alexandra Fossmo kom från samma vapen?
Varför jag undrar är för att jag läst i boken "Kristi brud", sid. 42, att föräldrarna Eva och Ulf Westman lämnat upplysningar till polisen som går ut på att Helge Fossmo i Augusti 2002 varit på besök i Indien och då sagt till "Ester" som förestod barnhemmet i Indien att han ägde en pistol hemma i Sverige. "Ester" skulle därefter även ha frågat en annan församlingsmedlem i Sverige, oklart vilken, om detta verkligen var sant, och det skulle ha bekräftats att så var fallet.

Enligt förundersökningen kommer kulorna med största sannolikhet från samma vapen. Dock inte helt 100%-igt säkert om jag inte missminner mig.

Revolvern inköptes av SS genom Farid Lamrani (polisinformatör, som sedermera registrerades som "avliden", när folk började nysta i historien).
Citera
2014-03-17, 22:34
Medlem
donnamanloves avatar
Nu har Helge ansökt om tidsbestämt straff, vad tror ni om det? Och är det mot all förmodan någon som sitter på överklagan och vill dela med sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in