2014-02-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Hej jag har en undran som jag tidigare beskrivit i den här tråden, tyvärr har jag inte fått sådana svar jag jag är ute efter så jag försöker här också.

Jag är studieledig för en lång utbildning som kommer leda till ett helt annat yrke.

Min anställningsform är en tillsvidareanställning och jag får månadslön. På somrarna så brukar jag komma tillbaka och arbeta på stället jag är studieledig ifrån och då avbryts min studieledighet och jag får min vanliga månadslön.

Det jag undrar är hur det blir om jag blir sjuk under en längre tid under sommaren? Hur kommer min sjukpenning att beräknas? Blir det knappa 80% av min månadslön som det blir om jag blivit sjuk under de år jag arbetade hela åren eller kommer det att beräknas annorlunda?
De två första veckorna får jag ju sjuklön på 80% från företaget jag är anställd på men hur blir det efter det när försäkringskassan tar över?

Tänk detta scenario, min studieledighet bryts från 1:a juni fram till sista augusti och tanken är att under den tiden så ska jag arbeta heltid och få månadslön men på midsommar så ramlar jag och bryter benet så jag blir sjukskriven fram till dess att jag skulle gå tillbaka på studieledigheten. Hur kommer sjukpenningen att beräknas?

Jag utlämnar vilket kollektivavtal jag faller under eftersom jag inte tror att det har någon betydelse, om ni behöver veta så kommer jag självklart att berätta vilket.

Tacksam för svar.

Den borde baseras på din SGI, Ring försäkringskassan och fråga...

kollektivavtalet kan ha betydelse i viss mån AGS etc...

Den mest intresanta frågan kvarstår dock. Har du planerat att bryta benet
2014-02-14, 22:17
Medlem
Problem:

Jag har en timanställning på ett företag. Jag får schema för en månad i taget. Blev anställd i sept 2013 och arbetat 100% sedan dess. Det händer att de även lägger in helgdagar på shemat, utan förvarning. Det är ett företag som behandlar ordrar där det periodvis är fullt upp till lite att göra, har oavsett arbetat 40 timmars veckor hela tiden.

Frågeställning:

Enligt mitt kontrakt (som jag skrev under i dec 2013) "kan jag erbjudas arbet då och då i mån av behov mellan 1e jan 2014 och 31e mars 2014..". Behöver jag efter denna period ansöka om ledighet? Jag bad nämligen om ledighet sista veckan i mars i år, men fick ett nej. Däremot kunde jag erbjudas ledighet två dagar i april, jag ombads att återigen lämna in en skriftlig ansökan för dessa två dagar. Nu i efterhand har jag läst mitt avtal där det står beskrivet som ovan nämnt. Enligt kontraktet är jag väl arbetslös efter 31e mars?

Finns det kollektivavtal?

Nej. Dock har facket (handels) nyligen begärt ett införande av detta då vi är många anställda som önskar kollektivavtal.
2014-02-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyHoffa
Den borde baseras på din SGI, Ring försäkringskassan och fråga...

kollektivavtalet kan ha betydelse i viss mån AGS etc...

Den mest intresanta frågan kvarstår dock. Har du planerat att bryta benet

Inte direkt men jag förstår att det låter som det. Jag behöver troligtvis operera mig på grund av en skada, under rehabiliteringen så skulle mina studier försvåras vilket jag inte så jättegärna vill, dock så behöver jag pengar under sommaren vilket blir ett problem om jag inte får någon sjukpenning/sjuklön att tala om.
2014-02-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salartaria
Det här är ju bland de tråkigare sakerna som kan hända när man jobbar. Chefen får något personligt emot en av någon/ingen anledning och de glömmer bort sin roll som arbetsgivare.

Det bästa du kan göra just nu är ju att bara bita ihop och se till att du sköter ditt jobb så din chef inte får någon anledning till att avsluta din anställning. Tänk samarbetssvårigheter eller arbetsvägran eller dylikt. Sedan får facket vara med och reda upp i det hela.

Det är självklart din chef tycker det är jobbigt när facket blir inblandat. De vet allt som oftast vad som gäller i både lagar och kollektivavtal och din chef verkar ju vara bra långt utanför ramarna på både lagar och avtal. (sådant blir väldigt jobbigt när facket kommer och påpekar vad han får och inte får göra)

Om nån timme eller så har jag möte med fack, ägare och chefer. Är såååå nervös! Tydligen har ägaren hittat på ett nytt schema där han nu under mötet kommer att varsla mig, dra ner mig till deltid. Lustigt nog finns det andra personer som är anställda efter mig som jobbar 8 timmars pass och jag bara 4 timmars. Ännu lustigare är att min chef ringde imorse och förvarnade mig. Önska mig lycka till!!!! (vilken jävla soppa!)
2014-02-20, 14:18
Medlem
Kreativitetsteorins avatar
Provanställd, chef meddelade inte om uppsägning i tid

Jag skrev på ett provanställningsavtal på 6 månader, det skulle upphöra 2014-03-01.

Idag, den 20e, så blev jag inkallad av min chef och han meddelade att jag inte skulle få en förlängd anställning.

Det är alltid en uppsägningstid på 14 dagar vad jag vet, enligt mig borde min chef alltså ha meddelat mig fredagen den 14e februari.

Nu när han har meddelat mig torsdagen den 20e så borde jag rimligtvis få fortsätta jobba till torsdagen den 6e mars.

Är han skyldig mig 5 dagars arbete? Detta påverkar självklart min ekonomiska sits negativt.
2014-02-20, 14:23
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreativitetsteorin
Jag skrev på ett provanställningsavtal på 6 månader, det skulle upphöra 2014-03-01.

Idag, den 20e, så blev jag inkallad av min chef och han meddelade att jag inte skulle få en förlängd anställning.

Det är alltid en uppsägningstid på 14 dagar vad jag vet, enligt mig borde min chef alltså ha meddelat mig fredagen den 14e februari.

Nu när han har meddelat mig torsdagen den 20e så borde jag rimligtvis få fortsätta jobba till torsdagen den 6e mars.

Är han skyldig mig 5 dagars arbete? Detta påverkar självklart min ekonomiska sits negativt.

Ja, du har rätt till 14 dagars uppsägningstid.
2014-02-20, 14:33
Medlem

2014-02-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Ja, du har rätt till 14 dagars uppsägningstid.
Är du helt säker på detta?

Måste meddelandet vara skriftligt? Annars kan han ju hänvisa till att jag skrivit på ett avtal och vetat om datumet 2014-03-01 hela tiden, och att "jag själv borde ha påmint" honom.
2014-02-20, 16:15
Medlem
Finns det överhuvudtaget bra svenska chefer?

Finns för mkt underchefer iaf
2014-02-20, 16:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Är du helt säker på detta?

Måste meddelandet vara skriftligt? Annars kan han ju hänvisa till att jag skrivit på ett avtal och vetat om datumet 2014-03-01 hela tiden, och att "jag själv borde ha påmint" honom.

Ja, en uppsägning skall vara skriftlig, men kan gälla från det datum som det meddelas muntligt.

Du skall alltså ha lön fram till den 6e mars, men om du måste jobba hela perioden tills dess är upp till din arbetsgivare.

Om du inte får lön enligt uppsägningstiden så kan din arbetsgivare få betala skadestånd till dig utöver lönen.
2014-02-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, en uppsägning skall vara skriftlig, men kan gälla från det datum som det meddelas muntligt.

Du skall alltså ha lön fram till den 6e mars, men om du måste jobba hela perioden tills dess är upp till din arbetsgivare.

Om du inte får lön enligt uppsägningstiden så kan din arbetsgivare få betala skadestånd till dig utöver lönen.
Okej, nu har det blivit ett annat läge.

"Om inget meddelas inom 14 dagar från provanställningens slut, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Chefen har nu sagt att han betalar 10.000 kr i skadestånd för att jag ska lämna företaget. Kan jag kräva mer av honom i detta läge?
2014-02-20, 17:52
Medlem
Citat:
Okej, nu har det blivit ett annat läge.

"Om inget meddelas inom 14 dagar från provanställningens slut, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Chefen har nu sagt att han betalar 10.000 kr i skadestånd för att jag ska lämna företaget. Kan jag kräva mer av honom i detta läge?

Grattis, du är nu tillsvidareanställd!
Vill chefen ställa sitt misstag till rätta och bli av med dig kan du naturligtvis kräva betydligt mer i ersättning, en årslön kanske? Blir ändå billigare för honom än att följa rutinerna via facket. Om han säger upp dig "pga. arbetsbrist" måste han betala lön under uppsägningstiden samt kan ej anställa någon ny så man kan väl säga att han sitter i skiten nu haha

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in