Citat:
Ursprungligen postat av
onkosmusen
Angående kommentaren så tänkte jag mer att det var lite mysko att någon skrev sådana misstankar/rykten på just det stället (en svensk nättidning på engelska), utan att vara särskilt inspirerad av denna tråden dessutom (kommentaren är skriven rätt kort efter skjutningen). Kändes som det kunde ge mer substans till spekulationerna, men då krävs det självklart att någon kan backa upp det på något sätt.
Sen har jag några formalitetsfrågor till er som har följt liknande fall förutom och som har koll på svensk rättspraxis:
1. kan vi förvänta oss att Magne förblir häktad tills dess att förundersökningen blir färdig? (Jag förutsätter nu att han hålls häktad för att man misstänker att han ska kunna förstöra utredningen.)
2. kan han bli utsläppt i väntan på åtal när förundersökningen är färdig?
3. hur lång tid är det rimligt att förundersökningen tar? (Jämfört med andra liknande fall.)
4. när blir förundersökningen offentlig?
5. något annat om vad som väntar som jag har missat?
1. Så länge inte häktningsgrunderna ändras (mord/dråpmisstanke) ändras inte häktningen och han kommer att sitta inlåst tills han blir dömd eller friad.
2. Nej, inte om misstanken är samma (mord/dråp)
3. Beror på om han erkänt - då kan det gå fortare annars tar det ett antal månader.
4. När/om åklagaren väcker åtal.
5. Möjligen att det blir en rättspsykiatrisk undersökning (RPU) som tar ca 1 månad. En sådan undersökning kan bara göras om den misstänkte erkänt eller att det är övertygande bevisning för dom.