2014-02-25, 21:57
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Skte men hittade ingen stor trd om dom?

Hur mkt avgifter tar dom? Sg att jag kper BTC fr en hundring, hur mkt betalar jag BTC fr?
Om jag kper fr 700, hur mycket fr jag d?
Citera
2014-02-25, 22:33
Medlem
Kan inte svara p den frgan.

Men, du r medveten om att Mtgox r stngt sedan VDn r misstnkt fr att har stulit bitcoins fr ca 2 miljarder? Kursen har fallit ca 50% idag.

Jag hade avvaktat med bitcoin, ett vldigt oskert kort just nu, fast kursen r relativt lg
Citera
2014-02-25, 23:09
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Kan inte svara p den frgan.

Men, du r medveten om att Mtgox r stngt sedan VDn r misstnkt fr att har stulit bitcoins fr ca 2 miljarder? Kursen har fallit ca 50% idag.

Jag hade avvaktat med bitcoin, ett vldigt oskert kort just nu, fast kursen r relativt lg
Japp, det r ingen fara de kommer stiga igen. Detta har hnt flera gnger.
Citera
2014-02-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Japp, det r ingen fara de kommer stiga igen. Detta har hnt flera gnger.

Att vrldens strsta Bitcoin-exchange inte bara gr i konkurs utan dessutom har blivit bestulet p 6% av den totala mngden Bitcoins som existerar har definitivt inte hnt frut.

Jag hller dock med om att BTC borde m bttre p lng sikt utan Gox.
Citera
2014-02-26, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Att vrldens strsta Bitcoin-exchange inte bara gr i konkurs utan dessutom har blivit bestulet p 6% av den totala mngden Bitcoins som existerar har definitivt inte hnt frut.

Jag hller dock med om att BTC borde m bttre p lng sikt utan Gox.
Jo det har hnt frut, p exakt samma Bitcoin-exchange. Det var 2011, och det rrde sig om 500.000 BTC, som p den tiden motsvarade 7.5% av alla coins. P den tiden var dock bitcoins billigt och de kunde betala alla drabbade kunder ur egen ficka. Skillnaden idag r att vrdet r s mycket hgre att det r osannolikt att det lser sig lika snyggt.

Att Mt. Gox eventuella konkurs skulle drabba marknaden lngsiktigt r dremot osannolikt. Det r inte de som stter vrdet det r folket som r villiga att handla med de. Det hr r en av anledningarna till att folk som vljer bitcoins utver investeringsmjligheter faktiskt vljer valutan. Att ingen kliver in och rddar ett fretag/bank/finansinstitut fr att de anses vara "fr stora fr att g i konkurs".

Inga bailouts i bitcoin vrlden, det r ingen valuta fr grinollar som springer till mamma nr saker gr snett. Och det r det vi gillar med den.
Citera
2014-02-26, 14:42
Medlem
Hahaha, kollade igenom deras kod litegrann och hittade ngot roligt. Testa trycka p tangenterna i fljande ordning:
Citat:
Upp, upp, ner, ner, vnster, hger, vnster, hger, b, a
Helt jvla meningslst, men barnsligt roligt.
Citera
2014-02-26, 16:20
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Hahaha, kollade igenom deras kod litegrann och hittade ngot roligt. Testa trycka p tangenterna i fljande ordning:

Helt jvla meningslst, men barnsligt roligt.
Haha.. Frgan r ju varfr de lagt in denna hemliga grej. Helt meningslst som du sger men haha. Random iaf
Citera
2014-02-27, 20:56
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Jag mailade fr att f reda p lite mer info om avgifterna, hr r konversationen;

Frga: Hej, om jag ska kpa BTC fr t.ex 1000 KR vilka avgifter tar ni? Hur mycket BTC fr jag?
Svar: Alla avgifter r inbakade i priset enligt en s kallat "spread model".
Vnliga hlsningar,
Jonas Nord
Safello
----
Frga: Jaha, kan du frklara vad det innebr d?
Svar: Frlt! Jag frklarar det s ofta att det blir lite vl kortfattat, hr fr du en bttre frklaring:
Vi lgger p en viss procent p kp och slj ordrar precis som vilket vxelkontor som helst. Det r marknadspraxis och grs ven av stora FIAT valuta vxlare s som Forex.
Mvh,
Jonas Nord
Safello
----
Vad r det fr %, d, det r ju det jag undrat hela tiden. Och 25% r skatt va?
----
Jag kan tyvrr inte bertta vilken % vi har d det strider mot vra fretagspolicies och marknadspraxis. Skattefrgor kan jag inte heller kommentera p d olika svar har getts till olika personer. Kontakta Skatteupplysningen fr mer information angende skattefrgor: http://www.skatteverket.se/omoss/kon...800079651.html.

Verkar lite skumt? En kompis kpte precis BTC och han behvde inte skatta fr dom. Fr man en jttesmll p deklarationen sen d kanske?
Citera
2014-02-28, 17:06
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Ngon annan som inte ftt sina BTC idag? Krngel med banken sger de p Safello.
Citera
2014-02-28, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Det var det vidrigaste svaret jag sett i mitt liv. Ger ett sjukt oserist och nonchalant intryck om du frgar mig. Vad r problemet med att ange hur mnga % avgiften ligger p? Bttre d att svara att man inte har ngon avgift alls s r det klart med det. Smsta kundtjnsten jag sett.

Angende skatt p valutahandel r det momsbefriat, dremot ska du betala vriga skatter p eventuella vinster. Det r komplicerat men kort frklarat s sg att du kper fr 1000 sek, och sljer sen fr 1100:-. D ska du skatta p 100:-.
Citera
2014-02-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Det var det vidrigaste svaret jag sett i mitt liv. Ger ett sjukt oserist och nonchalant intryck om du frgar mig. Vad r problemet med att ange hur mnga % avgiften ligger p? Bttre d att svara att man inte har ngon avgift alls s r det klart med det. Smsta kundtjnsten jag sett.

Angende skatt p valutahandel r det momsbefriat, dremot ska du betala vriga skatter p eventuella vinster. Det r komplicerat men kort frklarat s sg att du kper fr 1000 sek, och sljer sen fr 1100:-. D ska du skatta p 100:-.

S om man kpte bitcoin tidigt (fr typ 1 dollar/st) r man tvungen att skatta p hela vinsten? Och man behver bara skatta om man har ver en viss rsinkomst va?
Citera
2014-03-01, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfEvil333
S om man kpte bitcoin tidigt (fr typ 1 dollar/st) r man tvungen att skatta p hela vinsten? Och man behver bara skatta om man har ver en viss rsinkomst va?
Ja det stmmer, all vinst ska beskattas. Med ver en viss rsinkomst syftar du p 14.000:- grnsen?

Jag har ingen personlig erfarenhet av den situationen, men jag gissar att iallafall arbetsgivaravgiften fortfarande r aktuell, frutsatt att du driver det som nringsidkare. Men r som sagt osker, kolla med SKV.
Senast redigerad av hustlerinc 2014-03-01 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in