2014-02-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTruthAboutStuff
Så glömde vi då att många invandrare går före svensken igen då. Det går inte inte att fixa en lya i Kista på tre veckor för en amerikan. Bara glömma.
Eh??
Hur tänkte du nu? Är amerikanen svensk i din värld?
Är inte amerikanen just invandrare?
Citera
2014-02-17, 20:32
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad som är rimligt beror på vad man jämför med. Amerikanen kanske jobbar i Sunnyvale och tycker att det är snorbilligt i Stockholm. (Däremot dåligt betalt efter skatt).
Just i Kista jobbar det mycket utlänningar. Så på något magiskt sätt har de lyckats ordna sig en bostad. Och uppenbarligen tycker dom att det är värt det för att få arbeta där. Så HR-avdelningarna där är vana vid att de dugliga löser problemet.

Amerikanen skulle kunna knorra över sänkt levnadsstandard men det beror på den ekonomiska politiken i Sverige. Att hyrorna är högre där folk vill bo är inte Amerikanen förvånad över. Det känner hin till väldig väl.

Vad kostar en nyproducerad HR inom allmännyttan idag? Ligger det inte runt 10-12 KSEK? Då är det helt enkelt vad det kostar att producera HR. Vad är ditt förslag på prissänkning. Att byggjobbarna får halverade löner?

Ändrade man lagar och regler för byggande så skulle det kunna byggas väldigt simpla och billiga lägenheter. Har inte så bra koll på just detta men så är det
Vad ska en student eller singelsnubbe tex. med ett kök till ? Räcker med en micro och en kokplatta.

Verkar inte finnas det minsta intresse att bygga billiga lägenheter(vilket jag förstår med tanke på våra ruttna hyreslagar och regler).
Man skulle behöva göra om hela skiten från grunden men det kommer aldrig att ske så vi får nog lära oss leva med skiten
Citera
2014-02-17, 20:33
Bannlyst
Citat:
Eh??
Hur tänkte du nu? Är amerikanen svensk i din värld?
Är inte amerikanen just invandrare?

Det är han givetvis. Var ju dock inte den invandraren jag tänkte på, utan de som går före i kön. Dvs bidragstorskarna. Men det visste du nog redan. En skötsam högutbildad invandrare får inga förmåner i Sverige.
Citera
2014-02-17, 20:37
Medlem
56ks avatar
Det finns folk som ifrågasätter att det existerar en bostadsbrist jag har en fråga till dem.

När en individ måste stå 5 år i kö för att få en hyresrätt i en förort anser jag att det är rätt illa.
Det betyder att om man ställer sig i kö som 18 åring så kan man flytta hemifrån först när man är 23 år. Det förutsätter dock att man har ett jobb och kan bo kvar hemma under den tiden.
Med tanke på att antalet invånare ökar betyder det att även kötiden kommer att öka.

Det som stör mig mest är att folk tror det handlar om innerstan, nej jag pratar om en förort där det bor horder av kriminella kulturberikare och annat löst folk.

Jag anser att man max ska behöva stå i kö i två för för att få ett förstahandskontrakt i en kulturberikad förort.
Citera
2014-02-17, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det finns folk som ifrågasätter att det existerar en bostadsbrist jag har en fråga till dem.

När en individ måste stå 5 år i kö för att få en hyresrätt i en förort anser jag att det är rätt illa.
Det betyder att om man ställer sig i kö som 18 åring så kan man flytta hemifrån först när man är 23 år. Det förutsätter dock att man har ett jobb och kan bo kvar hemma under den tiden.
Med tanke på att antalet invånare ökar betyder det att även kötiden kommer att öka.

Det som stör mig mest är att folk tror det handlar om innerstan, nej jag pratar om en förort där det bor horder av kriminella kulturberikare och annat löst folk.

Jag anser att man max ska behöva stå i kö i två för för att få ett förstahandskontrakt i en kulturberikad förort.

Det roligaste är ju hur berikarna lyckas befolka våra förorter så pass. Inte kommer de hit, bor i tältläger och efter 5år får en lägenhet. Inte som svenne.
Citera
2014-02-17, 20:45
Medlem
56ks avatar
Citat:
Det roligaste är ju hur berikarna lyckas befolka våra förorter så pass. Inte kommer de hit, bor i tältläger och efter 5år får en lägenhet. Inte som svenne.

Det kommunala bostadsbolaget nära mig har tilldelat över 100 lägenheter särskilt för nysvenskar. Kommunen har även köpt bostadsrätter i fina områden som jag vet fungerar som provboende för socialt missanpassade.
Citera
2014-02-17, 22:39
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Ändrade man lagar och regler för byggande så skulle det kunna byggas väldigt simpla och billiga lägenheter. Har inte så bra koll på just detta men så är det
Vad ska en student eller singelsnubbe tex. med ett kök till ? Räcker med en micro och en kokplatta.

Verkar inte finnas det minsta intresse att bygga billiga lägenheter(vilket jag förstår med tanke på våra ruttna hyreslagar och regler).
Man skulle behöva göra om hela skiten från grunden men det kommer aldrig att ske så vi får nog lära oss leva med skiten

Kan du utveckla det där? I min värld så är nyproduktion aldrig billigt. Jämför med en ny och begagnad bil, det är ungefär samma sak. Vi skulle aldrig ens diskutera att ungdomar generellt sett skulle köpa en ny bil som första bil. Varför skulle det skilja sig från bostadsmarknaden. Felet är att vi har sålt ut våra äldre lägenheter som bostadsrätter, sönderrenoverat dem i olika ROT program för att hålla byggjobben igång o gett invandrare förtur till bostadsmarknaden
Citera
2014-02-17, 22:50
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Okey, så du har inte koll, men "vet".
Citat:
Helt sant. Men det är inget lag eller regel som säger att det behöver byggas kök i hus. Studentbostäder är inte helt ovanligt byggda utan kök.

Citat:
Vilka hyreslagar och regler pratar du om? Jag förstår inte vad du menar, men ett intresse finns såklart där. Jag är idel öra över vad du syftar på.
Citera
2014-02-17, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det kommunala bostadsbolaget nära mig har tilldelat över 100 lägenheter särskilt för nysvenskar. Kommunen har även köpt bostadsrätter i fina områden som jag vet fungerar som provboende för socialt missanpassade.

Nej, det är trots allt inte lika för alla. Vi gillar olika, men vi gillar oftast berikarna mer, konstigt nog?
Citera
2014-02-17, 23:11
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Nej, det är trots allt inte lika för alla. Vi gillar olika, men vi gillar oftast berikarna mer, konstigt nog?
Nej, vi gillar olika, bara vi gillar rätt. Inte någon annan mer. Det får inte ens diskuteras.

Såg nyss inslaget på nyheterna om zigenar... jag menar, romernas... förlåt... EU-migranternas bostadsproblematik i Stockholm och kronofogdens beslut att avhysa dem.

Varför... Varför proklamerar Sveriges sjuklöver fortfarande om att "Välkomna hit! Här finns jobb och bostäder!" när så inte är fallet. Alltså, någon från min opposition får gärna ge sin syn på detta. Om nån undrar är jag starkt invandrarkritisk när det kommer till hur politiken förs, hur utvisning av brottslingar (inte) fungerar osv. "Rasist" alltså, eftersom jag troligvtivs röstar på SD de kommande åren.

Förklara gärna. Jag får det inte att gå ihop, speciellt när zig... rom... EU-migranterna själva vill resa hem igen, för de har det bättre där...
Citera
2014-02-17, 23:57
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Vad som är rimligt beror på vad man jämför med.

Jämförelsen är med lön efter skatt. Man brukar väl räkna med att boendet ska kosta ca en tredjedel av nettolönen? Får man ut 30k efter skatt är det väl inte rimligt att betala 15-20k för en hyresrätt?

Även om du nu skulle tycka det, var får man tag på ens en sådan hyresrätt utan kötid?

Citat:
Amerikanen kanske jobbar i Sunnyvale och tycker att det är snorbilligt i Stockholm.

En etta på 60 kvm i Sunnyvale finns att hyra för 11 000 kr / månad: http://www.apartmentguide.com/apartments/California/Sunnyvale/The-Arches/25487/

Men visst, Sunnyvale är ett bra exempel på dyrt boende. Till och med jänkarna tycker det är en konstig situation när lärare, brandmän, poliser osv inte har råd att bo i staden de jobbar i. Men det finns gott om hyresrätter att välja på inom pendlingsavstånd från Silicon Valley.

Det är inga roliga pendlingsavstånd om man inte har råd med en lite dyrare lägenhet. Men det finns hela skalan av billiga/sunkiga lägenheter upp till dyra/bra, precis som med bilmarknaden. Har man dåligt med pengar får man nöja sig med en gammal och sunkig bil. Men i Sverige verkar det bara finnas nya Volvo för 450k+ (bostadsrätter), för allt annat krävs det lång kötid eller kontakter.

Citat:
Just i Kista jobbar det mycket utlänningar. Så på något magiskt sätt har de lyckats ordna sig en bostad. Och uppenbarligen tycker dom att det är värt det för att få arbeta där. Så HR-avdelningarna där är vana vid att de dugliga löser problemet.

"I 1970-talets DDR finns det många personer som äger en Trabant. Trots att det är 10 års kö så har många på något magiskt sätt lyckats ordna sig en bil. Och uppenbarligen tycker de att den är värd priset. Så Östtyskarna är vana vid att de dugliga löser problemet."

Citat:
Vad är ditt förslag på prissänkning. Att byggjobbarna får halverade löner?

Nu slåss du mot en halmgubbe. Jag har aldrig sagt att en stor hyresrätt i centrala Stockholm ska vara tokbillig. Har man dåligt med pengar får man nöja sig med en sunkigare+mindre lägenhet som ligger längre bort. Men nu finns inte de att hyra längre, eller hur?

Kan du svara på denna frågan: Vilken website ska vår hypotetiska amerikan gå till för att hitta en hyresrätt nånstans i Stockholmsområdet inom tre veckor?
Citera
2014-02-18, 00:02
Medlem
Citat:

På Stanford fick studenterna dela rum. Men skulle man föreslå något sådant här blir det nog en väldig klagolåt.
Förr fanns etta med kokvrå. (Kok-platta, kyl och vask bakom ett par garderobsdörrar). Men det har kanske försvunnit.

För många år sedan bodda jag i en HSB-borätt och fick då deras och HGF propagandablad. Vår Bostad. I just HGF-delen var retoriken så fruktansvärd att man kunde få hjärtslag av att läsa där. Men HGF var iaf bestialiska i att det inte skulle få byggas ettor.
Bostadsbristen (det är alltid bostadsbrist) skulle inte lösas med att bygga små lägenheter. För då skulle man stå sedan man lägenheter som ingen ville ha, hävdade dom.

Så det är bara att skicka tack-kort till HGF för att det inte finns fler små lägenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in