2014-02-21, 22:11
Medlem
NirvanAs avatar
Förstår inte hur originalet colonia kan vara oldschool för vissa? Oldschool för mig är typ Fahrenheit och New York (Nicolai)
Citera
2014-02-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Förstår inte hur originalet colonia kan vara oldschool för vissa? Oldschool för mig är typ Fahrenheit och New York (Nicolai)
Tänker du på själva doften i sig, eller när doften först lanserades? Jag kan mycket väl förstå varför man anser Colonia ha en old school-karaktär/doft.
Citera
2014-02-21, 22:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Man skulle även kunna kalla den tidlös, men för mig är den fortfarande oldschool - på ett positivt vis.
Citera
2014-02-21, 22:39
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Tänker du på själva doften i sig, eller när doften först lanserades? Jag kan mycket väl förstå varför man anser Colonia ha en old school-karaktär/doft.

Själva doften, för mig är den somrig och "fräsch" (utan det syntetiska och överdrivna), har förvisso bara testat på sample och inte under sommartid, en proper sprayapplicering kanske är annorlunda vad vet jag.

Sen är det väl tolknings/definitions fråga här.. Jag gillar ju inte parfymer som jag definierar som "oldschool" och jag gillar ju Colonia så därför gillar jag inte oldschool-stämpeln på den
Citera
2014-02-21, 22:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Själva doften, för mig är den somrig och "fräsch" (utan det syntetiska och överdrivna), har förvisso bara testat på sample och inte under sommartid, en proper sprayapplicering kanske är annorlunda vad vet jag.

Sen är det väl tolknings/definitions fråga här.. Jag gillar ju inte parfymer som jag definierar som "oldschool" och jag gillar ju Colonia så därför gillar jag inte oldschool-stämpeln på den
Det verkar som oldschool för dig är 80-tal typ . För mig är oldschool snarare 40/50-tal. Det som jag tycker gör Colonia lite oldschool är örtigheten. Den kanske inte är så framträdande i ditt sample, eller så tycker du helt enkelt att det inte är oldschool med örter .
Citera
2014-02-21, 23:07
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Gillade och köpte inte du PdN New York? Den skulle jag också klassa som old school då den drar åt samma håll som Acqua di Parma's grejer. Lite pudrig, tvålig och i vissa fall lite bitter citrus.

Samma med Guerlain Habit Rouge, klassisk doft som i öppningen delar en del gemensamma nämnare med AdP och liknande. Har dock en helt annan mer orientalisk drydown med vanilj och mindre citrus. Sjukt bra doft f.ö och billig också.

Tror inte några klassiska 80-talsdofter får mig att tänka på old school i varje fall.
Citera
2014-02-22, 01:51
Medlem
Vill ha tips på en vardagsparfym med bra projektion och hållbarhet. Jag bryr mig enbart om huruvida tjejer den.
Kopierat en mall från en annan sida...

Scent Popularity
[ ]Popular scent
[ ]Less popular scent
[x]Doesn't Matter

Do you want to use it for..
[x]Daytime
[ ]Nighttime
[ ]Doesn't matter

What season should it be appropriate for (select all that apply)
[x]Winter
[x]Spring
[ ]Summer
[x]Fall

What occasion are you wearing it for
[x]Signature Day to Day
[ ]Night Out/Bar/Clubbing
[ ]Date
[ ]Upper Class/Special Occasions

Mood/Tone
[ ]Alpha
[x]Playful/Inviting
[ ]Subtle
[ ]Intimate
[ ]Bold/Daring

How much would you like to spend?
[ ]less than $20
[]20-50$
[x]50-100$
[ ]$100+ CEO'n 10k a day
Citera
2014-02-22, 10:48
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Intensa Oud har jag inte testat. Intensa är väl den som är mest olik de övriga (Blu Mediterraneo borträknade). Samtliga är lite old school, originalet mest. Jag är glad åt att jag äntligen har samtliga (förutom Intensa Oud). Intensa är den jag använder mest sällan, den passar bäst när det är kallt och regnigt, de övriga passar bäst vår och sommar. Skulle absolut rekommendera dig att testa de övriga. Skulle nog gissa att du skulle uppskatta Essenza eller Assoluta bäst. Essenza är väl den som är mest maskulin (bortsett från original-Colonia och Intensa).

Ja men då ska jag se till att testa de övriga i serien med.
För övrigt glömde jag ju helt bort Blu Mediterraneo-serien, äger ju en hel flaska Mandorlo di Sicilia själv för sjutton. Det är också den enda doft jag har testat i den kollektionen. Har du testat de andra och kan rekommendera nån? Man börjar ju så sakteliga planera en del inköp inför vår/sommar och det vore lite kul med något nytt.
Citera
2014-02-22, 11:26
Medlem
En ny doft till Mediterraneo-serien lanserades alldeles nyligen:

http://www.fragrantica.com/news/Acqua-di-Parma-Ginepro-de-Sardegna-5192.html

Det blir till att testa den, var väldigt nära på att köpa Bergamotto di Calabria förra året, men blev aldrig av. Denna låter intressant, så gillar jag denna, blir det ett köp. Jag gillar verkligen flaskorna.
Citera
2014-02-22, 11:53
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Ja men då ska jag se till att testa de övriga i serien med.
För övrigt glömde jag ju helt bort Blu Mediterraneo-serien, äger ju en hel flaska Mandorlo di Sicilia själv för sjutton. Det är också den enda doft jag har testat i den kollektionen. Har du testat de andra och kan rekommendera nån? Man börjar ju så sakteliga planera en del inköp inför vår/sommar och det vore lite kul med något nytt.
Jag tycker inte Blu Mediterraneo-serien är så bra. Äger själv Mandorlo di Sicilia och Arancia di Capri, av dessa är Arancia di Capri den bästa tycker jag. Har varit nära att jag köpt ett par av de övriga, men i drydownen blir de ganska tråkiga. Colonia-serien är betydligt bättre och funkar vid fler tillfällen.
Citera
2014-02-22, 14:26
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
En ny doft till Mediterraneo-serien lanserades alldeles nyligen:

http://www.fragrantica.com/news/Acqua-di-Parma-Ginepro-de-Sardegna-5192.html

Det blir till att testa den, var väldigt nära på att köpa Bergamotto di Calabria förra året, men blev aldrig av. Denna låter intressant, så gillar jag denna, blir det ett köp. Jag gillar verkligen flaskorna.

Ganska kryddiga och tunga noter för att vara en sommardoft (som jag har fått för mig Blu Mediterraneo-dofterna ämnar att vara). Den kan ju dock vara frisk ändå. Håller med om att flaskorna är trevliga.
Citera
2014-02-22, 14:40
Medlem
Ni som har Zegna intenso, vad tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in