Citat:
Ursprungligen postat av
Benny Hedning
Kan man någonsin få ett svar från er varför koranen är så snårigt skriven och på ett så obegripligt språk att den måste ha uttolkare?
För mig verkar den kryptiskt skriven av en enda orsak...maktbegär hos uttolkarna som anser sig kunna tala om för menigheten vad den här påstådda guden vill oss. Därvidlag liknar den bibeln och koranen är ju ett derivat från bibeln.
Detta är mitt personliga intryck!
Koranen är inte så komplicerad och svårförstådd som många utger den för att vara, men man bör förstå att texterna är meningen att reciteras därför är den oftast (inte alltid!) skriven på vers samtidigt ska man beakta att surorna ofta är ämnade att förstås i sin helhet lägg därtill att den är skriven på den arabiska som talades där och då (ett språk som fram till då inte fått sina fasta former än...) och man måste också ta hänsyn till hadither samt diverse historiska händelser för att förstå sammanhangen i många av surorna, allt detta gör den naturligtvis oerhört (i min mening är det omöjligt) svåröversatt (i helhet!) till något annat språk.
Att det i boken skulle finnas någon banbrytande vetenskap (som inte var känt för gemene man där och då) ger jag inte ett dyft för. Detta fullkomligen exploderade i och med Bucailles bok.
Enligt mig så författades Koranen av en arab på 600 talet på den Arabiska halvön på arabiska för en dåtida arabisk talande publik i den nejden, så bör den ses och uppfattas!