2014-02-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKattsson
Precis, juridisk metod är A och O Vad jag kommer ihåg betygsattes vårat PM med U el. B, då finns inte direkt någon oro...

Våra betygsätts med 8-16 poäng. De utgör tillsammans med tentan det slutgiltiga betyget som är antingen U, B, Ba eller AB.
Citera
2014-02-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Hej!

Vet ni förövrigt om det finns någon möjlighet att få tag på gamla PM? Hade varit intressant att få läsa ett AB-pm, för att få en överblick kring struktur o.s.v.

Skulle också vilja läsa en gammal PM. Ingen som sitter inne på någon? Helst en T1:as PM.
Citera
2014-02-20, 15:54
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anniy
Skulle också vilja läsa en gammal PM. Ingen som sitter inne på någon? Helst en T1:as PM.

Om jag inte missminner mig fullständigt så har T1'orna i Uppsala en PM-föreläsning samt 2 tillfällen på sig att få ordentlig feedback via "test-PM".

Endast idioter/folk som kommer direkt från gymnasiet lär kunna lyckas med att misslyckas här.
Citera
2014-02-20, 17:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Endast idioter/folk som kommer direkt från gymnasiet lär kunna lyckas med att misslyckas här.

eg, 85 % av jurstuds
Citera
2014-02-20, 18:17
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Om folk inte hade haft svårt för att få AB så hade det inte funnits någon betygshets. Problemet är att folk som kommit in på backgrund av deras MVGn i ämnen så som psykologi A och Engelska B inte är rätt virke för ett sådant program eftersom att det krävs en viss analysförmåga. Dessa måste klara deras tentor (att klara en tenta är att få AB) med "brute strength" genom att sitta från 8-19 varje dag.

Klassikern är ju när tre fjärdedelar av seminariegruppen inte ens fattar uppgifterna och börjar babbla om det materiella rättsläget när man ska analysera fundamentala strukturer. NEJ, uppgiften handlar inte om sociallagstiftning i EU era jävla idioter, den handlar om hur ett direktiv påverkar individer.

Jag tror inte att AB:s gränsnytta kommer avta, snarare förstärkas då den nya generationen gymnasister antagligen kommer vara mera vettiga än pajaserna som för nuvarande pluggar juridik.
Det är väl ändå rimligt att det ska vara svårt att få AB, annars får vi precis den där betygsinflationen som du jämt och ständigt gnäller över. Betygshetsen kommer framförallt av det överintag som sker på juristutbildningarna. 10-dubbla antalet platser på läkarprogrammet och inför graderade betyg så ska du se vad som händer med medicinstudenterna.
F ö så kan vi också konstatera att juriststudenterna klarar i varje fall av sina studier, det är mer än vad man kan säga om ingenjörerna där inte ens stödundervisning hjälper utan avhoppen duggar tätt.
Citera
2014-02-20, 19:00
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det är väl ändå rimligt att det ska vara svårt att få AB, annars får vi precis den där betygsinflationen som du jämt och ständigt gnäller över. Betygshetsen kommer framförallt av det överintag som sker på juristutbildningarna. 10-dubbla antalet platser på läkarprogrammet och inför graderade betyg så ska du se vad som händer med medicinstudenterna.
F ö så kan vi också konstatera att juriststudenterna klarar i varje fall av sina studier, det är mer än vad man kan säga om ingenjörerna där inte ens stödundervisning hjälper utan avhoppen duggar tätt.

Givetvis ska det vara svårt...problemet ligger dock hos studenterna. Juristprogrammet är i många avseenden synonymt med prestige men denna prestige bygger på yrken som kräver mer än en examen, de kräver bra resultat under hela utbildningen. Detta resulterar i att medelmåttiga studenter försöker nå upp till trösklar som de från början inte var kapabla att nå. Härmed skapas en viss betygshets eftersom att dessa är tvungna att få bra betyg om de ska kunna jobba med det som var anledningen till att de överhuvudtaget sökte till juristprogrammet.

Att det görs ett överintag utgör givetvis en komponent i problemet då ännu fler medelmåttor kommer in på utbildningen.

Nu blev det lite spretigt så för att summera min slutliga poäng:
AB är inte svårt att erhålla. Det råder betygshets därför att programmet är överfyllt med puckade studenter som måste plugga +8 timmar per dag. Det är för övrigt dessa studenter som får ångest när de börjar läsa juridisk text och inte fattar någonting.
Citera
2014-02-20, 19:27
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Givetvis ska det vara svårt...problemet ligger dock hos studenterna. Juristprogrammet är i många avseenden synonymt med prestige men denna prestige bygger på yrken som kräver mer än en examen, de kräver bra resultat under hela utbildningen. Detta resulterar i att medelmåttiga studenter försöker nå upp till trösklar som de från början inte var kapabla att nå. Härmed skapas en viss betygshets eftersom att dessa är tvungna att få bra betyg om de ska kunna jobba med det som var anledningen till att de överhuvudtaget sökte till juristprogrammet.

Att det görs ett överintag utgör givetvis en komponent i problemet då ännu fler medelmåttor kommer in på utbildningen.

Nu blev det lite spretigt så för att summera min slutliga poäng:
AB är inte svårt att erhålla. Det råder betygshets därför att programmet är överfyllt med puckade studenter som måste plugga +8 timmar per dag. Det är för övrigt dessa studenter som får ångest när de börjar läsa juridisk text och inte fattar någonting.
Jag är inte så säker på att det är de medelmåttiga studenterna som upplever hetsen som värst. Tvärt om har de nog många gånger insett sina begränsningar och förlikat sig med ödet. Men i takt med överintaget så kommer det inte bara in fler medelmåttor, det kommer också in fler duktiga studenter som sinsemellan konkurrerar om jobben. Det är nog här hetsen är som värst.

Det handlar inte bara om ett ökat intag på juristprogrammet, utan ett ökat intag parat med en minskad attraktionskraft hos en rad andra utbildningar, t ex civilingenjör och lärare. Detta leder till en ökning av antalet duktiga studenter på juristprogrammet, som i sin tur leder till betygshetsen, för jobben ökar inte i samma takt.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-02-20 kl. 19:46. Anledning: Förtydligande
Citera
2014-02-20, 19:45
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Fast nog måste väl det svenska juristprogrammet även det sägas vara i väldigt hög utsträckning en "yrkesutbildning i egentlig mening"? Jag menar, man studerar i princip enbart gällande rätt. Jag tycker personligen att programmets upplägg är av godo och uppfyller sitt syfte, men det är ju inte så akademiskt, i egentlig mening.

Allt är ju relativt, men jag skulle inte gå så långt som att säga att juristprogrammet i väldigt hög utsträckning är en yrkesutbildning. För att juristprogrammet skulle bli en renodlad yrkesutbildning skulle man behöva börja med att avgöra vilka som ska vart i arbetslivet och sedan lära respektive part inte bara gällande rätt inom arbetsområdet som väntar, utan även allt däromkring.

Personligen ser jag det inte som speciellt negativt att utbildningen inte helt fallit offer för den praktiska skolan.

Citat:
...Problemet är att folk som kommit in på backgrund av deras MVGn i ämnen så som psykologi A och Engelska B inte är rätt virke för ett sådant program eftersom att det krävs en viss analysförmåga. Dessa måste klara deras tentor (att klara en tenta är att få AB) med "brute strength" genom att sitta från 8-19 varje dag...

Och vilka är av rätt virke?
Citera
2014-02-20, 20:01
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag är inte så säker på att det är de medelmåttiga studenterna som upplever hetsen som värst. Tvärt om har de nog många gånger insett sina begränsningar och förlikat sig med ödet. Men i takt med överintaget så kommer det inte bara in fler medelmåttor, det kommer också in fler duktiga studenter som sinsemellan konkurrerar om jobben. Det är nog här hetsen är som värst.

Jo fast jag ser det som så, att de duktiga studenterna redan blev antagna innan överintaget...och att överintaget endast fyller på med medelmåttor.

Jag fick AB i nästan alla mina kurser på juristprogrammet och lade ned MAX 25-30 timmar i veckan (exklusive tentaperioder). 5 timmar på vardagar (utan föreläsningar och seminarier inräknat) och ett par timmar under helgerna.

Jag skriver inte detta för att skryta, då skryt på FB inte är värt någonting alls, utan snarare för att belysa problemställningen. Programmet är inte svårt, det är studenterna som är kassa.

Legal-eagle, extremo och resten av juristgossarna ska dock inte ta åt sig av detta då ni inte verkar ha dessa problem.

Det är dock frustrerande eftersom att det finns så oerhört stor potential för juristprogrammet att verkligen kötta. I Uppsala så har man ju som mest typ 2 timmars undervisning per dag, samma i Lund. Om detta verkligen hade vägts upp av tuffa krav på läsning så hade det varit ok, men ofta så gör det inte det.
Citera
2014-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
I det praktiska arbetslivet har den stora majoriteten av juristerna ingen nytta av "vetenskapen om vetenskapen" och annat som i förlängningen börjar gränsa till det filosofiska. Högskoleverket ska rentav vara glada över att det praktiska arbetslivet ändå har så lite att säga till om avseende juristprogrammet, annars hade det förmodligen sett ut som det gör i staterna där det i mycket större utsträckning är en yrkesutbildning i egentlig mening.

Jag tycker däremot att det går en rät linje mellan att vara dum i huvudet och bristande vetenskaplig förståelse för metod. Men visst i juristsammanhang ursäktas det mesta med ett AB. Snacket om att juridik inte handlar om att korvstoppa sig är bara bs. Det är allt det handlar om, hur mycket man än kallar det för en metod.
Citera
2014-02-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Jag tycker däremot att det går en rät linje mellan att vara dum i huvudet och bristande vetenskaplig förståelse för metod. Men visst i juristsammanhang ursäktas det mesta med ett AB. Snacket om att juridik inte handlar om att korvstoppa sig är bara bs. Det är allt det handlar om, hur mycket man än kallar det för en metod.
Sanningen. Hur bra man än är på den juridiska metoden kommer man inte långt utan korvstoppning, korvstoppning, korvstoppning.
Citera
2014-02-20, 21:06
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
Sanningen. Hur bra man än är på den juridiska metoden kommer man inte långt utan korvstoppning, korvstoppning, korvstoppning.

Snarare: hur dålig man än är på den juridiska metoden, så kommer man mycket långt med korvstoppning, korvstoppning, korvstoppning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in