Citat:
Ursprungligen postat av
MLE
Varför? Om jag hade velat göra det så hade jag väl gjort det. Inte gör jag det för att du säger att jag ska göra det. Till skillnad från vissa andra så njuter jag inte av att djur plågas.
Citat:
Ursprungligen postat av
challie
Man tittar inte på filmerna för att man njuter av deras plåga, utan för att man väljer att inte blunda för verkligheten vilket du gör. Du vägrar förstå att en cirkus är inte som det ser ut för en åskådare, det är mycket våld och lidande bakom allt glitter.
Ungefär det jag tänkte skriva...
MLE jag förstår att du är nöjd med din världsbild och att du inte är intresserad av att ändra på något med den eftersom du antagligen känner dig trygg i det du känner till. Problemet i ditt resonemang blir dock då att du baserar dina argument på en falsk världsbild/falsk trygghet. Det kanske inte är en särskilt behaglig känsla när man rannsakar sig själv och sin syn på saker och ting om det resulterar i att man landar i ett fullständigt omvänt synsätt.
Det kan ju vara extremt jobbigt att att något man tidigare gjort utan att reflektera över plötsligt i sin nyvunna insikt väcker fullständigt förakt. Jag skulle tippa på att det egentligen är där ditt avståndstagande från att se de länkade filmerna ligger och inte över huvud taget i att det skulle ha med att du inte njuter av att se djur plågas att göra. Du är helt enkelt för rädd för att du kanske kommer att ändra uppfattning och börja anse att det du nu gör/har gjort är förkastligt.
Även om man kanske skulle tycka att det var otroligt jobbigt att se hur djur plågas istället för att blunda och låtsas att så inte är fallet, så är det åtminstone ärligare att inte blunda. Ärligare mot sin omvärld; de man diskuterar med; djuren som drabbas men framförallt mot sig själv.
Så länge du bygger dina argument utifrån en föreställning om hur du
vill att det ska vara eller
tror att det är istället för att ta reda på fakta och bygga dina argument på det så för du en väldigt märklig argumentation.
Varför inte ta av skygglapparna, kolla upp hur cirkusdjur rent faktiskt har det och hur det livet de lever och det lidande de utstår väger mot argument som att du
vill se djur på cirkus men inte veta om till vilket pris djuren betalar?
Jag har betydligt större förståelse för folk som säger att de vet hur det ser ut men att de struntar i att djuren lider så länge de blir roade, eller folk som anser att det "
bara är djur så därför gör det inget". De är åtminstone ärliga och öppna för hur världen ser ut även om jag inte delar deras syn på hur man bör förhålla sig till saker och ting.
Att blunda för hur verkligheten ser ut för att man inte vill acceptera att man kanske kan ha fel ser jag nog som något av de värsta man kan göra. Det är inte bara extremt fegt det är direkt inskränkt, korkat och empatilöst...