2014-02-25, 11:20
Medlem
ganglere2s avatar
Svårt att förhindra då bilden vanligtvis går att hitta även någon annan stans.
Citera
2014-02-25, 11:20
Moderator
^Eazs avatar
Även om jag håller med i sak (har för mig att avataren faktiskt stod med i reglerna om användarnamn tidigare?) så är det ett par saker som måste benas ut.

Vilka avatarer är skyddade?

TS har t.ex en Uncle Sam avatar som det finns mängder av på google (sökord: Uncle Sam We Need You så får du upp den i mängder), den torde vara svår att säga att den "tillhör" TS (så länge inte en annan användare har ett liknande användarnamn där uppsåtet är att efterlikna TS).

Eller om någon bara har ett svart hakkors med vitt med röd cirkel runt, det torde vara djävligt svårt att skydda.
Citera
2014-02-25, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Jag kollar själv bara bilderna oftast och utifrån det känner jag igen användare så jag håller helt klart med dig!

Det är precis så man tar lätt fel på användare genom att titta åt fel håll. Det är användarnamnet som är relevant, när du exempelvis ska söka efter en medlem så är det inte avataren du tänker på utan användarnamnet.
Citera
2014-02-25, 14:28
Medlem
kuddenchristos avatar
Dumt förslag. Med tanke på att många här har kända bilder som avatarer, är det lätt hänt att man omedvetet skaffar en avatar som någon annan redan har.

Varför inte också förbjuda användare från att byta avatarer när man är i farten? Folk brukar ju ha svårt att känna igen användare med nya avatarer.
Senast redigerad av kuddenchristo 2014-02-25 kl. 14:33.
Citera
2014-02-25, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vissa av oss är "bildmänniskor" och slarvar ibland med att kolla användarnamnet.

Det är helt deras eget fel. jag förstår att om man brukar nästan samma användarnamn och avatar som risken är som störst att man lätt och ofta tar fel på medlemmarna och det vore inte kul. Men att förbjuda andra att använda enbart samma avatar är inte rätt.
Citera
2014-02-25, 16:17
Medlem
RighteousBeliefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Citat:
Ursprungligen postat av RighteousBeliefs
När vi tar från nätet (copy/paste), då är det ju isånafall lika 'illa', då tar ju av nån annan, så jag ser absolut inga problem med om det finns flera exempel av samma bilder på avatarer här, speciellt när det är så stort forum, så ska det/ borde inte vara förbjudet.

Vill man byta, är det ju enkelt att byta till nått annat, kanske göra en unik bild själv då.
Att bara ta en bild från nätet kan vara direkt olagligt, och inte bara ett eventuellt brott mot flashbacks regelverk, eftersom det kan handla om copyrightskyddat material. Det blir i så fall ansvarige utgivaren dvs Flashback som får stå till svars för ett sådant brott, och det leder alltså indirekt till att man kommer att tvingas ta bort sin avatar. Vissa upphovsmän är speciellt känsliga för sådant, Disney till exempel.Att bara ta en bild från nätet kan vara direkt olagligt, och inte bara ett eventuellt brott mot flashbacks regelverk, eftersom det kan handla om copyrightskyddat material. Det blir i så fall ansvarige utgivaren dvs Flashback som får stå till svars för ett sådant brott, och det leder alltså indirekt till att man kommer att tvingas ta bort sin avatar. Vissa upphovsmän är speciellt känsliga för sådant, Disney till exempel.
- Jepp, menade att det är isånafall lika 'illa' som att 'låna' en bild (som samtidigt kan vara gratis PR med i vissa fall) som att sätta upp en avatar här som sin 'egen', det går lite emot där, bra att du kompleterrade och även nämde jag att man kan ju göra en avatar själv på diverse foto software, enkelt, som sagt, ser jag inte nån big deal om man har samma avatar som nån annan, enkelt att byta och stampar man nån på fötterna som i sin tur kan drabba en ekonomiskt, så får man helt enkelt byta, svårare än så är det inte.
Citera
2014-02-25, 16:23
Medlem
Så alla som skaffar konto här måste kolla vilka avatarer som 800k användare har så dom inte råkar ta samma när dom hittar en cool bild på internet som dom gillar.....???

fast jag kanske missuppfattat vad sno avatar betyder?
Citera
2014-02-25, 19:17
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexandell
Det är precis så man tar lätt fel på användare genom att titta åt fel håll. Det är användarnamnet som är relevant, när du exempelvis ska söka efter en medlem så är det inte avataren du tänker på utan användarnamnet.

Nej verkligen inte! Inte när någon skriver ett inlägg, då kollar man avataren
Citera
2014-02-25, 19:40
Medlem
Dr_Dollars avatar
Här står det lite iaf - (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦
Tydligen den som hade den först...vinner
Citera
2014-02-25, 22:23
Bannlyst
Citat:
Nej verkligen inte! Inte när någon skriver ett inlägg, då kollar man avataren

Då är du dum i huvudet som du tar för givet att det måste vara samma användare istället för att kolla användarnamnet,skyll dig själv.
Citera
2014-02-25, 22:29
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexandell
Då är du dum i huvudet som du tar för givet att det måste vara samma användare istället för att kolla användarnamnet,skyll dig själv.

Tillbaka till hålet du kom från, när du hängt hör tillräckligt länge så kommer du med förstå vad jag menar
Citera
2014-02-25, 22:38
Bannlyst
Citat:
Tillbaka till hålet du kom från, när du hängt hör tillräckligt länge så kommer du med förstå vad jag menar

Det finns inget att förstå, dina argument är bortom all räddning och din hjärna är på tom logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in