Citat:
Ursprungligen postat av
ognadnafmirg
Har länge tänkt på detta men aldrig tagit tag i det. Kort förklaring nedan över min situation.
Jag bor hemma hon mina föräldrar är 25+.
Jag har ingen bil, inget jobb, inga sparade pengar och aktivitets ersättning från försäkringskassan med ungefär 5000 kr efter skatt. (det kan variera allt mellan 4500 och 5400 kr också men säg 5000 kr i snitt).
Jag har en skuld som amorteras av varje månad med 1300 kr och hyra till mina föräldrar 1500 kr (vilket jag tycker är för lite men jag har ju inte råd med mer, telefon räkning och internet räkning tillsammans 700 kr. Så över har jag ungefär 1000 kr varje månad att köpa mat och annat för.
Kan jag få hjälp ekonomiskt på något sätt, någon insatt som vet?
Du kan inte få bostadsbidrag då du är inneboende.
Försörjningsstöd går inte heller.
Försök fixa svartjobb någonstans eller något enklare arbete. Fundera på vad du är bra på och som företag eller privatpersoner gärna betalar för vid sidan om. Är du fullt arbetsför så kan du säkert göra nytta någonstans och tjäna extra pengar.
Fokusera inte bara på inkomstsidan, titta på dina utgifter. Telefoni och internet 700 kr är för mycket, du ska kunna skära ner ett par hundralappar där. Skulden, hur länge löper den, och betalar du ränta? Är det privatskuld? Knappast kronofogden då du ju inte har ekonomiskt utrymme.