2014-02-19, 14:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Hatar allt vad cirkus är med djur. Är det akrobater och dylikt bara så är det ok.
Citera
2014-02-19, 15:00
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Mina videos visar hur djuren på cirkus tränas bakom kulisserna, men du njuter av själva föreställningen? Njuter du inte då i slutändan av hur djuren plågas, eller ser du inga paralleller där?

Men nog måste du väl fatta att jag inte ids se dom överhuvudtaget eftersom jag har tvivel på deras uppkomst! Jag är tveksam till syftet med det efter de egna erfarenheter jag har av djurskötsel i andra sammanhang.

Och det här med att ni har upptäckt att allt kanske inte är glitter och glamour på alla cirkusar, det känns som att det var någonting dom insåg för 50 år sedan.
Citera
2014-02-19, 15:10
Medlem
challies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Men nog måste du väl fatta att jag inte ids se dom överhuvudtaget eftersom jag har tvivel på deras uppkomst! Jag är tveksam till syftet med det efter de egna erfarenheter jag har av djurskötsel i andra sammanhang.

Och det här med att ni har upptäckt att allt kanske inte är glitter och glamour på alla cirkusar, det känns som att det var någonting dom insåg för 50 år sedan.

Vad fan snackar du om? Du har fan ingen empati och därför går det inte att diskutera detta med dig. Låt djuren lida för ditt nöje då, men hade jag fått välja hade det varit människor som du som ska lida för vårt nöje, inte oskyldiga djur jävla idiot. FATTA att allt INTE handlar om ditt jävla nöje. DETTA är varför folk respekterar djur mer än människor för idioter som dig med så obefintlig insikt och empati tror att allt ska pleasa er. Jag hoppas INNERLIGT att du har en accepterad anledning för din trångsynthet för detta går ju förlångt. Alla korten är lagda på bordet men du hittar ändå på massa skit, och det du inte kan rättfärdiga med ett resonabelt svar ignorerar du.
Vad du än säger eller tror så är det ett ständigt LIDANDE för djuren att TVÅNGSARBETA på cirkus, och du verkar vara för dum för att fatta vad det innebär.
Citera
2014-02-19, 15:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Varför? Om jag hade velat göra det så hade jag väl gjort det. Inte gör jag det för att du säger att jag ska göra det. Till skillnad från vissa andra så njuter jag inte av att djur plågas.

Citat:
Ursprungligen postat av challie
Man tittar inte på filmerna för att man njuter av deras plåga, utan för att man väljer att inte blunda för verkligheten vilket du gör. Du vägrar förstå att en cirkus är inte som det ser ut för en åskådare, det är mycket våld och lidande bakom allt glitter.

Ungefär det jag tänkte skriva...

MLE jag förstår att du är nöjd med din världsbild och att du inte är intresserad av att ändra på något med den eftersom du antagligen känner dig trygg i det du känner till. Problemet i ditt resonemang blir dock då att du baserar dina argument på en falsk världsbild/falsk trygghet. Det kanske inte är en särskilt behaglig känsla när man rannsakar sig själv och sin syn på saker och ting om det resulterar i att man landar i ett fullständigt omvänt synsätt.

Det kan ju vara extremt jobbigt att att något man tidigare gjort utan att reflektera över plötsligt i sin nyvunna insikt väcker fullständigt förakt. Jag skulle tippa på att det egentligen är där ditt avståndstagande från att se de länkade filmerna ligger och inte över huvud taget i att det skulle ha med att du inte njuter av att se djur plågas att göra. Du är helt enkelt för rädd för att du kanske kommer att ändra uppfattning och börja anse att det du nu gör/har gjort är förkastligt.

Även om man kanske skulle tycka att det var otroligt jobbigt att se hur djur plågas istället för att blunda och låtsas att så inte är fallet, så är det åtminstone ärligare att inte blunda. Ärligare mot sin omvärld; de man diskuterar med; djuren som drabbas men framförallt mot sig själv.

Så länge du bygger dina argument utifrån en föreställning om hur du vill att det ska vara eller tror att det är istället för att ta reda på fakta och bygga dina argument på det så för du en väldigt märklig argumentation.

Varför inte ta av skygglapparna, kolla upp hur cirkusdjur rent faktiskt har det och hur det livet de lever och det lidande de utstår väger mot argument som att du vill se djur på cirkus men inte veta om till vilket pris djuren betalar?

Jag har betydligt större förståelse för folk som säger att de vet hur det ser ut men att de struntar i att djuren lider så länge de blir roade, eller folk som anser att det "bara är djur så därför gör det inget". De är åtminstone ärliga och öppna för hur världen ser ut även om jag inte delar deras syn på hur man bör förhålla sig till saker och ting.

Att blunda för hur verkligheten ser ut för att man inte vill acceptera att man kanske kan ha fel ser jag nog som något av de värsta man kan göra. Det är inte bara extremt fegt det är direkt inskränkt, korkat och empatilöst...
Citera
2014-02-19, 15:23
Medlem
S-cups avatar
Citat:

Syftet med videoklippen är att visa folk hur det kan gå till. Svårare än så är det inte.

Vad har du för erfarenheter av djurskötsel? (Det är en ärlig fråga och inte alls lika dryg som den verkar).

Stor skillnad mellan idag och femtio år sedan. Men även om det uppdagades för femtio år sedan betyder det inte att vi bara ska sopa det under mattan och vara glada. Krig/våldtäkt/fattigdom/tortyr/m.m. har man under många hundra år förstått att det är dåligt. Menar du därför att vi inte ska försöka förhindra detta?
Citera
2014-02-19, 16:23
Medlem
Marimus avatar
Citat:

Inte det nej. Vad sägs som den sista då?

Och till sist en video där två stycken elefanter återförenas efter ett helt liv på cirkus. Deras sista etapp i livet är verkligen inte värdigt nog, och deras liv har inte varit särskilt lyckliga.
http://www.youtube.com/watch?v=lF8em4uPdCg

Där du kanske hör hennes sista ägare säga "Du är fri nu. Inga mer kedjor. Jag vet inte vem som satte den första kedjan på dig, men jag är glad att jag var den som tog av den för gott."

Vad hade du föredragit? Ett liv på savannen som elefant, i en hjord, där i princip 2/3 av flocken lever till 50 år ungefär. Där risken att du blir skjuten av en tjuvjägare är relativt liten då i princip Afrikas naturreservat hårdbevakas, men säg att du hade fått ett skott i pannan efter 4 år. Pang, bom död.

Eller hade du velat födas in på ett kallt betong-golv där det första din egna mor försöker göra är att sparka ihjäl dig, för att sedan skiljas det enda du har till familj och spendera upp till 50 år med kejdor, piskor, riskfyllda stunts, troligtvis en hel del sjukdom och skada som inte tas om hand på rätt sätt.

I en liten miljö fylld med mycket oljud och långa transporter?

Jag hade för övrigt valt det första.
Citera
2014-02-19, 16:36
Medlem
Louises avatar
Jag för min del undrar varför inget av de argument, som förs fram till stöd för tesen att vilda djur inte har på cirkus att göra, verkar ha någon bäring på de tama djur som – av nedanstående länkar att döma – även fortsättningsvis kommer att göra artistkarriär på Cirkus Scott.
http://cirkusscott.se/julcirkus/fore...#wrap-artist-0
http://cirkusscott.se/julcirkus/fore...#wrap-artist-6
Citera
2014-02-19, 16:46
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag för min del undrar varför inget av de argument, som förs fram till stöd för tesen att vilda djur inte har på cirkus att göra, verkar ha någon bäring på de tama djur som – av nedanstående länkar att döma – även fortsättningsvis kommer att göra artistkarriär på Cirkus Scott.
http://cirkusscott.se/julcirkus/fore...#wrap-artist-0
http://cirkusscott.se/julcirkus/fore...#wrap-artist-6

Hundar har jag inget problem med då tränaren helt uppenbart aldrig skulle ta med en jävla piska ut på banan. Det hade nog upprört vem som helst, hundar är djur som "gillar" att utföra konster. Men visst måste det bli helt otroligt strikta regler då, för belastning och risker det utsätter djuren för.

Lite som djur som används inom sport. Inför varje föreställning bör varje djur veterinärbesiktigas samt få si och så mycket vila emellan.

Hästar. Nje.

Hästar kan med ett otroligt tålamod tränas genom horsemanship, det tar dock väldigt lång tid och det måste finnas mycket rum för misstag vilket det inte gör på en liten cirkusarena. Jag tror att ett liv på cirkus är mycket belastande och stressande för hästar, även om det hade skötts snyggt.
Citera
2014-02-19, 16:55
Medlem
Louises avatar
Citat:
Hundar har jag inget problem med då tränaren helt uppenbart aldrig skulle ta med en jävla piska ut på banan. Det hade nog upprört vem som helst, hundar är djur som "gillar" att utföra konster. Men visst måste det bli helt otroligt strikta regler då, för belastning och risker det utsätter djuren för.

Lite som djur som används inom sport. Inför varje föreställning bör varje djur veterinärbesiktigas samt få si och så mycket vila emellan.

Hästar. Nje.

Hästar kan med ett otroligt tålamod tränas genom horsemanship, det tar dock väldigt lång tid och det måste finnas mycket rum för misstag vilket det inte gör på en liten cirkusarena. Jag tror att ett liv på cirkus är mycket belastande och stressande för hästar, även om det hade skötts snyggt.
Men oljudet och de långa transporterna då? Samt det faktum att de kanske vore lyckligare någon annan stans (hur man nu avgör det). Hundarna skulle kanske vara lyckligare som kelhjon i en svensk medelklassfamilj? Och hästarna i en mellansvensk ridskola? Detta är viktiga frågor.
Citera
2014-02-19, 17:10
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Men oljudet och de långa transporterna då? Samt det faktum att de kanske vore lyckligare någon annan stans (hur man nu avgör det). Hundarna skulle kanske vara lyckligare som kelhjon i en svensk medelklassfamilj? Och hästarna i en mellansvensk ridskola? Detta är viktiga frågor.

Oftast så är ju hunden någons husdjur och bor i ett hus någonstans, men bor med denne i en husvagn eller liknande när de showar.
Citera
2014-02-19, 17:45
Medlem
challies avatar
Citat:
Oftast så är ju hunden någons husdjur och bor i ett hus någonstans, men bor med denne i en husvagn eller liknande när de showar.

Och sen får man också tänka på att hundar är avlade från vargen i flera tusentals år. Min chihuahua är inte som en vild varg och skulle därmed ALDRIG klara sig själv i det fria. Men jag står för att ALLA sällskapshundar ska uppfostras och behandlas som hund, inte förmänskligas. Det är en markant skillnad från en tam sällskapshund än en elefant och går därefter inte att jämföras.
Citera
2014-02-19, 19:00
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Syftet med videoklippen är att visa folk hur det kan gå till. Svårare än så är det inte.

Vad har du för erfarenheter av djurskötsel? (Det är en ärlig fråga och inte alls lika dryg som den verkar).

Stor skillnad mellan idag och femtio år sedan. Men även om det uppdagades för femtio år sedan betyder det inte att vi bara ska sopa det under mattan och vara glada. Krig/våldtäkt/fattigdom/tortyr/m.m. har man under många hundra år förstått att det är dåligt. Menar du därför att vi inte ska försöka förhindra detta?

Varför ska just mina erfarenheter av djurskötsel redogöras för? Jag har långt ifrån använt så stora ord som andra här.

Det spelar ingen roll om jag ser filmerna eller ej. Det gör varken till eller från oavsett deras innehåll så därför väljer jag att inte se dom.

Inte har jag tänkt gå i krig för cirkusen, det får väl ägarna göra själva, eller så får dom väl anställa mig.

Jag har inte varit på cirkus sedan dom hade tagit in cirkusprinsessan, för det var så dåligt så det gick inte att vara där överhuvudtaget, och det är väl flera år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in