Citat:
Jag jobbar bland annat med rekrytering av högutbildade personer. Det obefintliga utbudet av HR begränsar tillgången på sökande till våra tjänster.
En person som sitter på ett värdefullt förstahandskontrakt i en annan stad vill dels inte ge upp sitt kontrakt, och kan ändå inte få ett nytt i vår stad. Det skadar alltså företaget.
Citat:
Du kan tycka vad du vill om att de som inte klarar att skaffa sig en bostad ändå inte är några bra sökande. Jag rekryterar inte svarta-börshajar, isåfall hade det möjligtvis varit relevant.
I vårt fall är det litet överlapp mellan "bra på att fixa boende" och "bra på våra arbetsuppgifter". En teknisk expert till exempel är i många fall inte alls driftig eller företagsam, samtidigt som han kan vara extremt duktig på att lösa tekniska problem inom sitt område.
Citat:
Nej. Företaget kan förlora mycket på HR-problemet, men om det är ännu dyrare att flytta verksamheten så gör man inte det.
Jorden går uppenbarligen inte under med dagens situation i Sverige. Folk hittar vägar runt problemet. Men det gjorde man i östblocket också med alla deras ransoneringar, så det säger inte så mycket.
Bra utbud: http://www.apartmentguide.com/apartments/California/San-Diego/
Dåligt utbud: http://www.boplats.se/
"Under 2013 annonserades 8 404 lägenheter på Boplats Göteborg. Medelantalet registreringsdagar för de som fick kontrakt var 950." - Dvs i snitt ca 3 års kötid för att få en HR i Göteborg.Att det ens krävs kötid för att få lov att köpa en vara eller tjänst tycker jag är tillräckligt för att påvisa ett dåligt utbud.
När de svarta pengarna försvunnit från HR-marknaden kan man också säga att vi har ett bra utbud.
För att få ett bra utbud krävs det förmodligen avregleringar och en mycket större spridning i hyror beroende på läge osv. Ska vi ha riktigt låga hyror får vi nog även acceptera lägre standard på boendet.
Citat:
Då får vi hoppas att det finns en aktiemarknad som fungerar lite bättre än vår marknad för hyresrätter.
Men om aktiemarknaden hade ett obefintligt utbud av köpare gissar jag att du skulle försvara det också? "De dugliga hittar alltid sätt att sälja sina aktier"?
Citat:
Om ett företag har ett temporärt behov av lokaler, maskiner, verktyg, fordon, osv så hyr man dessa. Man köper dem inte. På samma sätt "hyr" man pengar (dvs lånar) om man har ett temporärt behov av mer pengar. Olika behov kräver olika lösningar, det finns inte ett enda sätt som passar alla situationer.
Sen håller jag fortfarande med om att kreditbubblor är ett satans otyg. Extremer är aldrig bra.
Senast redigerad av lm5711 2014-02-21 kl. 23:17.
Senast redigerad av lm5711 2014-02-21 kl. 23:17.