2014-02-21, 21:56
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Ämnet för tråden är vänsterns propaganda-vokabulär. Jag är ny i tråden, men inte ny när det gäller propaganda-vokabulär. Jag var med redan för 25 och ännu flera år sedan, när man i Sverige och inte alls bara på vänsterns initiativ, började ägna sig åt propaganda för att promota det Nya Sverige.

Jag var med redan när man började distribuera klistermärken med Alla olika - Alla lika, eller om det var tvärtom. Redan då protesterade jag och sa, att det här kommer att kunna användas mot er kampanj. Jag lät mig då tystas, kanske främst eftersom jag då var ung och oerfaren. Lite också eftersom jag fann det mål man då hade i sikte, d.v.s. det Nya Sverige, för mig framstod som rena galenskapen.

I dag, som gammal erfaren gubbe, kan jag bara säga att denna tråd, startad för sju år sen, är en av de viktigaste platser i dagens Sverige, för att protestera mot, driva gäck med, skämta om och förlöjliga det Nya Sverige. Jag tror nämligen, att det bästa sättet att sätta stopp för den galenskap som inte alla, men väldigt många, av inläggen i tråden vänder sig mot, är just att driva med just den galenskapen. Särskilt viktigt är detta, eftersom vår regering leds av fullkomliga tokstollar och virrpannor. Och ska man kämpa mot idioter, tjänar det föga till att vara rationelle eller ens annars klar i knoppen. På stolleprovsmakarna i riskdag, regering och massmedia biter endast skämt och sarkastisk galenskap. Därför är denna tråd livsviktig för Sverige.

Får lov att tacka Fula Gubben, som redan för sju år sen, insåg detta.

För att bidra till tråden, inte aktuellt, minst 25 år gammalt, men ändå. Det som man ville åstadkomma för mer än 25 år sen, var följande.

Alla olika = alla lika. Vilket i det Nya Sverige betyder följande.

Alla = svenskar = etniska svenskar = finns inte

Kom ihåg det. Särskilt kom ihåg det om du anser dig vara svensk. I dagens Nya Sverige så finns du inte på riktigt. Jag vet, för jag var med och arbetade fram denna galenskap. Var med och arbetade fram embryot till det nu allt mer vildvuxna ogräset som utgör dagens propaganda-vokabulär.
Citera
2014-02-21, 21:58
Medlem
U-Figs avatar
Samma artikel.

Citat:
"Men, och det är viktig, enligt den danske välfärdsforskaren Gøsta Esping-Andesen klarar inte ens de mest ambitiösa och jämlika skolsystemen ensamt av att möjliggöra klassresor. Däremot visar forskning att det hjälper att gå i förskola. Där behövs också politiskt mod och resurser.
Klassamhället börjar på dagis och det är där vi måste sätta stopp för det."

Vad menas egentligen med att det behövs politiskt mod? Att man behöver lära barnen att samhällsklasser egentligen bara är ett (patriarkalt och fascistiskt) påhitt?

I så fall, politiskt mod = indoktrinering
Citera
2014-02-21, 23:25
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Samma artikel.

Vad menas egentligen med att det behövs politiskt mod? Att man behöver lära barnen att samhällsklasser egentligen bara är ett (patriarkalt och fascistiskt) påhitt?

I så fall, politiskt mod = indoktrinering

För det första är det så att i Sverige finns och trivs, ja till och med frodas, en hel drös med männskor, som på fullaste allvar tror och vet, att världen bara en en konstruktion. Dessa många och flera vet att hela deras egen värld bara är en konstruktion av ord. Och eftersom hela deras egen värld bara är en ordkonstruktion, förutsätter dessa att alla andras värld också bara en ordkonstruiktion är. Att det inte är så, spelar ingen roll för dessa ordister. De trollar utan besvär boprt, både dig och mig, genom att säga att vi inte finns.

För det andra är det så att dessa med ord skapare av samhällen och av hela världar, faktiskt är galna. De är inte sinnesjuka, men väl galna. De vet dessutom om att de är galna. Men eftersom det enligt dem är möjligt att forma världen med ord, så omdefinierar de sin egen galanskap till att vara visdom. När du läser Aftonbladet eller hör nån minister prata, så är det just det som de håller på med, De ser sig helt och på fullaste allvar som skapare av ett nytt Sverige. De anser att de skapar ett nytt Sverige bara genom att prata, bara genom att använda ord. Att det inte fungerar, rör dem inte i ryggen. Sina megna misslyckanden trollar de bort genom att kalla dem för utmaningar. Till och med kallar man sina misslyckanden för framgång. Ja, de är i sanning ett slags magiker.

För det tredje är dessa ordlekande galningar precis som nihilisterna var för ca hundra år sen. Inget betyder nåt, inga värden finns, inget rätt finns, inget fel finns, ingenting är beständigt och allt är förgängligt. För dessa dagens ordister, vilka i själ och hjärta inget annat är än nihilister, så är inte ens ett människoliv nånting värt. Ja, dessa magikers egna liv är så klart värt en hel del: det är de mycket noga om inte i ord, så i handling angelägna om att framhålla. Kom ihåg det när du läser Aftonbladet och lyssnar på riskdagsmän och regeringsföreträdare. För dem är du och allt annat omkring dem, inget värt. Du finns inte ens på riktigt för dem; de anser att de kan troilla bort dig genom att prata. Och de blir mäkta förgrymmade skulle du påstå dig finns på riktigt. Då övergår de från ord till hot och anklagelser.

Ber om ursäkt för min långa icke-existerande drapa.Men den leder faktiskt fram till själva grundsatsen för dagens propaganda-vokabulär. Och den är som följer.

allt = inget, eller inget = allt

eller varför inte, lite mer nysvenskt klatschigt

lögn = sanning

eller varför inte än mer snitsigt

att tiga är silver,
att ljuga är guld
Citera
2014-02-22, 00:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
För det första är det så att i Sverige finns och trivs, ja till och med frodas, en hel drös med männskor, som på fullaste allvar tror och vet, att världen bara en en konstruktion. Dessa många och flera vet att hela deras egen värld bara är en konstruktion av ord. Och eftersom hela deras egen värld bara är en ordkonstruktion, förutsätter dessa att alla andras värld också bara en ordkonstruiktion är. Att det inte är så, spelar ingen roll för dessa ordister. De trollar utan besvär boprt, både dig och mig, genom att säga att vi inte finns.

För det andra är det så att dessa med ord skapare av samhällen och av hela världar, faktiskt är galna. De är inte sinnesjuka, men väl

Dina kommentarer ger intryck av att du genomskadat Den Stora Illusionen, dvs medie-vansterns plan att kontrollera den politiska opinionen i Sverige genom smygpropaganda, nyhets-forfalskning, sjaelv-overskattning, sprakforvrangning, smutskastning och nedtystande. Nu gick det kanske inte sa bra med den planen eftersom verkligheten alltid hinner ikapp den som ljuger, men fienden/psykfallet finns till stora delar fortfarande kvar.

Varje sjalvstandigt taenkande medborgare som tar strid mot mainstream-medias sjuka och ofta samhaellsfarliga beteende vaelkomnas som en seger for sunt fornuft och hederlighet, 2 klassiska svenska egenskaper. Medie- och debatt-vaenstern kan faktiskt identifieras via dess brist pa just sunt fornuft och hederlighet.

- F.G
Citera
2014-02-22, 03:20
Moderator
Eerieyes avatar
Får väl ta en översättning från engelskan (ur FN:ns deklaration om mänskliga rättigheter):

Equal dignity = samma eller större rättigheter än infödd befolkning (pk-svenska)

Equal dignity = skall visas samma respekt och värdighet (Norstedts engelsk - svenska lexikon)
Citera
2014-02-22, 03:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan

För det andra är det så att dessa med ord skapare av samhällen och av hela världar, faktiskt är galna. De är inte sinnesjuka, men väl galna. De vet dessutom om att de är galna. Men eftersom det enligt dem är möjligt att forma världen med ord, så omdefinierar de sin egen galanskap till att vara visdom. När du läser Aftonbladet eller hör nån minister prata, så är det just det som de håller på med, De ser sig helt och på fullaste allvar som skapare av ett nytt Sverige. De anser att de skapar ett nytt Sverige bara genom att prata, bara genom att använda ord. Att det inte fungerar, rör dem inte i ryggen. Sina megna misslyckanden trollar de bort genom att kalla dem för utmaningar. Till och med kallar man sina misslyckanden för framgång. Ja, de är i sanning ett slags magiker.

För det tredje är dessa ordlekande galningar precis som nihilisterna var för ca hundra år sen. Inget betyder nåt, inga värden finns, inget rätt finns, inget fel finns, ingenting är beständigt och allt är förgängligt. För dessa dagens ordister, vilka i själ och hjärta inget annat är än nihilister, så är inte ens ett människoliv nånting värt. Ja, dessa magikers egna liv är så klart värt en hel del: det är de mycket noga om inte i ord, så i handling angelägna om att framhålla. Kom ihåg det när du läser Aftonbladet och lyssnar på riskdagsmän och regeringsföreträdare. För dem är du och allt annat omkring dem, inget värt. Du finns inte ens på riktigt för dem; de anser att de kan troilla bort dig genom att prata. Och de blir mäkta förgrymmade skulle du påstå dig finns på riktigt. Då övergår de från ord till hot och anklagelser.

Ber om ursäkt för min långa icke-existerande drapa.Men den leder faktiskt fram till själva grundsatsen för dagens propaganda-vokabulär. Och den är som följer.

allt = inget, eller inget = allt

eller varför inte, lite mer nysvenskt klatschigt

lögn = sanning

eller varför inte än mer snitsigt

att tiga är silver,
att ljuga är guld

Din beskrivning är väldigt träffande, och den visar varför post-strukturalismen ( och post-modernismen) fått ett så stort och sent genomslag bland 'mediaintellektuella'. Där är man nämligen helt fixerad vid sociala konstruktioner, fabler (narrationer, diskurser), dekonstruktioner, tolkningar m.m. Mötet mellan sådana idéer, nihilismen samt övertagandet av ämnen från en äldre vänster (som hade en helt annorlunda inriktning) blir en mycket 'fruktbar' kombination.
Citera
2014-02-22, 09:28
Medlem
Uppslagsboken

generös
som /är snäll och/ ger mycket av sig själv; som /är snäll och/ ger bort mycket (av något, t.ex. pengar)
Synonymer: frikostig, rundhänt, givmild.

Generös flyktingpolitik = politikers rätt att använda dina skattepengar och utan kontroll ge bort dessa till personer med utomeuropeiskt utseende. Samt rätten att trakassera kritiker av systemet.

180 000 giltiga svenska pass på drift.
över 90% av asylsökande saknar ID handling
Senast redigerad av rusellpeters 2014-02-22 kl. 09:34.
Citera
2014-02-22, 18:51
Medlem
Blå Rutas avatar
Provocera (om en "god" människa gör det)

Underbart, vågat, modigt. Grundstommen till demokrati och det som måste göras i varje samhälle där något är fel!

Provocera (om en "ond" människa gör det)

Ondskefullt, elakt, vidrigt. Är totalt odemokratiskt och är något som varje demokratiskt samhälle måste förbjuda
Citera
2014-02-22, 18:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Provocera (om en "ond" människa gör det)

Ondskefullt, elakt, vidrigt. Är totalt odemokratiskt och är något som varje demokratiskt samhälle måste förbjuda
Det som Expressen kallar för "Troll".
Citera
2014-02-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som Expressen kallar för "Troll".

Ordet/begreppet "troll" har ju gammelmedia helt lyckats missförstå, troligen medvetet med tanke på hur mycket vikt de annars lägger på twitter, bloggar, facebook o dyl. De använder ju " troll" som beteckning på alla med "felaktiga" åsikter, utan någon som helst koll på att det egentligen handlar om folk som bara vill provocera och då ofta i humoristiskt syfte.
Citera
2014-02-22, 20:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Ordet/begreppet "troll" har ju gammelmedia helt lyckats missförstå, troligen medvetet med tanke på hur mycket vikt de annars lägger på twitter, bloggar, facebook o dyl. De använder ju " troll" som beteckning på alla med "felaktiga" åsikter, utan någon som helst koll på att det egentligen handlar om folk som bara vill provocera och då ofta i humoristiskt syfte.
Jag tror felet ligger hos Robert Aschberg & hans reklam för "Trolljägarna", det var där denna felaktiga tolkning startade.
Citera
2014-02-23, 02:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror felet ligger hos Robert Aschberg & hans reklam för "Trolljägarna", det var där denna felaktiga tolkning startade.

När kom den? I #prataomdet-kampanjen användes termen troll flitigt på fel sätt, med syfte på människor som skriver kommentarer med 'fel' åsikter m.m. Min hypotes är att missförståndet uppstod i den gruppen bland de som inte hade internetvana men gick över direkt från en sms-kultur till twitter, en grupp s.k lajvare.

Sonja Swarzenberger, twitter, december 2010:
"Trollen gör mig inte ledsen. Idag kan inga troll i världen ta oss."
(FB) Avslöjandet av den falska gräsrotskampanjen #prataomdet?(utbruten tråd/Mod)

Där syftar LajvSonja alltså på en redan etablerad term inom sitt kotteri.

Notera att denna avhumanisering av åsiktsmotståndare måste vara extra betydelsefull för en judinna.
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-02-23 kl. 02:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in