2014-02-18, 00:12
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Tror jag postade fel länk, var det denna du tänkte på med klackkniv?

Tack för rådet, har du något bra tips på vilka två knivar jag ska ta för 1500 pix?

De här tre är ett mycket bra val inom den prisklassen:

Kashima Onyx 21cm gyuto
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-3-serier/kashima-onyx/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-567-detail

Kashima Onyx 11.5cm petty
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-3-serier/kashima-onyx/skalkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-872-detail

Victorinox 26cm brödkniv
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/victorinox/Broedkniv-5-2930-26-detail

Totalpris: 1600kr inkl frakt.

Oändligt mycket bättre än det andra setet i mitt tycke.
Citera
2014-02-18, 01:22
Medlem
Pankreatits avatar
^^ Fina val du fick där palt

Eller så går du all in på den mest rekommenderade kniven i den här tråden:http://www.cleancut.se/butik/knivserier/akifusa-2-serier2013-10-21-10-43-46/akifusa-pm/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-87-detail
och letar KN petty/bröd knivar på nån loppis alt väntar och kompletterar senare.
Balling var nöjd med den iaf.

Edit: 21an var ju deklart slut så du åker på att köpa 24cm för 1795:-
Citera
2014-02-18, 07:42
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Vad tror ni om det här?

http://www.cervera.se/Till-Koket/Koksknivar/Knivset/hacksta-knivset-3-delar

Har hört bra om Anders Petter tidigare, men min omgivning aint got shit på ni som hänger här...

Jag har inte använt anders petterknivar. Dock så fick jag ett kit med osthyvel och ngn form av ostyxa, båda delarna var helt värdelösa. Så håller knivarna samma kvalite hade jag sökt vidare!
Citera
2014-02-18, 14:21
Medlem
Finns det några vettiga aktörer i Sverige förutom cleancut när det kommer till slipstenar?
Chosera och Shapton går att hitta i EU men på hemmaplan verkar det skralt att köpa stenar över huvudtaget.

Tradera huserar en endaste aktör vad jag kan se och utbudet varierar sig sällan. (Verkar importera från Dictum och säljer sedan med påslag)

Har helt snöat in på själva slipandet och ser renoveringsobjekt var jag än går numera...
Kan inte låta bli att tjuvkika när man kliver in i någons kök!

Handlar såklart om perspektiv och intresse men är det inte lite lustigt egentligen att folk i regel har verktyg för daglig användning i miserabelt skick utan att reagera?

Finner en enorm tillfredsställelse efter att ha helt "rekonstruerat" en kniv på stenarna och sedan striglat den sista lilla biten som kronan på verket.
Dröjer sedan "tyvärr" väldigt lång tid innan kniven misshandlats tillbaka i det dåliga skicket så man får njuta för stunden.
Citera
2014-02-18, 15:18
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreath
Finns det några vettiga aktörer i Sverige förutom cleancut när det kommer till slipstenar?
Chosera och Shapton går att hitta i EU men på hemmaplan verkar det skralt att köpa stenar över huvudtaget.

Tradera huserar en endaste aktör vad jag kan se och utbudet varierar sig sällan. (Verkar importera från Dictum och säljer sedan med påslag)

Har helt snöat in på själva slipandet och ser renoveringsobjekt var jag än går numera...
Kan inte låta bli att tjuvkika när man kliver in i någons kök!

Handlar såklart om perspektiv och intresse men är det inte lite lustigt egentligen att folk i regel har verktyg för daglig användning i miserabelt skick utan att reagera?

Finner en enorm tillfredsställelse efter att ha helt "rekonstruerat" en kniv på stenarna och sedan striglat den sista lilla biten som kronan på verket.
Dröjer sedan "tyvärr" väldigt lång tid innan kniven misshandlats tillbaka i det dåliga skicket så man får njuta för stunden.

De som finns i Sverige är så vitt jag vet cleancut.se, han på Tradera (som är från Finland) och slipstenar.se (som också har fina konosuke-knivar, dock inte många på lager utan du får beställa). Det finns säkert fler som säljer en del, men inte i större omfattning. Finns även japanesenaturalstones.com som ligger i Danmark som har ett stort utbud av naturliga stenar om du vill öka svårighetsgraden rejält Han har även finfina kolståls-knivar från Kato och Shigefusa.
Citera
2014-02-18, 22:09
Medlem
Min kockkniv fick ett jack som är 3-5 mm djupt och 1 cm brett. Kan jag slipa till det själv med min spyderco sharpmaker eller måste jag lämna in den? Vad kan det kosta att slipa ner en kniv några millimeter?
Citera
2014-02-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejf
Min kockkniv fick ett jack som är 3-5 mm djupt och 1 cm brett. Kan jag slipa till det själv med min spyderco sharpmaker eller måste jag lämna in den? Vad kan det kosta att slipa ner en kniv några millimeter?
100kr på Knivbrev.se
Citera
2014-02-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leab
100kr på Knivbrev.se
Ute och cyklar, 149kr ska det vara för hack i eggen.
Citera
2014-02-18, 22:55
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejf
Det beror på var du bor. Bor du i stockholmsområdet kan du komma till eggen i Spånga. Då kostar det en femtiolapp.
Citera
2014-02-19, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Det beror på var du bor. Bor du i stockholmsområdet kan du komma till eggen i Spånga. Då kostar det en femtiolapp.

Bara en 50 lapp? Önskar att det fanns något liknande i Uppsala för min vg10 kniv.
Citera
2014-02-19, 07:33
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Bara en 50 lapp? Önskar att det fanns något liknande i Uppsala för min vg10 kniv.
Cervera i Uppsala. Vet inte vad de tar, men det är fortfarande eggen som gör jobbet.
Citera
2014-02-19, 08:57
Medlem
Finns det någon rullslip som ni anser inte är en total katastrof? Tänkt till Japanska knivar.
Jag har stenar, men orkar inte riktigt hålla på att krångla till vardags, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in