2014-02-21, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Dom åkte buss och ISIS stannade den och kidnappade alla.

Det är tyvärr en väldigt vanlig företeelse från dessa kackerlackor i ISIS/Nusra. Civil, eller ickecivil. Det spelar ingen roll i barbarernas hjärna. Satt i telefon med min moster för ett halvår sedan som var skräckslagen efter att Nusra-terrorister klivit på bussen från Aleppo till Kamishli, och var på väg att dra ut en ung man till dabbah (avrättning med svärd). Anledningen var att han var en man i 20-årsåldern, och Nusra-snillena utgick kallt från att han var regim-trogen. Hade det inte varit för att en mulla satt bredvid och bönade till terroristerna om att inte döda honom, så hade de avrättat honom utanför bussen.

Citat:
Kan du skriva på ett sett så att vi förstår? Vi känner inte till några intriger mellan assyriska affärsmän och personligen så har jag fortfarande svårt att fatta skillnaden mellan syrianer och assyrier. Så vad är problemet med att dom säger armean brother? Och varför är suryoyo-sat en cancersvulst?

Det är svårt att förklara, men kort och gott såhär: Dowronoye-rörelsen är populister och har tidigare verkat i Irak. Dowronoye (åtminstone en del av dem?) har haft ett tätt samröre med PKK innan (även i dag tror jag). Dowronoye är assyrier som omfamnar alla delar av vårt folk (precis som alla delar av den assyriska rörelsen), och är för ett enande, varför du kommer att se både assyriska och syrianska flaggor.

Dowronoye är en väldigt, väldigt, väldigt, väldigt liten grupp (80-100 pers?) och representerar inte på något sätt den assyriska/syrianska rörelsen, men de har försökt suga ut pengar av vårt folk rätt många gånger.

Syrianer är assyrier. Problemet med att Suryoyo SAT säger "aramean brothers", är för att det är anti-assyrisk propaganda som är till för att splittra vårt folk. Medan den assyriska rörelsen omfamnar vårt folk och strävar efter ett enande så kommer du att se åsnorna, eller jash som ni kurder säger, i Suryoyo-SAT att kackla om "aramean", och du kommer att se artiklar om att man ska ta bort dubbelbenämningen och allt vad det nu är.

Du kan läsa mer här, artikeln kom i går: http://www.hujada.com/article.php?ar=2353

Nya frågetecken reser sig kring den omtalade Dawronoye-gruppen. I ett inslag sänt nyligen på Assyria TV berättar Marwan Shokro, ordförande för paraplyorganisationen Medborgarfred i Qamishli, hur Dawronoye-gruppen i staden lämnade kvartersmilisen Sutoro för att bilda en egen kvartersmilis - under samma namn.

Frågan har cirkulerat även bland insatta assyrier i Europa som har hört talas om gruppens agerande. Många tror att Dawronoye-gruppen har försökt använda sig av namnet Sutoro som har ett gott rykte för att övertyga fler givare i västvärlden att skänka pengar. Många av givarna har således skänkt pengar till vad de tror är organisationen Sutoro, men som i själva verket är en utbrytargrupp som utnyttjar den riktiga organisationens namn.
Senast redigerad av Fyndigtnamn200 2014-02-21 kl. 11:42.
Citera
2014-02-21, 11:43
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
[spoiler]Du vet vad dom brukar säga på mentalsjukhus: 9/10 fall så är det bäst att vara ovetande.

Det där vet du bättre än mig.

Citat:
Om du inte visste så är det bara bra.

Jag läste inte det du specifikt pratade om, som sagt så intresserar du inte mig.

Citat:
men tyvärr så skrev jag om det som blev borttaget

Snilleblixt?

Citat:
så nu är du varse om det.
Nej.

Citat:
Nu har du tillgodosett dig den viktiga informationen.

Öh, nej.

Ska du indirekt leverera subtila meddelanden så är du välkommen till PM istället för att leka kryptisk, skärp dig.
Citera
2014-02-21, 12:15
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Det är tyvärr en väldigt vanlig företeelse från dessa kackerlackor i ISIS/Nusra. Civil, eller ickecivil. Det spelar ingen roll i barbarernas hjärna. Satt i telefon med min moster för ett halvår sedan som var skräckslagen efter att Nusra-terrorister klivit på bussen från Aleppo till Kamishli, och var på väg att dra ut en ung man till dabbah (avrättning med svärd). Anledningen var att han var en man i 20-årsåldern, och Nusra-snillena utgick kallt från att han var regim-trogen. Hade det inte varit för att en mulla satt bredvid och bönade till terroristerna om att inte döda honom, så hade de avrättat honom utanför bussen.

Det där hände också en släkting till mig i sträckan mellan Bab al-Hawa och Kamishli.
Ren terrorism att rikta en AK-47 mot en civil som inte gjort något, när hans mamma samtidigt hålls fast så de kan avrätta honom. Mitt fall slutade lyckligt. Terroristerna som skulle avrätta honom hittade inga bilder på den syriska regeringsflaggan eller Bashar al-Assad, därför släpptes han. Däremot har han psykiska problem till följd av händelserna nu.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-21 kl. 12:17.
Citera
2014-02-21, 12:31
Medlem
Citat:
Det är svårt att förklara, men kort och gott såhär: Dowronoye-rörelsen är populister och har tidigare verkat i Irak. Dowronoye (åtminstone en del av dem?) har haft ett tätt samröre med PKK innan (även i dag tror jag). Dowronoye är assyrier som omfamnar alla delar av vårt folk (precis som alla delar av den assyriska rörelsen), och är för ett enande, varför du kommer att se både assyriska och syrianska flaggor.

Dowronoye är en väldigt, väldigt, väldigt, väldigt liten grupp (80-100 pers?) och representerar inte på något sätt den assyriska/syrianska rörelsen, men de har försökt suga ut pengar av vårt folk rätt många gånger.

Syrianer är assyrier. Problemet med att Suryoyo SAT säger "aramean brothers", är för att det är anti-assyrisk propaganda som är till för att splittra vårt folk. Medan den assyriska rörelsen omfamnar vårt folk och strävar efter ett enande så kommer du att se åsnorna, eller jash som ni kurder säger, i Suryoyo-SAT att kackla om "aramean", och du kommer att se artiklar om att man ska ta bort dubbelbenämningen och allt vad det nu är.

Du kan läsa mer här, artikeln kom i går: http://www.hujada.com/article.php?ar=2353

Nya frågetecken reser sig kring den omtalade Dawronoye-gruppen. I ett inslag sänt nyligen på Assyria TV berättar Marwan Shokro, ordförande för paraplyorganisationen Medborgarfred i Qamishli, hur Dawronoye-gruppen i staden lämnade kvartersmilisen Sutoro för att bilda en egen kvartersmilis - under samma namn.

Frågan har cirkulerat även bland insatta assyrier i Europa som har hört talas om gruppens agerande. Många tror att Dawronoye-gruppen har försökt använda sig av namnet Sutoro som har ett gott rykte för att övertyga fler givare i västvärlden att skänka pengar. Många av givarna har således skänkt pengar till vad de tror är organisationen Sutoro, men som i själva verket är en utbrytargrupp som utnyttjar den riktiga organisationens namn.
Nu börjar jag förstå lite gran och kan bearbeta informationen för att sedan kategorisera. Det börjar genast bli intressant nu. Jag känner till att det skedde en delning av Sutoro styrkan där en grupp bröt sig ur Qamishli baserade gruppen. Utbrytargruppen heter nästan samma sak, tror dom hade två "o" i stället för ett i namnet eller något liknande. Dessa två grupper har olika uppfattning om YPG och regimen. Har den här Dawronoye rörelsen koppling till detta?

Men jag fattade inte riktigt, tycker du om Dowronoye eller inte? Du gav lite motstridig information.

Jag läste för länge sedan en artikel om som handlade om situationen i Rojava och om två assyriska grupper som finns där. Den ena skulle vara nationalistisk, medan den andra inte var det fullt ut. Tex så tillät dom inte den assyriska flagan och dom samarbetade med regimen. Är dessa sutoro och sootoro eller är det något annat?

Kan du göra en sammanställning på alla dom större assyriska grupperna/organisationerna och vad dom vill, vilka dom samarbetar med, vilka som är jash osv.
Citera
2014-02-21, 13:11
Bannlyst
Citat:
Nu börjar jag förstå lite gran och kan bearbeta informationen för att sedan kategorisera. Det börjar genast bli intressant nu. Jag känner till att det skedde en delning av Sutoro styrkan där en grupp bröt sig ur Qamishli baserade gruppen. Utbrytargruppen heter nästan samma sak, tror dom hade två "o" i stället för ett i namnet eller något liknande. Dessa två grupper har olika uppfattning om YPG och regimen. Har den här Dawronoye rörelsen koppling till detta?
Svårt att göra en längre utläggning just nu då jag sitter på jobbet, men ska skriva lite kort.

Precis, läste om det i den här tråden, men förstod inte riktigt då att det var en delning. Vissa här spekulerade ju om att det var samma grupp, fast med olika stavning på "Sutoro" - så verkar det inte vara.

Vet inte riktigt, men assyriska organisationer överlag har bra uppfattning/samarbete om/med kurder, men Dawronoye-rörelsen samarbetade som sagt tätt med PKK tidigare.

Det finns ingen "central" organisation som representerar hela folket, så vad folk tycker och inte tycker om regimen är rätt individuellt. Det finns assyriska rörelser i Sverige som ADO med Said Yildiz i spetsen som är väldigt regimkritiska, medan andra inte har samma bild.

Citat:
Men jag fattade inte riktigt, tycker du om Dowronoye eller inte? Du gav lite motstridig information.
Dowronoye har en bra idé i grunden, men i verkligheten är dessa populister som inte gör någon nytta om man ska vara ärlig. Suger ut pengar från vårt folk så det är svårt att gilla dem.

Assyriska Riksförbundet har tagit avstånd från dessa:

Assyriska Riksförbundet tar starkt avstånd från denna slutna grupp som inte tillåter insyn och det cyniska utnyttjandet av assyriernas situation i Syrien och avråder anslutna organisationer och medlemmar från att bidra till gruppen.

Det sista assyriska folket behöver i dagens situation är populistiska grupper som utmålar sig till assyriernas räddare. Det assyriska folket behöver är seriösa, ansvarstagande organisationer som arbetar långsiktigt och med erforderlig öppenhet.

Citat:
Jag läste för länge sedan en artikel om som handlade om situationen i Rojava och om två assyriska grupper som finns där. Den ena skulle vara nationalistisk, medan den andra inte var det fullt ut. Tex så tillät dom inte den assyriska flagan och dom samarbetade med regimen. Är dessa sutoro och sootoro eller är det något annat?
Vilka grupper syftar du på då? Ingen aning faktiskt, inte hört om någon assyrisk grupp som inte tillåter assyriska flaggor tidigare.

Citat:
Kan du göra en sammanställning på alla dom större assyriska grupperna/organisationerna och vad dom vill, vilka dom samarbetar med, vilka som är jash osv.
Assyrierna i Syrien är inte enade under en paroll som merparten av kurderna är. Det finns en rätt ansenlig del assyrier som strider med SAA, det finns väpnade kristna miliser i storstäder som Homs som skyddar sig själva, det finns folk som strider med YPG, det finns folk som strider med MFS, m.m.

Jashen bland vårt folk är dessa som förespråkar kvasiarameiska identiteter, som är en bluff. En ren cancersvulst helt enkelt. Vårt folk är till 100% assyrier, men bara för att den assyriska rörelsen är så måna om att ena vårt folk så accepterar vi att vissa delar av vårt folk tar en del arameisk historia som en del av deras historiska identitet, medan den arameiska-cancerdelen som springer arabvärldens ärenden skriker sig hesa om att de inte har något med assyrier att göra, och yada yada. Som tur är, så är dessa en ettrig, men en liten del, av den syrianska folkgruppen. Ser man på majoriteten så kan man blicka tillbaka till Mynttorget 2010 då det var över 10 000 demonstranter, där en talare sa "Kalla mig assyrier, aramé, kaldéer eller syrian, det spelar ingen roll, vi är alla samma folk" - som möttes av stående jubel.

För att summera det är det alltså en liten klick, och i synnerhet två familjer som är drivande, med att spä på denna namnkonflikt. En av "akademikerna" bakom denna falang är Dr. Assad Assad, som är doktor i språk eller något sånt skit. Men vet man någonting om honom så vet man att han kommer från en assyrisk familj, och att hans pappa var drivande i den assyriska rörelsen i Syrien. Assad Assads syskon heter exempelvis Tiglath (från Tiglath-Pileser III), Babel och Ninos. Dessa jash drivs av egna intressen, och bryr sig inte om sitt folk för fem öre.
Senast redigerad av Fyndigtnamn200 2014-02-21 kl. 13:23.
Citera
2014-02-21, 16:09
Medlem
Citat:
Etnicitet på dessa kristna? Är det kristna syrier eller är det rom-ortodoxa, eller är det assyrier?
Du har fått det lite på bakfoten.

Om vi ska bortse Armenierna på 100 tusen som är en egen etnicitet. Vi lägger dessa åt sidan.

Så finns det enbart 2 kristna etniciteter i Syrien. Det är Kristna Syrier och Assyrier.
-------------
Dom kristna Syrierna som kallar sig "Suri" och i många fall arab, Är Rom-Ortodoxa/Katoliker. I Folkmun heter det bara Rom. Men på¨pappret är det Grek-Ortodox/Katoliker enbart. Varför dom kallar sig "Rom" är för deras band till dom tidigare Byzanterna.
-------------
Den andra kristna etniciteten är Assyrierna från Mesopotamien.

Dessa har hand om den

1. Syrisk-Ortodoxa/Katolska Kyrkan
2. Assyriska Österns Kyrkan
3. Kaldé Katolska kyrkan
----------
En sak man ska komma ihåg är att Assyrier kanske är uppdelade i vissa olika kyrkor. Men är etniskt och genetiskt Assyrier. Och man ska också lägga till att Assyrierna och dom Kristna Syrierna skiljer sig genetiskt från varandra.
Citera
2014-02-21, 16:32
Medlem
Citat:
Fast Suryoyo-sat är en äcklig propagandakanal som är styrd av den värsta cancersvulsten bland vårt folk. Bara läs beskrivningen av programmet, "aramean brothers", vilket djävla skämt.

Suryoyo-sat har ju egentligen ingenting med Sutoro att göra, utan det är Dowronoye som grundat Sutoro/MFS, och dessa är från Suroyo TV. Dowronoye och Suroyo TV är assyrier (som är det korrekta namnet för vårt folk), men för att den assyriska sidan faktiskt vill ena vårt folk så har man även med syrianska-flaggor. Suryoyo-sat och ärkemupparna där springer dock arabernas ärenden och splittrar vårt folk med glädje med deras anti-assyrianism.
Citat:
Citat:
Jashen bland vårt folk är dessa som förespråkar kvasiarameiska identiteter, som är en bluff. En ren cancersvulst helt enkelt. Vårt folk är till 100% assyrier, men bara för att den assyriska rörelsen är så måna om att ena vårt folk så accepterar vi att vissa delar av vårt folk tar en del arameisk historia som en del av deras historiska identitet, medan den arameiska-cancerdelen som springer arabvärldens ärenden skriker sig hesa om att de inte har något med assyrier att göra, och yada yada

Nu var det så att jag tog inte citatet från suryoyosat utan från en facebook sida som heter just "arameans" men jag tycker inte du är mycket bättre än den sidan. Precis som dom vill omfamna hela vårt folk under ett namn "araméer" (syrianer) vill du omfamna hela vårt folk under namnet "assyrier", bägge sidor sprider sin propaganda, hujudå har haft flertalet aggressiva/hatiska artiklar gentemot den arameiska/syrianska sidan. Folk här inne har förvanskat information/citat jag lenkat till tidigare där vårt folk benämnts som syriac/arameans och ändrat till assyrian vid inlägg här.
Jag bajsar på bägge tv kanalerna men du har bara bevisat att du är minst lika hatisk och splittrar vårt folk. Av hela citatet jag klistrade in så störde du dig på ett enda ord "arameans" istället för att ta del av syftet med inlägget, det märks vilken sida som har grova störningar, det är som om jag varje gång någon skriver "assyr" här inne ska komma och skriva meter långa hatiska inlägg. Och vem bryr sig om det är Suryoyo Sat som sänder live ikväll? Syftet är att visa hur pengarna används och ge folket i världen information om Sotoro och situationen i Hassake/Qamishli och Sednaya, majoriteten av vårt folk i Sverige och Europa identifierar sig som suryoye/syrianer och följer den kanalen.

Sotoro bryr sig inte om syrian (arame), assyr, kaldé osv. det har dom redan deklarerat http://www.youtube.com/watch?v=Zf1mIqPWIbQ . Just sotoro har jag bara sett använda syrianska flaggor men det är oviktigt.

Bas dowet howcha dejwono, a kurmanc guhi aleyna
Senast redigerad av aramaic 2014-02-21 kl. 17:00.
Citera
2014-02-21, 18:23
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avery
Ser ut som en äldre modell av 9K38 Igla.http://en.wikipedia.org/wiki/9K38_Igla
Jag kan inte vapen så jag få lita på dig

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Erövrat ifrån ett SAA vapenförråd i somras:

http://yallasouriya.wordpress.com/2013/08/15/syria-anti-aircraft-missiles-seized-at-daraa-from/
Nej det ska vara nya leveranser från Saudi/USA .

Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Jag tycker du har riktigt bra information jämförelsevis med andra semipartiska fåntrattar, keep it up Soria!
Tackar

Citat:
Etnicitet på dessa kristna? Är det kristna syrier eller är det rom-ortodoxa, eller är det assyrier?
Du blandar etnicitet med religion, rom-ortodox är inte ett etnicitet .
Citera
2014-02-21, 18:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Nu var det så att jag tog inte citatet från suryoyosat utan från en facebook sida som heter just "arameans" men jag tycker inte du är mycket bättre än den sidan. Precis som dom vill omfamna hela vårt folk under ett namn "araméer" (syrianer) vill du omfamna hela vårt folk under namnet "assyrier", bägge sidor sprider sin propaganda, hujudå har haft flertalet aggressiva/hatiska artiklar gentemot den arameiska/syrianska sidan. Folk här inne har förvanskat information/citat jag lenkat till tidigare där vårt folk benämnts som syriac/arameans och ändrat till assyrian vid inlägg här.
Jag bajsar på bägge tv kanalerna men du har bara bevisat att du är minst lika hatisk och splittrar vårt folk. Av hela citatet jag klistrade in så störde du dig på ett enda ord "arameans" istället för att ta del av syftet med inlägget, det märks vilken sida som har grova störningar, det är som om jag varje gång någon skriver "assyr" här inne ska komma och skriva meter långa hatiska inlägg. Och vem bryr sig om det är Suryoyo Sat som sänder live ikväll? Syftet är att visa hur pengarna används och ge folket i världen information om Sotoro och situationen i Hassake/Qamishli och Sednaya, majoriteten av vårt folk i Sverige och Europa identifierar sig som suryoye/syrianer och följer den kanalen.

Sotoro bryr sig inte om syrian (arame), assyr, kaldé osv. det har dom redan deklarerat http://www.youtube.com/watch?v=Zf1mIqPWIbQ . Just sotoro har jag bara sett använda syrianska flaggor men det är oviktigt.

Bas dowet howcha dejwono, a kurmanc guhi aleyna

Mycket bra inlägg. Det är exakt detta jag försökt förmedla. Det är oviktigt vad man benämner sig själv som, assyrier/syrian, kaldé eller araméer. Vi är alla ett och samma folk och de som menar att ena sida försöker "splittra" gör det själva genom att anklaga andra för splittring. Det är krig i Syrien och vårt folk lider men det viktigaste vissa kan diskutera är benämningar och färger på flaggor?

Klippet du länkar till visar exakt det jag försökt förklara för patrioter/nationalister i denna tråd under en längre tid. Vi är en och de i Syrien hatar när man talar om en grupp för sig. Det visar också hur enade vi kristna i Syrien är. Ingen kan ändra på mentaliteten som råder bland vårt folk i Syrien.

E alo hani guhi aleyna, kahbroh yo.
Be suria kulleina amhdodena.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-21 kl. 18:42.
Citera
2014-02-21, 18:43
Medlem
sorias avatar
Citat:
Det är ingen stor folksamling ifall man man ser till Stadens befolkning. I Qamishli så består lejonparten av regimens anhängare av ett par arabiska klaner. Bland annat Sharabia och Tayy klanen, säkert några andra med. Det är främst dessa som är på den demonstrationen.
Bedwin stammarna du pratar om är bara en liten del av "araberna" som bor i Qamishli .

Många araber,kristna och kurder i Qamishli stödjer regeringen ,Civata Mili Ya Demokrat A Kurden Suri firade ett år minnet i Qamishli och ledaren Akram Hajo sagt att de stödjer ett enat Syrien och att KNC företräder inte alla kurderna i Syrien
https://www.facebook.com/photo.php?v=300470076766711

Citat:
Jämför den folksamlingen med den här. http://www.youtube.com/watch?v=0uj2NiPyH-I

Vad skriker de i början av videon 0,03 ??
Citera
2014-02-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Jag kan inte vapen så jag få lita på dig

Nej det ska vara nya leveranser från Saudi/USA .
Alltså, du är så patetisk. Han visar video på när rebellerna hittar exakt likadana vapen från ett vapenförråd som tillhört SAA, ändå kan du inte svälja sanningen utan säger att det är leverans från Saudi/USA.
Citera
2014-02-21, 18:47
Medlem
xeed12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det där hände också en släkting till mig i sträckan mellan Bab al-Hawa och Kamishli.
Ren terrorism att rikta en AK-47 mot en civil som inte gjort något, när hans mamma samtidigt hålls fast så de kan avrätta honom. Mitt fall slutade lyckligt. Terroristerna som skulle avrätta honom hittade inga bilder på den syriska regeringsflaggan eller Bashar al-Assad, därför släpptes han. Däremot har han psykiska problem till följd av händelserna nu.

Hände min kusin också, dock vid homs men de va inte alnusra utan FSA. Han åkte med 2 sunni muslimer och en shia. De hade tur. De frågade vilken religion de hade sen så sa de bara att om de skulle se dem igen skulle det hela sluta annorlunda. Detta hände i ett tidigt skede men nu är han i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in