Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-25, 00:24
Medlem
Håller med TS i stora drag men visst fan kan det ibland finnas bra saker som inte är dyrast. Helt fel att skriva att högt pris innebär bättre kvalite, så är det ofta men absolut inte i alla lägen.
Citera
2014-02-25, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?

Allt som är billigt mat är inte skräp mat just för att det är billigt, du är lite för naiv att begripa det och smått korkad.
Citera
2014-02-25, 00:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Ber om ursäkt ifall du upplever min ton nedlåtande. Inte alls meningen.
Är inte så insatt i ämnet utan mer allmänbildning från min sida, allmänna åsikter.
OK, vi glömmer allt .

Rätt kul att läsa lite vidare just om äggen som sådana och deras produktion. Harold McGee har ett intressant kapitel i sin bok On Food And Cooking. Han skriver bl a att folk tror att den mer och mer progressiva färgen i äggulan, ibland nästan orange inte beror på att hönsen är matade med Beta-karoten. Så är tydligen inte fallet.

Den ibland nästan orangea färgen beror på mängden xanthophylls, ett ämne som hönorna får i sig i samband med att de äter alfalfa-groddar och majskorn!! För att ytterligare förstärka färgen som matas de även med pistiller från ringblommor (marigold).

http://www.fresh-eggs-daily.com/2013/09/marigolds-for-orange-egg-yolks-and.html

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-02-25 kl. 00:30.
Citera
Medlem
vasaduellers avatar
Respekterar givetvis att alla gör olika bedömningar, men generellt har jag svårt att förstå hur man tänker när man sparar in på det som borde vara viktigast. Nämligen det man stoppar i sig.

Det känns som om människor inte tycker om sig själva, när det spar in på mat för att köpa statusprylar att visa upp för andra. För att inte tala om de som köper billig mat, och sedan donerar pengar till tredje världen, eller någon djurrättsorganisation. Tala om att orsaka problemen som man sedan gör en symbolisk gest för att lösa. Det ger flera 100% bättre effekt att styra sina konsumtionsmönster än att ge till välgörenhet.

Man behöver inte speciellt mycket mat för att leva och må bra. Även om man är fattig så kan man ju välja att köpa mindre, men av bättre kvalitet. Om man har riktigt tajt med cash så kan man ju odla egen mat, fiska och plocka bär och svamp. Kan inte bli mycket mer miljövänligt, och om man följer rekommendationer så är det dessutom väldigt nyttigt.
Citera
Medlem
bratemos avatar
Beror på varan. Jag kan köpa tex. dansk fläskytterfilé som kostar 79:90 istället för svensk som kostar 100+. Där blir det en sådan mängd kronor att det blir värt att köpa danskt. Och det smakar gott.
Sedan är jag mer restriktiv till andra varor, men som sagt, vissa Ica basic funkar riktigt bra, vissa riktigt dåligt. Beror på produkten, sedan vill jag inte lägga 5000 per månad i mat, om jag kan välja andra märken, tex, dansk fläskytter och dra ner kostnaden med kanske en tusenlapp i mån.
Citera
2014-02-25, 00:47
Medlem
Brad.Pitts avatar
Mat köper jag allt som oftast de lite dyrare alternativen för att kvalitén är bättre såklart men händer ibland att man väljer något billigare alternativ för små grejer såsom små pizzor eller godis. Men annars håller jag med.

Man får dock ha visa lite hänsyn till alla som inte har råd med att köpa det dyraste jämt. Det äckligaste som finns är människor som inte kan leva sig in i andras situation (i detta fallet människor med lägre inkomst)
Citera
2014-02-25, 00:56
Medlem
problemet med svensk mat kontra utländsk är väl att det inte är ursprungslandet som avgör kvaliten, något som många varit inne på. Om det är så att jag vill ha mat där man verkligen vill veta något om kvaliten gäller det ju att köpa den av någon som har djuruppfödning och där man verkligen kan se vad som sker gällande djurens foder, boxstorlekar, medicinering osv osv. Gårdsbutiker eller personlig kontakt med bönder är väl i dessa fall den enda möjligheten. Stordriftsframställt kött som ju i många fall är det enda som erbjuds blir väl knappast bättre bara för att det producerats i Sverige istället för utomlands.
Citera
2014-02-25, 01:01
Medlem
onekinds avatar
Mycket tal om ICA Basics -- är inte dessa varor egentligen Euroshopper?

Har för mig att de ompaketerade Euroshoppers varor eftersom de hade dåligt rykte, men kan mycket väl ha fel.

Någon?
Citera
2014-02-25, 01:05
Medlem
Jag som mest handlar på Ica tycker mycket av de billigare är bättre.

Ica Basic Bearnaissås slår konkurrenterna som kostar tre gånger mer och smakar dessutom inte smör som många Bearnaissås gör.
Ica Basic i allmänhet håller förvånansvärt hög kvalité för sitt pris.
Kött funkar även där de billigare alternativen då de handlar om att tillreda dom rätt. Mor min som är fd finstyckare har lärt mig hur man både tillagar och skär köttet för bästa resultat. Att köpa kött som kostar 50 kr mer är inte nödvändigt.
Färdiga varor åh andra sidan, såsom bröd, dricka och liknande, där lägger jag väl hellre fem kronor mer för nåt bra. Men allt man tillagar själv är onödigt att välja dyrare alternativ. Lär er istället att tillaga maten rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av onekind
Mycket tal om ICA Basics -- är inte dessa varor egentligen Euroshopper?

Har för mig att de ompaketerade Euroshoppers varor eftersom de hade dåligt rykte, men kan mycket väl ha fel.

Någon?
Har för mig att Ica köpte upp Euroshopper och sen ändrade de flesta produkter.
Citera
2014-02-25, 01:28
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Förstår inte folk som använder margarin öht. Använd smör. Köper själv mest efter kvalitet vad gäller matvaror. Högt pris är ingen garanti för kvalitet och färskhet och smak. Lättprodukter går bort med en gång eftersom de mest innehåller vatten. Äter man viltkött ett tag så kan man nästan känna smaken av steroider och plågsam död när man köper vanligt kött. Funderar på att sluta helt med vanligt kött.
Senast redigerad av JagHarAtitPannkaka 2014-02-25 kl. 01:31.
Citera
2014-02-25, 01:37
Medlem
Copterss avatar
Beror på hur mycket pengar man har att lägga på mat. Men det är väl klart att det ska finnas lika många åsikter om detta ämne som det finns människor i världen. Ha det dock i beaktande att alla inte har samma förutsättningar eller helt enkelt inte bryr sig om vad de äter.

Jag köper kött producerat i Sverige, helst ekologiskt. Har inte mycket alternativ till butikernas kött. Har förståelse varför det kostar som det gör, min konsumtion av kött är nere på två till tre gånger i veckan. Brukar ha råd till det jag vill ha då. Basvaror är det bara att pröva sig fram till, om en vara av en kedjas egna märke är godare än det etablerade dyra märket så varför lägga pengar på det senare?
Citera
2014-02-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Gillar inte direkt ica basic men håller med dig. Vissa saker märker man ingen skillnad på. t.ex tvättmedel/diskmedel osv
Jo diskmedel märker man skillnad på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in