2014-02-19, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ellso
Jag bor i grannporten till 193 och blev vittne till detta tillsammans med min sambo. Kan ju börja med att säga att mannen aldrig sköt mot ambulansen. Sambon bevittnade första skottlossningen (tre skott); gärningsmannen stod på ena sidan av ambulansen och avfyrade skott bort mot parkeringen (varav ett träffade förrådet bredvid vår port) medan ambulanspersonalen stod på andra sidan om ambulansen, och flydde runt knuten så fort de hörde skotten. Mannen, 60 år ca, något överviktig, började gå mot Asian Livs med pistolen bakom ryggen (detta såg jag), inget spring utan långsam målmedveten promenad, men sambon ville inte att jag skulle stå nära fönstret och när jag backade och vände mig bort avfyrades nästa skott, vet inte vad han ville träffa där men troligtvis ingen. Sambon tog över spaningen och såg mannen lugnt och sakta promenera tillbaka till ambulansen. Där slutade han titta för en stund, troligtvis gick mannen in i porten (bricka krävs) och i nästa ögonblick var det poliser på gården, hukandes bakom knutar med pistoler dragna.

Jag tror att mannen är folkbokförd på adressen och att det var han som ringde ambulansen. Har sett ambulans utanför den porten så många gånger att jag tappat räkningen.
Varför blev det rökutveckling från lgh?
Citera
2014-02-19, 19:45
Medlem
Vällingby är sen några år tillbaka inte det trevligaste stället att vistas på. Ungdomarna växer upp till gangstrar. Bara gå förbi Vällingbys tunnelbana, vilken tid som helst, för att uppleva den hotfulla stämningen när en grupp spanar in dig.

Grimsta är möjligtvis värre, vet inte. Väldigt mörkt där om kvällarna, dåligt med belysning. Det är värre under sommaren då gangstrarna är ute o härjar. Under vintern är det antagligen för kallt.

Får komma ihåg att det är en väldigt liten andel. Tar man bort denna minimalistiska andel så är Vällingby/Grimsta en väldig trevlig plats!
Citera
2014-02-19, 19:49
Medlem
jagarschumis avatar
är det en invandrare är det polisen som har skjutit honom alt polisens fel, är det en svensk är det självmord.
Citera
2014-02-19, 19:57
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Jag bor i grannporten till 193 och blev vittne till detta tillsammans med min sambo. Kan ju börja med att säga att mannen aldrig sköt mot ambulansen. Sambon bevittnade första skottlossningen (tre skott); gärningsmannen stod på ena sidan av ambulansen och avfyrade skott bort mot parkeringen (varav ett träffade förrådet bredvid vår port) medan ambulanspersonalen stod på andra sidan om ambulansen, och flydde runt knuten så fort de hörde skotten. Mannen, 60 år ca, något överviktig, började gå mot Asian Livs med pistolen bakom ryggen (detta såg jag), inget spring utan långsam målmedveten promenad, men sambon ville inte att jag skulle stå nära fönstret och när jag backade och vände mig bort avfyrades nästa skott, vet inte vad han ville träffa där men troligtvis ingen. Sambon tog över spaningen och såg mannen lugnt och sakta promenera tillbaka till ambulansen. Där slutade han titta för en stund, troligtvis gick mannen in i porten (bricka krävs) och i nästa ögonblick var det poliser på gården, hukandes bakom knutar med pistoler dragna.

Jag tror att mannen är folkbokförd på adressen och att det var han som ringde ambulansen. Har sett ambulans utanför den porten så många gånger att jag tappat räkningen.
. Du såg alltså aldrig andra skottet, men när du tittade ut nästa gång var han på väg tillbaka mot ambulansen? Korrekt uppfattat? Då skulle rimligtvis andra skottet som du inte såg, kunnat vara riktat mot ambulansen!
Citera
2014-02-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
Det finns bara en man. Patienten var sinnessjuk och fick för sig att skjuta mot ambulanspersonalen. Han springer sedan hem och tar sitt liv. Det är vad jag tror.
Verkar så,
Citat från DN (kan ej länka)
"En poliskälla bekräftar för DN att spår i lägenheten tyder på att mannen begått självmord, och vara den som kallat ambulansen till platsen och skjutit mot personalen."
Citera
2014-02-19, 20:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderchristmys

Mest troligt att det är polisen som satt in tårgas och eller rök (för att tvinga ut honom). Men eftersom han var död så reagerade han nog inte.

Men eftersom ingen verkar ha hört skottlossning inne hos honom så var det kanske fjärde skottet han sköt ute som träffade honom själv, t.ex i magen så att han kunnat gå in själv utan större problem men sen dött av inre blodförlust.
Citera
2014-02-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faderchristmys
Det var från en kastrull, mannen hade lagat mat tidigare och hade glömt slå av plattan alternativt struntat i det för att elda upp lägenheten. Så torrkokning från en kastrull, inte värre än så.
Citera
2014-02-19, 20:58
Medlem
Efter att ha läst senaste rapporten på Aftonbladet, som kommer från sjukvårdarna själva, är både jag och min sambo rätt säkra på att han sköt efter den flyende ambulanspersonalen. Min sambo uppfattade bara två sjukvårdare som flydde bakom knuten, vilka även jag såg när de sprang för sina liv över gården på baksidan för att komma runt huset och ta reda på var det blev av den tredje, som antagligen sprang mot parkeringen då han/hon inte var med de andra två. Och det var ju ditåt han sköt och ditåt han gick för att avfyra sitt sista skott innan han gick in och tog sitt liv. Usch
Citera
2014-02-19, 21:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Efter att ha läst senaste rapporten på Aftonbladet, som kommer från sjukvårdarna själva, är både jag och min sambo rätt säkra på att han sköt efter den flyende ambulanspersonalen. Min sambo uppfattade bara två sjukvårdare som flydde bakom knuten, vilka även jag såg när de sprang för sina liv över gården på baksidan för att komma runt huset och ta reda på var det blev av den tredje, som antagligen sprang mot parkeringen då han/hon inte var med de andra två. Och det var ju ditåt han sköt och ditåt han gick för att avfyra sitt sista skott innan han gick in och tog sitt liv. Usch
Aftonbladet: En man hittad död efter ambulansskott
Citat:
Enligt Åke [ÅÖ], vd för [ambulansföretaget], drog mannen då fram ett vapen.

– När patienten skulle sätta sig på båren riktade han plötsligt ett vapen mot personalen och avlossade skott, säger [ÅÖ] efter att ha varit i kontakt med [SS] som är stationschef i Vällingby.

Personalen lyckades dock undkomma skotten och larmade polisen.

– De kastade sig åt sidan in i en buske när han riktade vapnet mot dem. Ingen blev träffad, säger [ÅÖ].
Bilder som rör på sig.
Citera
2014-02-19, 21:09
Medlem
Så illa till mods just nu.
Senast redigerad av Ellso 2014-02-19 kl. 21:13.
Citera
2014-02-19, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av don tony
I Stockholms förorter åker ambulansen oftast med polis-eskort på kvällstid. Och vilka har vi att tacka för det...

Polisen ?
Citera
2014-02-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Det kom rapporter om rök från den aktuella lägenheten, därav luftpaketen (som det heter på brandmans-språk ). Dock innebär inte det automatiskt att det är NI på plats, även om det säkert var så i detta fallet. Även Piketens personal tränar på detta, åtminstone i andra delar av landet.

Piketen har mindre syrgastuber. Åtminstone dom jag sett som används i Skåne. Tuberna killarna på bilderna hade är NI´s dykarteams tuber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in