2014-02-20, 19:12
Medlem
Run3s avatar
Någon som har erfarenhet av leveranstid från Liberty Silver? Hur lång tid brukar det ta för leverans av guldmynt?
Citera
2014-02-20, 19:37
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Så länge ett uns kostar mindre än en tusenlapp så är det bara att shoppa. En guldtia är värd tio silverfärgade enkronor. Nu är guld/silverration 60:1 (eller ännu mer). När ration återigen blir 10:1 dvs när FED/Goldman Sachs/JPM/Rotschild/BoE/Buba/Riksbanken har slut på skithuspapper och nickelpläterade kopparmynt och judinnan Yellen snyter blod har silvret fått sitt riktiga omanipulerade värde. Kan ta ett tag men vi är på väg, backa upp lastbilen.

Ja men det känns lite risky att köpa på de nivåerna... Det skulle inte förvåna mig om silvret inom en 10års period har en peak över 1000kr/uns men då krävs det att en del parametrar samspelar såsom inflation och silverbrist (blir priset för lågt kommer silvret sluta att brytas) vilket jag tror skulle ge en köppanik men då under en kort period...

Vid nuvarande nivåer så känns det bekvämt att så smått lära sig om silver
Citera
2014-02-21, 16:41
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attax
Drog iväg ett mail igår, får se vad dom säger på måndag. Köpte från Liberty Silver, någon som har erfarenhet av returer till dem? Brukar dem gå med på det eller blir det att klaga sig till det?

Hur gick det? Gick de med på ditt klagomål så att du får ett nytt mynt? Vem står för frakten fram och tb?
Citera
2014-02-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Hur gick det? Gick de med på ditt klagomål så att du får ett nytt mynt? Vem står för frakten fram och tb?

Har dragit iväg två mail och inte fått svar på något faktiskt. Blir nog att vänta 2 arbetsdagar till sen får jag nog ringa dit.

Edit: Fick nu svar 18:48. Detta är svaret jag fick, kan nog vara intressant för de som råkat ut för samma sak: "Om du inte är nöjd med myntet kan du skicka tillbaka det så skickar vi ett nytt. Som kompensation för leveranskostanden till oss bjuder vi på nästa ordertillfälles fraktkostnad."
Senast redigerad av Attax 2014-02-21 kl. 18:58.
Citera
2014-02-21, 20:15
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attax
se ovan

Intressant. Hur mycket får du betala i fraktkostnad för returen? Vanligt REK räcker inte, max värde 5000 kr. Tjänsten "Värde" börjar på 205 kr, är det inkl vanligt porto?
Citera
2014-02-21, 22:01
Medlem
Citat:
Intressant. Hur mycket får du betala i fraktkostnad för returen? Vanligt REK räcker inte, max värde 5000 kr. Tjänsten "Värde" börjar på 205 kr, är det inkl vanligt porto?

Kostade 229 kr att få hem den, så gissar på att det kostar lika mycket att skicka tillbaka det. Får se hur jag gör, byta vill jag, men osäkert på om och när jag kommer köpa från dom igen och på så sätt utnyttja "kompensationen".
Citera
2014-02-27, 14:59
Medlem
Skall köpa lite guld och- silvermynt IDAG! Men vette fan hur jag skall göra med fördelningen.. jag måste ju betala 25% i skatt för silvermynten. Har ni några förslag eller alternativ som kan gynna köpet på något sätt? Har i min varukorg 70:30 i guld
Citera
2014-02-27, 15:04
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaokiyz
Men vette fan hur jag skall göra med fördelningen.. jag måste ju betala 25% i skatt för silvermynten. Har ni några förslag eller alternativ som kan gynna köpet på något sätt?

Silvret kan du ju beställa från estland: https://www.libertysilver.ee/se/
Citera
2014-02-27, 15:13
Medlem
Citat:
Silvret kan du ju beställa från estland: https://www.libertysilver.ee/se/

Väldigt dum fråga kanske.. men hur kommer det sig att de är momsfria?
Är det någon skillnad på mynt från 2013 respektive 2014?
Senast redigerad av kaokiyz 2014-02-27 kl. 15:15.
Citera
2014-02-27, 15:22
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaokiyz
Väldigt dum fråga kanske.. men hur kommer det sig att de är momsfria?
Är det någon skillnad på mynt från 2013 respektive 2014?

Estland har ingen moms på silvermynt som är lagliga betalningsmedel men däremot på silvertackor och man betalar den moms som gäller i det EU-land man handlar i. Köper du Maple Leafs med en silverhalt av 9999 så har 2014's mynt en säkerhetsdetalj som ska visa att myntet är gjort av silver och inte flaskmyntat av molybden.

Såg att Liberty silver hade Krugerrand från 2014 inne så passa på att köpa ocirkulerade guldmynt om du tänker köpa silver därifrån.
Senast redigerad av felia 2014-02-27 kl. 15:26.
Citera
2014-02-27, 16:01
Medlem
Om man tror på guld 2014, vilket certifikat på Avanza rekommenderar ni att man ligger lång i med en 1-års horisont?
Citera
2014-02-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Estland har ingen moms på silvermynt som är lagliga betalningsmedel men däremot på silvertackor och man betalar den moms som gäller i det EU-land man handlar i. Köper du Maple Leafs med en silverhalt av 9999 så har 2014's mynt en säkerhetsdetalj som ska visa att myntet är gjort av silver och inte flaskmyntat av molybden.

Såg att Liberty silver hade Krugerrand från 2014 inne så passa på att köpa ocirkulerade guldmynt om du tänker köpa silver därifrån.

Tänkte köpa Gold Eagle från LS och Silver Eagle från LS Estland. Hur vet man om mynten är ocirkulerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in