Hallå där, detta är en uppgift tagen ur min övningsbok som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
"funktionen z=f(x,y) definierad för alla (x,y) skilt från (0,0) kallas homogen av grad 1 om för varje t>0 gäller
f(tx,ty)=tf(x,y)
a)Härled genom att derivera efter t Eulers formel x*(df/dx)(x,y)+y*(df/dy)(x,y)=f(x,y).
b) Visa att tangentplanet i en godtycklig punkt på ytan z=f(x,y) går igenom origo
Jag förstår mig på inledningen av uppgiften, där går den ju bara igenom vad en homogen funktion är för något. om jag tillexempel har en funktion f(x,y)=x+y och sedan använder mig av att f(tx,ty)=tx+ty och därefter bryter ut t vilket ger mig t(x+y). Eftersom jag redan sagt att f(x,y)=x+y kan jag skriva t(x+y) som tf(x,y) vilket alltså betyder att f(tx,ty)=tf(x,y). Men sedan förstår jag inte riktigt vad jag ska göra på a uppgiften faktiskt. Ska jag härleda den homogena funktionen genom att använda mig av Eulers formel? Är det den här x*(df/dx)(x,y)+y*(df/dy)(x,y)=f(x,y) som är Eulers formel?
Kanske lite korkad fråga men för mig är inte förklaringen så bra vad jag ska göra för något
Tack så mycket