Citat:
Det vi vet är att huset där familjen Alm bor har haft neddragna gardiner för alla fönster sedan tiden för brottet. Jag har själv sett en stendöd gård med den röda bilen parkerad på sin plats vid ett par tillfällen mellan några månaders mellanrum.
Familjen mår dåligt i sina tafatta försök att gemensamt förneka det som skett. Någon annan förklaring går inte att finna när man ser hur de stänger allt ute med gardiner, persienner och låsta dörrar. Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att det pågår en jäsande deg inne i huset.
En vacker dag brister fasaden. Frågan är vem som spricker först. Just nu anar jag att mamman ligger dåligt till. Hur man än ser saken förstår vi att familjen sjunker alltmer djupare i lögnerna och bristen på socialt umgänge minskar i dramatisk takt för hela familjen, även för de ensanstående dottern. Dottern med samboliv har det kanske lite bättre men ni kan vara säkra på att även hennes liv är gravt försvårat av händelserna. Ska de leva vidare med stämpeln "skyddande av brottslig
Familjen mår dåligt i sina tafatta försök att gemensamt förneka det som skett. Någon annan förklaring går inte att finna när man ser hur de stänger allt ute med gardiner, persienner och låsta dörrar. Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att det pågår en jäsande deg inne i huset.
En vacker dag brister fasaden. Frågan är vem som spricker först. Just nu anar jag att mamman ligger dåligt till. Hur man än ser saken förstår vi att familjen sjunker alltmer djupare i lögnerna och bristen på socialt umgänge minskar i dramatisk takt för hela familjen, även för de ensanstående dottern. Dottern med samboliv har det kanske lite bättre men ni kan vara säkra på att även hennes liv är gravt försvårat av händelserna. Ska de leva vidare med stämpeln "skyddande av brottslig
Citat:
Jag tror inte alls att de mår så där jättedåligt, förutom att det kan vara lite påfrestande med blickar och annat. I vilket fall som helst så tror jag inte att någon av dem mår dåligt pga vad MA gjort utan snarare pga offentligheten kring det. Och det är fullt naturligt, familjemedlemmars lojalitet kommer nästan alltid vara med den egna familjen och inte med rättssystemet eller en död importfru. I slutänden när allt kommer omkring är det egna blodet som räknas. Sedan hur de rättfärdigar det är svårare att säga men mekanismen bakom det är givetvis biologisk och de som intalar sig att deras egna familjer skulle fungera annorlunda lever i en skön illusion och har aldrig mött mycket svåra motgångar.
Citat:
Jag tror också som du.
Vi överdriver nog gärna när vi ger oss in i bedömningar av hur måendet kan vara i den där
familjen i Lottefors.
.../ text/...
Nej, vi ska nog inte förvänta oss något plötsligt sammanbrott i den där familjen och att det
i samband med ett sånt skulle komma fram en slutlig sanning om vad som egentligen
hände dagen då Linda Chen miste livet.
[/i]
Vi överdriver nog gärna när vi ger oss in i bedömningar av hur måendet kan vara i den där
familjen i Lottefors.
.../ text/...
Nej, vi ska nog inte förvänta oss något plötsligt sammanbrott i den där familjen och att det
i samband med ett sånt skulle komma fram en slutlig sanning om vad som egentligen
hände dagen då Linda Chen miste livet.
[/i]
Man säger att blod är tjockare än vatten. Det kan jag lätt hålla med om.
Att familjen gemensamt ska dölja ett så grovt brott som mord eller vållande till annans död och därefter utan vidare kunna leva vidare med det utan sår i själen, det köper jag inte!
Jag vill påstå att händelser som detta kan jämföras med plötslig död i familjen. I den förlamande sorgen/händelsen måste man bita ihop för att inte tappa fotfästet. Man gråter en stund inför de närmaste men de flesta håller sorgen inom sig en stund, den är för svår att bearbeta i stunden. Med åren måste man släppa ut luften i ballongen som sväller. Man måste på ett eller annat sätt bearbeta sitt trauma genom att prata ut ordentligt om det.
Gör man inte det, går man under.