2014-01-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Precis så! Någon som kan upplysa mig om detta?

Såg för ett litet tag sedan en intressant kommentar på denna sida:

http://www.thelocal.se/20131225/man-shot-dead-in-lund

"Jag hörde att det var en student som hade stulit en pistol från sin pappa och hade skrivit ett brev som förklarade att han skulle döda sig själv. Pappan gick dit så klart, men på något sätt var pappan sköts."

Låter som ett väldigt vagt rykte, men det kanske finns fler som har hört samma? Vissa här har ju spekulerat i liknande banor. Någon som vet mer om detta?

OM familjen/föräldrarna/pappan fått ett sådant brev - varför vänta till sent på julaftonskvällen med att åka till sonen? Post delades ev. ut på julafton där jag bor - knappast sent på kvällen?
Citera
2014-01-17, 11:12
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
OM familjen/föräldrarna/pappan fått ett sådant brev - varför vänta till sent på julaftonskvällen med att åka till sonen? Post delades ev. ut på julafton där jag bor - knappast sent på kvällen?

Doktorand på teknis/naturvetenskap, pappa docent i samma område, tror det om det är så handlade om epost.
Citera
2014-01-17, 11:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ryktet låter väl inte alls orimligt?
Nej. Om jag har någon trovärdighetsinvändning är det snarast att det låter lite för rimligt. Dvs det är en förklaring som du, jag eller random nisse som funderar om fallet skulle kunna komma på som trolig, och sprida vidare. Det säger således kanske inte jättemycket att det ryktet florerar. Den invändning man dessutom kan ha är att ursprungsinformationen nästan måste komma från en enda person - mamman. Mange blev inlåst innan han han snacka med någon, och pappa är död. Men visst. Den här informationen är inte helt oförenlig med den information som institutionen har givit ut, och som rimligen också borde emanera från mamman.
Citera
2014-01-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Doktorand på teknis/naturvetenskap, pappa docent i samma område, tror det om det är så handlade om epost.

Jo, så kan det förstås vara! Brev är brev för mig - mail är mail....
Citera
2014-01-17, 20:56
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ryktet låter väl inte alls orimligt?
Man kan ju inte bli häktad för självmordsförsök.
Rykten är enbart rykten....som kommer från någon som hört från någon....
Jag har skrivit flera ggr att jag inte vill spekulera om vad som hände, väntar på fup:en.
Men jag förväntar mig att han troligen kommer att fällas för dråp av sin far...
Citera
2014-01-20, 12:47
Medlem
Angående kommentaren så tänkte jag mer att det var lite mysko att någon skrev sådana misstankar/rykten på just det stället (en svensk nättidning på engelska), utan att vara särskilt inspirerad av denna tråden dessutom (kommentaren är skriven rätt kort efter skjutningen). Kändes som det kunde ge mer substans till spekulationerna, men då krävs det självklart att någon kan backa upp det på något sätt.

Sen har jag några formalitetsfrågor till er som har följt liknande fall förutom och som har koll på svensk rättspraxis:

1. kan vi förvänta oss att Magne förblir häktad tills dess att förundersökningen blir färdig? (Jag förutsätter nu att han hålls häktad för att man misstänker att han ska kunna förstöra utredningen.)

2. kan han bli utsläppt i väntan på åtal när förundersökningen är färdig?

3. hur lång tid är det rimligt att förundersökningen tar? (Jämfört med andra liknande fall.)

4. när blir förundersökningen offentlig?

5. något annat om vad som väntar som jag har missat?
Citera
2014-01-23, 11:12
Medlem
Omhäktning idag. Misstanke om en allvarlig psykisk störning både vid gärningen och vid undersökningen föranleder ytterligare rättspsykiatrisk undersökning:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18225259.ab
Senast redigerad av onkosmusen 2014-01-23 kl. 11:19.
Citera
2014-01-23, 17:05
Medlem
Som väntat, RPU

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18225284.ab
Citera
2014-02-03, 18:51
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som väntat, RPU

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18225284.ab
Undrar om medgivandet att han oavsiktligt har skjutit räcker till att göra en stor RPU redan nu eller om det krävs övertygande bevisning om att gärningen är brottslig innan en stor RPU kan genomföras.
Citera
2014-02-20, 20:37
Medlem
d01shs avatar
Ingen som hört något nytt om fallet? Händer det något i rättsväsendet?
Citera
2014-02-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Ingen som hört något nytt om fallet? Händer det något i rättsväsendet?

En RPU tar ca 4veckor vilket borde innebära slutet på denna månad.
Citera
2014-02-20, 22:44
Medlem
Tror rättegången började i tisdags i sal 3 i lunds tingsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in