2014-02-17, 14:12
Medlem
BlueMarlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Beställer du då till Sverige? Eller bor du i Tyskland?
Bor i Finland och får dom hitskickade.
Citera
2014-02-19, 11:55
Medlem
hashish-boys avatar
Jag är otroligt nyfiken på vad ni erfarna tror om silvret? Det verkar inte finnas en rimlig gräns varken uppåt eller nedåt och detta väcker gamblern inom mig... Jag satsar förvisso aldrig mer än jag har råd att förlora men hävstångs effekten gentemot guld, misstro mot banksystemet och tillfredsställelsen i att äga fysiskt silver gör det nästan oemotståndligt att inte gå på väldigt hårt

Personligen så tror jag att silver under 25 USD/Oz är en bra investering, vad tror ni?
Senast redigerad av hashish-boy 2014-02-19 kl. 11:57.
Citera
2014-02-19, 23:26
Medlem
Run3s avatar
Varför skulle silver vara potentiellt bättre/attraktivt? Att lagra samma värde i silver som i guld tar ju mer plats om inte annat. Men håller med om misstron mot banksystemet; bra tillfälle att kapitalisera på.
Citera
2014-02-19, 23:31
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Jag är otroligt nyfiken på vad ni erfarna tror om silvret? Det verkar inte finnas en rimlig gräns varken uppåt eller nedåt och detta väcker gamblern inom mig... Jag satsar förvisso aldrig mer än jag har råd att förlora men hävstångs effekten gentemot guld, misstro mot banksystemet och tillfredsställelsen i att äga fysiskt silver gör det nästan oemotståndligt att inte gå på väldigt hårt

Personligen så tror jag att silver under 25 USD/Oz är en bra investering, vad tror ni?

Så länge ett uns kostar mindre än en tusenlapp så är det bara att shoppa. En guldtia är värd tio silverfärgade enkronor. Nu är guld/silverration 60:1 (eller ännu mer). När ration återigen blir 10:1 dvs när FED/Goldman Sachs/JPM/Rotschild/BoE/Buba/Riksbanken har slut på skithuspapper och nickelpläterade kopparmynt och judinnan Yellen snyter blod har silvret fått sitt riktiga omanipulerade värde. Kan ta ett tag men vi är på väg, backa upp lastbilen.
Citera
2014-02-20, 09:59
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Så länge ett uns kostar mindre än en tusenlapp så är det bara att shoppa. En guldtia är värd tio silverfärgade enkronor. Nu är guld/silverration 60:1 (eller ännu mer). När ration återigen blir 10:1 dvs när FED/Goldman Sachs/JPM/Rotschild/BoE/Buba/Riksbanken har slut på skithuspapper och nickelpläterade kopparmynt och judinnan Yellen snyter blod har silvret fått sitt riktiga omanipulerade värde. Kan ta ett tag men vi är på väg, backa upp lastbilen.

Silver är relativt billigt idag historiskt sett. Ett oz silver har traditionellt sett motsvarat en dagslön för en lönearbetare. Dagens pris på runt 140 kr (skrotvärde) är intressant.

Tror att uppsidan är betydligt större än nedsidan. Silver kan dessutom aldrig bli helt värdelöst.. men tror inte att det är omöjligt att det sjunker ytterligare till runt 100-lappen/oz (skrotvärde).

Mynt är då kanske en vettigare investering eftersom premien stiger om skrotpriset faller vilket gör fallet mjukare.

Edit: Guld/Silver ration de senaste 60-åren har snarare varit 40:1 än 10:1 men det betyder ändå en betydande uppsida för silvret.

Graf från Zerohedge: http://dzswc0o8s13dx.cloudfront.net/...3_03-01-13.png
Senast redigerad av Dille24 2014-02-20 kl. 10:34.
Citera
2014-02-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför skulle silver vara potentiellt bättre/attraktivt? Att lagra samma värde i silver som i guld tar ju mer plats om inte annat. Men håller med om misstron mot banksystemet; bra tillfälle att kapitalisera på.

Teorin bygger på att vi förbrukar silver i mycket snabbare takt än guld. Likt olja är det en ändlig resurs som i slutändan försvinner på soptippar.

Sen argument som "traditionellt värde" och "historiskt pris" tycker jag är mest struntprat. Det finns ingen logik i att "ett oz silver var dagslön för 100 år sedan" ska implicera "ett oz silver borde motsvara en dagslön idag" och kosta 1000kr /oz. Mest foliehattar som resonerar så.
Citera
2014-02-20, 17:53
Medlem
Hur ska man förvara det? Hemma inne i väggen?
Citera
2014-02-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Hur ska man förvara det? Hemma inne i väggen?

Fantasin har inga gränser
Citera
2014-02-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Fantasin har inga gränser
Men allvarligt? Det är alltså en hemsnickeri grej folk kör, till exempel gräva ned det på en plats i skogen eller en fake micro i sommarstugan? Vad kostar bankfack?
Citera
2014-02-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hopeyouguessmyname
Men allvarligt? Det är alltså en hemsnickeri grej folk kör, till exempel gräva ned det på en plats i skogen eller en fake micro i sommarstugan? Vad kostar bankfack?

Helt seriöst. Ingen kan säga var du ska gömma ditt guld/silver. Du lägger det där du känner att det är säkrast. Sen finns det många som tycker att bankfack är en dålig idé. Men som sagt, känner du att det ligger säkert där så kör på det.
Citera
2014-02-20, 18:34
Medlem
Finns många sätt att gömma sitt guld/silver på.

http://youtu.be/iwnKU89CCdI?t=4m15s
Citera
2014-02-20, 19:10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Sen argument som "traditionellt värde" och "historiskt pris" tycker jag är mest struntprat. Det finns ingen logik i att "ett oz silver var dagslön för 100 år sedan" ska implicera "ett oz silver borde motsvara en dagslön idag" och kosta 1000kr /oz. Mest foliehattar som resonerar så.
Ja, precis. Det historiska värdet är aldrig en garanti för det framtida värdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in