2014-02-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det vi vet är att huset där familjen Alm bor har haft neddragna gardiner för alla fönster sedan tiden för brottet. Jag har själv sett en stendöd gård med den röda bilen parkerad på sin plats vid ett par tillfällen mellan några månaders mellanrum.
Familjen mår dåligt i sina tafatta försök att gemensamt förneka det som skett. Någon annan förklaring går inte att finna när man ser hur de stänger allt ute med gardiner, persienner och låsta dörrar. Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att det pågår en jäsande deg inne i huset.
En vacker dag brister fasaden. Frågan är vem som spricker först. Just nu anar jag att mamman ligger dåligt till. Hur man än ser saken förstår vi att familjen sjunker alltmer djupare i lögnerna och bristen på socialt umgänge minskar i dramatisk takt för hela familjen, även för de ensanstående dottern. Dottern med samboliv har det kanske lite bättre men ni kan vara säkra på att även hennes liv är gravt försvårat av händelserna. Ska de leva vidare med stämpeln "skyddande av brottslig

Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Jag tror inte alls att de mår så där jättedåligt, förutom att det kan vara lite påfrestande med blickar och annat. I vilket fall som helst så tror jag inte att någon av dem mår dåligt pga vad MA gjort utan snarare pga offentligheten kring det. Och det är fullt naturligt, familjemedlemmars lojalitet kommer nästan alltid vara med den egna familjen och inte med rättssystemet eller en död importfru. I slutänden när allt kommer omkring är det egna blodet som räknas. Sedan hur de rättfärdigar det är svårare att säga men mekanismen bakom det är givetvis biologisk och de som intalar sig att deras egna familjer skulle fungera annorlunda lever i en skön illusion och har aldrig mött mycket svåra motgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror också som du.
Vi överdriver nog gärna när vi ger oss in i bedömningar av hur måendet kan vara i den där
familjen i Lottefors.
.../ text/...
Nej, vi ska nog inte förvänta oss något plötsligt sammanbrott i den där familjen och att det
i samband med ett sånt skulle komma fram en slutlig sanning om vad som egentligen
hände dagen då Linda Chen miste livet.

[/i]

Man säger att blod är tjockare än vatten. Det kan jag lätt hålla med om.
Att familjen gemensamt ska dölja ett så grovt brott som mord eller vållande till annans död och därefter utan vidare kunna leva vidare med det utan sår i själen, det köper jag inte!

Jag vill påstå att händelser som detta kan jämföras med plötslig död i familjen. I den förlamande sorgen/händelsen måste man bita ihop för att inte tappa fotfästet. Man gråter en stund inför de närmaste men de flesta håller sorgen inom sig en stund, den är för svår att bearbeta i stunden. Med åren måste man släppa ut luften i ballongen som sväller. Man måste på ett eller annat sätt bearbeta sitt trauma genom att prata ut ordentligt om det.
Gör man inte det, går man under.
Citera
2014-02-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Man säger att blod är tjockare än vatten. Det kan jag lätt hålla med om.
Att familjen gemensamt ska dölja ett så grovt brott som mord eller vållande till annans död och därefter utan vidare kunna leva vidare med det utan sår i själen, det köper jag inte!

Jag vill påstå att händelser som detta kan jämföras med plötslig död i familjen. I den förlamande sorgen/händelsen måste man bita ihop för att inte tappa fotfästet. Man gråter en stund inför de närmaste men de flesta håller sorgen inom sig en stund, den är för svår att bearbeta i stunden. Med åren måste man släppa ut luften i ballongen som sväller. Man måste på ett eller annat sätt bearbeta sitt trauma genom att prata ut ordentligt om det.
Gör man inte det, går man under.

Tror inte Lindas död är ett trauma för varken Mats eller hans familj. Det är nog ett större trauma för dem att Matsponken fick tillbringa större delen av ett år i häktet. Lindas död och att hon togs av daga av sonen viftar man bort med historier om maffia och kidnappning. Dom tycker nog att dom har behandlats väldigt orättvist av rättsväsendet. På gränsen till rättshaverister skulle jag säga.
Citera
2014-02-23, 15:54
Medlem
Förundersökningen sid 3586. Resturangägaren där LC jobbat skulle ha hört av en stamgäst som lyssnat vad två personer sagt att LC skulle finnas mot Rättvik alltså Rv 80.
De här uppgifterna framfördes av MA vid förhör.
Förundersökningen sid 509-510. Ett vittne kom cyklande på Slaggatan och ser en kombibil med tonade rutor, bredvid står en utländsk tjej i vita kläder, där signalementet överensstämmer att det var LC, hon kliver in i bilen och sätter sig i baksätet och sedan åker de iväg vid 23.15 tiden. Därefter finns inga uppgifter om LC.
När de här uppgifterna kom in kunde det bedömas att LC var sannolikt mördad.
Om ett mord skett som var det sannolika fanns det nu uppgifter att hon blivit sannolikt dumpad efter Rv 80 eller avtagsväg till Rv 80.
Det mest sannolika borde varit avtagsväg till Rv 80 och helst en väg där utfarten är belägen på annan plats än infarten för att minska risken för upptäckt.
En sådan väg var också den där LC:s kropp sedmera hittades.
Vad som borde gjorts är att de här vägarna borde ha genomsökts med likspårhund.
Även om hundföraren med hund suttit exempelvis på flaket på en "pick up" och bilen kört sakta, hade hunden helt säkert känt vittringen, därför det kunde antas att kroppen låg inte långt från vägen, och den låg också endat 9 meter från vägen, som det visade sig när den hittades.
Det visade sig när man visste var kroppen fanns och hundföraren gick dit att hunden kände vittringen på långt håll från kroppen.
Därför kan påstås att det fanns möjlighet att hitta kroppen på ett mycket tidigt stadium, med logiska beslut.
Vad som framkommit är att de enda sök som gjordes var av privatpersoner.
Om kroppen hittats på ett tidigt stadium hade blandannat dödsorsaken kunnat fastställas.
Citera
2014-02-23, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Tror inte Lindas död är ett trauma för varken Mats eller hans familj. Det är nog ett större trauma för dem att Matsponken fick tillbringa större delen av ett år i häktet. Lindas död och att hon togs av daga av sonen viftar man bort med historier om maffia och kidnappning. Dom tycker nog att dom har behandlats väldigt orättvist av rättsväsendet. På gränsen till rättshaverister skulle jag säga.
Jag läste en artikel i fjol eller i förrfjol. Skribenten skrev att det är väldigt vanligt att anhöriga som t.ex Mats Alms anhöriga instinktivt förnekar att den anhörige är skyldig till det den har dömts för. Vanligt är då att de anhöriga offentligt intar den ställningen. Man använder ofta sociala medier där man kan vara anonym för att driva tesen att ens anhörig är oskyldigt dömd. Hur det förhåller sig i det här fallet vet jag inte. Med andra ord så är blod som du säger tjockare än vatten.
Citera
2014-02-23, 16:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Förundersökningen sid 509-510. Ett vittne kom cyklande på Slaggatan och ser en kombibil med tonade rutor, bredvid står en utländsk tjej i vita kläder, där signalementet överensstämmer att det var LC, hon kliver in i bilen och sätter sig i baksätet och sedan åker de iväg vid 23.15 tiden. Därefter finns inga uppgifter om LC.

Om kroppen hittats på ett tidigt stadium hade blandannat dödsorsaken kunnat fastställas.
Försök inte med det där nu igen: det är fastställt att det inte alls var Linda som iakttogs.
Vittnet ifråga fick se övervakningsbilderna från CityGross och förstod att det var någon helt
annan ung kvinna hon råkat se den där gången på lördagskvällen i Falun.

Ge tusan i att ljuga då och påstå att LC klivit in i kombilen för det var inte hon.
Varför vägrar du att ta hänsyn till FAKTA i fallet?
Och varför börja älta det här ärendet nu igen? Vad tjänar det till?

edit: Det cyklande vittne du åberopar gjorde sina iakttagelser en kväll när det var nederbörd.
1/8 var det regnfritt i Falun.

Och sen det vittne jag nämner här ovan som lade märke till en kvinna av asiatisk härkomst
gåendes på en gata i Falun kvällen den 1/8 misstog sig alltså på vem hon sett; det var
inte Linda. Kom hon att inse alltså när hon väl fick se bilder på Linda från citygross.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-23 kl. 16:54.
Citera
2014-02-23, 17:56
Medlem
Citat:
Förundersökningen sid 3586. Resturangägaren där LC jobbat skulle ha hört av en stamgäst som lyssnat vad två personer sagt att LC skulle finnas mot Rättvik alltså Rv 80.
De här uppgifterna framfördes av MA vid förhör.
När de här uppgifterna kom in kunde det bedömas att LC var sannolikt mördad.
Om ett mord skett som var det sannolika fanns det nu uppgifter att hon blivit sannolikt dumpad efter Rv 80 eller avtagsväg till Rv 80.
Det mest sannolika borde varit avtagsväg till Rv 80 och helst en väg där utfarten är belägen på annan plats än infarten för att minska risken för upptäckt.
En sådan väg var också den där LC:s kropp sedmera hittades.
Vad som borde gjorts är att de här vägarna borde ha genomsökts med likspårhund.
Även om hundföraren med hund suttit exempelvis på flaket på en "pick up" och bilen kört sakta, hade hunden helt säkert känt vittringen, därför det kunde antas att kroppen låg inte långt från vägen, och den låg också endat 9 meter från vägen, som det visade sig när den hittades.
Det visade sig när man visste var kroppen fanns och hundföraren gick dit att hunden kände vittringen på långt håll från kroppen.
Därför kan påstås att det fanns möjlighet att hitta kroppen på ett mycket tidigt stadium, med logiska beslut.
Vad som framkommit är att de enda sök som gjordes var av privatpersoner.

De här uppgifterna framfördes av MA vid förhör.! ikke troverdig. Hvor mye betalte la i løsepenger lagro?
Citera
2014-02-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Försök inte med det där nu igen: det är fastställt att det inte alls var Linda som iakttogs.
Vittnet ifråga fick se övervakningsbilderna från CityGross och förstod att det var någon helt
annan ung kvinna hon råkat se den där gången på lördagskvällen i Falun.

Ge tusan i att ljuga då och påstå att LC klivit in i kombilen för det var inte hon.
Varför vägrar du att ta hänsyn till FAKTA i fallet?
Och varför börja älta det här ärendet nu igen? Vad tjänar det till?

edit: Det cyklande vittne du åberopar gjorde sina iakttagelser en kväll när det var nederbörd.
1/8 var det regnfritt i Falun.

Och sen det vittne jag nämner här ovan som lade märke till en kvinna av asiatisk härkomst
gåendes på en gata i Falun kvällen den 1/8 misstog sig alltså på vem hon sett; det var
inte Linda. Kom hon att inse alltså när hon väl fick se bilder på Linda från citygross.
Vad som var viktigt i det här scenariet var att kroppen fanns efter Rv 80 mot Rättvik, men in på en avtagsväg från Rv 80 och därför stämmer de här uppgifterna som personerna kom med.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-24 kl. 14:16.
Citera
2014-02-24, 15:26
Medlem
Förundersökningen sid 3491.
I samband med att förhöret läses upp berättar MA om iakttagelser han gjort under förra veckan 35 (är sista veckan i augusti). Varje kväll måndag-torsdag har han iakttagit en eller två män av asiatisk urprung genom sitt köksfönster. Han känner inte igen någon av dem. På måndagskvällen vid 19.00-19.30 tiden gick en av männen på Sturegatan och vidare in på parkeringen, som ligger mellan företaget Max Mattisen och gamla OK. Parkeringen är belägen nära OK.
Mannen ställde sig på parkeringen. Det verkade inte som någon av de parkerade bilarna tillhörde honom.
MA vet inte hur länge mannen stod kvar. Samma sak upprepades de övriga kvällarna vid ungefär samma tid. En av kvällarna hade mannen som setts på måndagen sällskap av en annan man.
De uppehöll sig på parkeringen den ene rökte och den andre pratade i mobiltelefon.
MA vet inte hur länge de var kvar på parkeringen, men tror att det rör sig om en timme.
På torsdagen var det den man som inte varit med på måndagen, som ensam uppehöll sig på parkeringen.
MA beskriver männen som asiater 35-45 års ålder ca 165-175 cm långa. De hade kort svart hår, ej snagg. MA kan inte lämna något närmare signalement pga det långa avståndet.
Tillägget uppläst i anteckningform och godkänt. Det gjordes den 4/9.
Jag anser de här två asiatiska personerna hade något motiv därför de fanns på parkeringen som MA beskrivit, det kunde vara för att kontrollera om MA hade spaning på sig , för den kommande kidnappningen.
Signalementet på personerna på parkeringen överensstämmer med dem han uppgett kidnappade honom.
Det har påståtts att det var en fejkad kidnappning, men han skulle väl aldrig gjort den här rapporten vid förhöret, om han planerade att göra en fejkad kidnappning.
MA borde ha fått spaning på sig för att skydda honom, men något sådant kan aldrig ha gjorts efter vad som hände honom.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-24 kl. 15:49.
Citera
2014-02-24, 16:06
Bannlyst
Citat:
Förundersökningen sid 3491.
I samband med att förhöret läses upp berättar MA om iakttagelser han gjort under förra veckan 35 (är sista veckan i augusti). Varje kväll måndag-torsdag har han iakttagit en eller två män av asiatisk urprung genom sitt köksfönster. Han känner inte igen någon av dem. På måndagskvällen vid 19.00-19.30 tiden gick en av männen på Sturegatan och vidare in på parkeringen, som ligger mellan företaget Max Mattisen och gamla OK. Parkeringen är belägen nära OK.
Mannen ställde sig på parkeringen. Det verkade inte som någon av de parkerade bilarna tillhörde honom.
MA vet inte hur länge mannen stod kvar. Samma sak upprepades de övriga kvällarna vid ungefär samma tid. En av kvällarna hade mannen som setts på måndagen sällskap av en annan man.
De uppehöll sig på parkeringen den ene rökte och den andre pratade i mobiltelefon.
MA vet inte hur länge de var kvar på parkeringen, men tror att det rör sig om en timme.
På torsdagen var det den man som inte varit med på måndagen, som ensam uppehöll sig på parkeringen.
MA beskriver männen som asiater 35-45 års ålder ca 165-175 cm långa. De hade kort svart hår, ej snagg. MA kan inte lämna något närmare signalement pga det långa avståndet.
Tillägget uppläst i anteckningform och godkänt. Det gjordes den 4/9.
Jag anser de här två asiatiska personerna hade något motiv därför de fanns på parkeringen som MA beskrivit, det kunde vara för att kontrollera om MA hade spaning på sig , för den kommande kidnappningen.
Signalementet på personerna på parkeringen överensstämmer med dem han uppgett kidnappade honom.
Det har påståtts att det var en fejkad kidnappning, men han skulle väl aldrig gjort den här rapporten vid förhöret, om han planerade att göra en fejkad kidnappning.
MA borde ha fått spaning på sig för att skydda honom, men något sådant kan aldrig ha gjorts efter vad som hände honom.
I inlägg efter inlägg återger du vad den notoriska lögnhalsen Mats Alm har skrävlat om i förhör. Vad är det du ser i detta som pekar på ena eller andra hållet. Du uttalade dig lite tidigare här att Mats Alm inte ljuger. Hur i hela fridens namn kan du veta det. Det är så uppenbart när man läser förundersökningen att utredarna inte tror på Mats Alms sagor. Det gör däremot du Lagro? Av vilken anledning du gör det kan man sannerligen fråga sig. Du avslöjas med ojämna mellanrum för direkta lögner i dina inlägg av andra vakna tråddeltagare. Att du gör dina egna högst personliga tolkningar av förundersökning och dom må du vara ursäktad för, eftersom att du gör det utifrån din förmåga. Du lägger in samma saker gång på gång. Vad gagnar det saken?
Citera
2014-02-24, 21:58
Medlem
Jag antar att du får en torrorgasm varenda gång någon bemöter dina stolliga inlägg, Lagro, så jag bjuder på en till:

Om du för en enda sekund bortser från MA:s svammel i förundersökningen (där ju precis allt måste protokollföras hur stolligt det än är) och tittar på DOMEN istället. I domskälen...vad finns kvar som är av värde när det gäller MA:s (ut)sagor?

Well, du har en tingsrätt som helt avfärdar hans lögner, och som dessutom skriver in i domen att han med säkerhet vet mer om LC:s död än han velat berätta. Den skrivningen är MYCKET ovanlig och betyder i princip att TR VET att MA är en simpel mördare men att TR tyvärr inte kan döma honom för mordet p g a teknikaliteten med det saknade tungbenet.

(I USA hade han varit stekt även utan tungben, där skiter man i såna småsaker)

Tingsrätten genomskådade alltså MA, och avfärdade hans svammel som lögn och förbannad dikt.
Samma sak gör varenda förnuftigt tänkande människa som läst FUP. Men inte du. Och det är BARA du i den här tråden som inte ger dej, utan ständigt hävdar MA:s oskuld. Nånting är rikigt sjukt här.

Nåja. Pudelns kärna:

Om MA:s sagor (och dina påståenden/"sanningar"/"analyser") innehållit ens tio procent sanning - varför i hela friden överklagade inte MA domen? Jag hade aldrig i livet accepterat en dom om jag varit oskyldig. Inte ens en fortkörning hade jag accepterat om jag varit oskyldig. Och det gäller nog de flesta. Jag hade ställt till ett helvete för rättsapparaten, samt gått till media och fört ett JÄVLA liv.

Men MA...förklarade sej NÖJD. Ja, tacka fan för det. Han hade just dragit jackpoten och sluppit undan livstid (eller nånstans mellan 14 och 18 år, kanske t o m bara ett fåtal år för dråp).

Så...kom, "grilla" oss, Lagro. Varför i helvete överklagade inte MA?
Senast redigerad av FZappa 2014-02-24 kl. 22:02.
Citera
2014-02-25, 09:22
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Det är så uppenbart när man läser förundersökningen att utredarna inte tror på Mats Alms sagor.

Uppenbart är att ingen i Tingsrätten trodde på Mats Alms lögner. Det framgår även av det som Farkas en gång lade in här bak i tråden.

Del 1:
Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
Så här skriver Tingsrätten om rundturen...

"Av betydelse är vidare de uppgifter som Mats Alm lämnat om sin och Linda Chens biltur. Redan syftet med den uppgivna turen förefaller mindre sannolikt; rimligen hade de båda viktigare saker att bestyra några dagar före det tilltänkta bröllopet än att under en långvarig biltur titta efter platser som man eventuellt kunde visa för besökare, särskilt med tanke på att mycket återstod att ordna inför bröllopet. Bilturen synes också – om den gått till så som Mats Alm tidigt beskrivit – ha präglats av brist på planering och konsekvens. Det framstår exempelvis som ytterst märkligt att man skulle göra sig mödan att åka ända till Rättvik för att se om kyrkan där var något att visa för besökarna och sedan ändå vända i en rondell innan man kommit fram till kyrkan. Mats Alms uppgifter om att Rättvik var ett av resmålen har dessutom varierat beroende på vem han talade med under dagarna efter Linda Chens försvinnande. En annan märklighet är Mats Alms påstående att paret var framme vid Stångtjärnsstugan och att det då var lugnt och tyst där. Denna uppgift har motbevisats genom förhören med B*rit G*lle och An*ica Lar*son. Mats Alm har i senare polisförhör och i rättegången, när han ställts inför åklagarnas motbevisning avseende sina uppgifter om bilturen, börjat sväva på målet och hävdat att han inte minns vart turen gått och att han kan ha tagit fel på dag eftersom han och Linda Chen åkt många rundturer med bil. Dessa ändrade uppgifter framstår inte som trovärdiga; om Linda Chen försvunnit på det sätt som Mats Alm hävdat borde hans minnen av vad de gjort den sista kvällen tillsammans ha varit glasklara. Hans påståenden i målet att han har svårigheter med minnet får föga stöd av utredningen. I målet har tvärtom hörts personer som uppfattat hans minne som gott."

"En samlad bedömning av det anförda ger vid handen att Mats Alms uppgifter om hur kvällen den 1 augusti förlöpte och hur Linda Chen lämnade lägenheten efter rundturen och därefter aldrig återkom inte framstår som trovärdiga."
Citera
2014-02-25, 09:26
Medlem
Klarsyns avatar
Fortsättningen av vad Tingsrätten skrev - Del 2:

Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
Och så här skriver Tingsrätten om "Mats Alms förehavanden innan Linda Chens döda kropp återfanns" och Tingsrättens slutsatser. Det är intressant att läsa dessa uppgifter då det i tråden förekommer åsikter om att Mats Alm är helt friad från mordet på Linda Chen och därmed är oskyldig.

Det stämmer att han är friad, i brist på bevis, vilket också framkommer i domen. Tingsrätten går dock ett steg längre i domen och förklarar vad de tror, vilket inte går att tolka på annat sätt än att om dödsorsaken varit klarlagd hade Mats Alm nu suttit i fängelse dömd för mord, dråp eller vållande, beroende på dödsorsak.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in