Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-02-16, 02:11
Medlem
Har länge tänkt på detta men aldrig tagit tag i det. Kort förklaring nedan över min situation.

Jag bor hemma hon mina föräldrar är 25+.
Jag har ingen bil, inget jobb, inga sparade pengar och aktivitets ersättning från försäkringskassan med ungefär 5000 kr efter skatt. (det kan variera allt mellan 4500 och 5400 kr också men säg 5000 kr i snitt).

Jag har en skuld som amorteras av varje månad med 1300 kr och hyra till mina föräldrar 1500 kr (vilket jag tycker är för lite men jag har ju inte råd med mer, telefon räkning och internet räkning tillsammans 700 kr. Så över har jag ungefär 1000 kr varje månad att köpa mat och annat för.

Kan jag få hjälp ekonomiskt på något sätt, någon insatt som vet?
Citera
2014-02-16, 02:26
Medlem
zobs avatar
Kan du inte börja leta efter jobb eller börja på en utbildning?
Citera
2014-02-16, 04:30
Medlem
Bbobis avatar
Vill du ha jobb? Har du körkort? (borde du väll ha då du poängterade att du inte har bil).

Ta taxileg, börja jobba, flytta.

Så enkelt är det.
Citera
2014-02-16, 04:43
Medlem
Du har redan ekonomisk hjalp.
Du far aktivitetsersattning.
Men om det inte duger sa bor du skaffa ett jobb/borja plugga och ta fullt studielan
Citera
2014-02-16, 05:47
Medlem
Telefon och internet för 700 kr/mån när man får in 5000 låter helt orimligt. Jag tjänar mer än 10 ggr så mycket och lägger inte så mycket på telefon och internet.
Citera
2014-02-16, 06:02
Bannlyst
Finns kontantkort som du tankar 50+kr. Bredband 200 per månad max. Vi säger 300kr borde du klara dig på för tele och internet.
Citera
2014-02-16, 08:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Har du inget jobb vad ska du med en bil då? Jag har jobb men sålde min bil 2006. Det gör att jag sparar säkert 50K/år som jag kan göra annat för. Pendlar istället ca 2h/dag. Var lite jobbigt med pendlingen i början men nu har man vant sig och jag tycker faktiskt det är ganska skönt. Är jag trött kan jag sova. Vill jag kan jag avsluta det sista från jobbet eller sitta och slö surfa på mobilen. Dessutom kostar det mig endast 1000kr/månad.
Citera
2014-02-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Telefon och internet för 700 kr/mån när man får in 5000 låter helt orimligt. Jag tjänar mer än 10 ggr så mycket och lägger inte så mycket på telefon och internet.

Skulle gissa på att våran Hjälte gått på den klassiska få-mobil-på-köpet-abbonemang för x:- månaden ( brukar vara 399-499)
Citera
2014-02-16, 09:54
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det forsta du ska gora ar att amortera av sa mycket du nansin kan pa ditt lan (som knappast ar CSN med tanke pa din inkomst) och skara ner pa din mobil/internet-kostnad. Som nagon annan redan skrivit, jag jobbar heltid och betalar 350 for mobil/internet, att betala dubbla nar man inte ens har en vettig inkomst ar komplett galenskap.
Citera
2014-02-16, 10:34
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg

Ditt problem är inte att du har lite pengar att röra dig med, ditt problem är att du fortfarande har ett hem att bo i och mat för dagen. Hade du hamnat på gatan hade du nog fått tummen ur och styrt upp ditt liv för att överleva.

Så, stoppa alla onödiga utgifter du har och gör allt vad du kan för att hitta ett jobb så fort som möjligt. Ta första bästa erbjudande du får och börja knega vad det än är. Så fort du börjar tjäna egna pengar kan du börja fundera över din egen levnadsstandard (som för övrigt skrivs ihop).
Citera
2014-02-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
Har länge tänkt på detta men aldrig tagit tag i det. Kort förklaring nedan över min situation.

Jag bor hemma hon mina föräldrar är 25+.
Jag har ingen bil, inget jobb, inga sparade pengar och aktivitets ersättning från försäkringskassan med ungefär 5000 kr efter skatt. (det kan variera allt mellan 4500 och 5400 kr också men säg 5000 kr i snitt).

Jag har en skuld som amorteras av varje månad med 1300 kr och hyra till mina föräldrar 1500 kr (vilket jag tycker är för lite men jag har ju inte råd med mer, telefon räkning och internet räkning tillsammans 700 kr. Så över har jag ungefär 1000 kr varje månad att köpa mat och annat för.

Varför skall du ha mer pengar av oss skattebetalare din lilla snyltare?
Du bor hemma, slänger mer pengar på krediter och mobilräkningar än vad jag och min fru gör tillsammans (läkare och civilingenjör med bra löner) - och du har troligen mer fickpengar än de flesta låginkomsttagare.

Stryp dina onödiga utgifter (700 spänn på bredband/mobil är ju bara löjligt) och fokusera på att skaffa ett jobb eller komma in på en vettig utbildning istället.
Citera
2014-02-16, 11:20
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Varför skall du ha mer pengar av oss skattebetalare din lilla snyltare?
Du bor hemma, slänger mer pengar på krediter och mobilräkningar än vad jag och min fru gör tillsammans (läkare och civilingenjör med bra löner) - och du har troligen mer fickpengar än de flesta låginkomsttagare.

Stryp dina onödiga utgifter (700 spänn på bredband/mobil är ju bara löjligt) och fokusera på att skaffa ett jobb eller komma in på en vettig utbildning istället.

Ska det fetmarkerade föreställa något slags skämt? Finns väl knappt någon låginkomsttagare som endast har en tusenlapp över varje månad för mat, personlig hygien/kläder, nöjen osv. Håller dock med ditt inlägg i övrigt. Vansinnigt t ex att betala 700 kr på mobil/internet i hans situation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in