2014-02-21, 08:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Hitta inte på nu! Vart gör jag det (i vilket inlägg)?
I inlägget jag citerade. Läser du mina inlägg?

Citat:
Ja? Mellan sjöar och hav...

Var fan får du sjöar och hav ifrån?
Citera
2014-02-21, 09:56
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
I inlägget jag citerade. Läser du mina inlägg?
Menar du att jag har efterrationaliserat i:
Citat:
Det är just det jag uttryckligen har skrivit ända från början (o.b.s. diskussionen började i inlägg 320 i tråden När kommer världen vända sig emot Islam?)!
Vart menar du att jag har efterrationaliserat?
Idiot!

Citat:
Var fan får du sjöar och hav ifrån?
Ifrån min tolkning av versen som du kan se i mina inlägg...
Senast redigerad av jarbouh 2014-02-21 kl. 10:24.
Citera
2014-02-21, 10:21
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kanske du borde ringa stormuftin och informera honom om din tolkning så den kan accepteras över hela världen?

Oavsett, att antyda att koranen är korrekt (åtminstone i den här delen) för att DU har den "korrekta" tolkningen som urvattnar betydelsen i budskapet till att inte betyda någonting börjar ju närma sig en no true scotsman. Du urvattnar värdet i orden tills det inte betyder någonting och då kan det ju inte vara en diskussionspunkt längre, eller ingen är en skotte.

Det hela står och faller med att du anser att din tolkning är den enda korrekta. Det känns väldigt likt det de fundamentalistiska fritolkande muslimerna själva gillar att hålla på med.
Min tolkning av versen är inget revolutionerande, även Ibn Kathir hade en snarlik tolkning av ayan (http://risalatulislam.com/islaam-files/BARZAKH.pdf).
Citat:
... betwen the two waters, Allah has set a barrier to prevent the waters from reaching one another.
The barrier Allah has placed is the dry land.
Senast redigerad av jarbouh 2014-02-21 kl. 10:52.
Citera
2014-02-21, 16:29
Medlem
Citat:
Min tolkning av versen är inget revolutionerande, även Ibn Kathir hade en snarlik tolkning av ayan (http://risalatulislam.com/islaam-files/BARZAKH.pdf).

Kan man någonsin få ett svar från er islam-anhängare varför koranen är så snårigt skriven och på ett så obegripligt språk att den måste ha uttolkare?

För mig verkar den kryptiskt skriven av en enda orsak...maktbegär hos uttolkarna som anser sig kunna tala om för menigheten vad den här påstådda guden vill oss. Därvidlag liknar den bibeln och koranen är ju ett derivat från bibeln.
Citera
2014-02-21, 16:38
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Kan man någonsin få ett svar från er islam-anhängare varför koranen är så snårigt skriven och på ett så obegripligt språk att den måste ha uttolkare?

För mig verkar den kryptiskt skriven av en enda orsak...maktbegär hos uttolkarna som anser sig kunna tala om för menigheten vad den här påstådda guden vill oss. Därvidlag liknar den bibeln och koranen är ju ett derivat från bibeln.
Vart har du fått ifrån att jag skulle vara en "islam-anhängare"?
Citera
2014-02-21, 20:31
Bannlyst
Jesus levde syndfritt, blev beskylld för att vara besatt för att Guds kraft verkade i han och tog sitt liv för att frälsa mänskligheten pg-a kärlek. Satan frestade Jesus i öknen att Jesus skulle kasta sig ner för en höjd så att änglarna tar emot.

Muhammed är värsta syndaren, var besatt sedan unga år och självmordsbenägen p-ga egot men en ängel kom och räddade honom.

Jag har också försökt ta mitt liv men blivit räddad. Jag är inte Gud, Messias eller Allah's apostel, däremot tror jag numera på Guds enfödde son.
Senast redigerad av saggeliten 2014-02-21 kl. 20:36.
Citera
2014-02-21, 20:34
Medlem
Citat:
Vart har du fått ifrån att jag skulle vara en "islam-anhängare"?

Du verkar vara insatt i islam så du är fri att svara även om du inte tror!
Citera
2014-02-21, 23:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Menar du att jag har efterrationaliserat i:
Nej, utan tidigare. För övrigt gav bogo många bra exempel.

Citat:
Idiot!
Really? Personangrepp? Höj nivån nu...

Citat:
Ifrån min tolkning av versen som du kan se i mina inlägg...

Du förklarar inte i ditt inlägg.
Citera
2014-02-22, 03:41
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Kan man någonsin få ett svar från er varför koranen är så snårigt skriven och på ett så obegripligt språk att den måste ha uttolkare?

Detta är mitt personliga intryck!
Koranen är inte så komplicerad och svårförstådd som många utger den för att vara, men man bör förstå att texterna är meningen att reciteras därför är den oftast (inte alltid!) skriven på vers samtidigt ska man beakta att surorna ofta är ämnade att förstås i sin helhet lägg därtill att den är skriven på den arabiska som talades där och då (ett språk som fram till då inte fått sina fasta former än...) och man måste också ta hänsyn till hadither samt diverse historiska händelser för att förstå sammanhangen i många av surorna, allt detta gör den naturligtvis oerhört (i min mening är det omöjligt) svåröversatt (i helhet!) till något annat språk.

Att det i boken skulle finnas någon banbrytande vetenskap (som inte var känt för gemene man där och då) ger jag inte ett dyft för. Detta fullkomligen exploderade i och med Bucailles bok.

Enligt mig så författades Koranen av en arab på 600 talet på den Arabiska halvön på arabiska för en dåtida arabisk talande publik i den nejden, så bör den ses och uppfattas!
Citera
2014-02-22, 03:45
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Nej, utan tidigare. För övrigt gav bogo många bra exempel.

Really? Personangrepp? Höj nivån nu...

Du förklarar inte i ditt inlägg.
Trams inlägg!
Citera
2014-02-22, 09:28
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag har inget bra svar!

FYP!
Citera
2014-02-22, 18:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Trams inlägg!
Är du inte intresserad av en diskussion behöver du inte skriva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in