2014-02-18, 11:48
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem är "man"?
?
Citera
2014-02-18, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Detta är en tolkning av versen en annan är " OCH DET är Han som låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt - den enas [vatten] är sött och släcker törsten och den andras är salt och bittert - och som har rest ett hinder mellan dem, en skiljelinje som de inte kan överskrida. ". I den svenska ser man tydligare att det rör sig om sjö och hav (speciellt om man läser hela suran )...

Alltid roligt att se när ni koranexegetiker försökar slingra er fram genom flera olika sjöförklaringer tills ni hittar den minst idiotiska.

Är du verkligen så geologisk inkompetent att du tror att det finns oöverskridliga hinder mellan sjöer och hav?
Citera
2014-02-18, 12:22
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Alltid roligt att se när ni koranexegetiker försökar slingra er fram genom flera olika sjöförklaringer tills ni hittar den minst idiotiska.

Är du verkligen så geologisk inkompetent att du tror att det finns oöverskridliga hinder mellan sjöer och hav?
Din efterblivenhet går en på nerverna!
Jag har i en tidigare tråd i en diskussion med dig (angående vers 25:53) skrivit:
Citat:
Men hur kan den här versen motsäga Koranen?
Den säger att det finns insjöar och hav, den enes vatten är sött och den andras är salt och mellan dem ett hinder (landmassa)... Det stämmer väl?
Återigen, det stämmer väl?
Citera
2014-02-18, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av jagbour
Men hur kan den här versen motsäga Koranen?
Den säger att det finns insjöar och hav, den enes vatten är sött och den andras är salt och mellan dem ett hinder (landmassa)... Det stämmer väl?

Citat:

Jag förmodar att du med min "efterblivenhet" refererar till min konsistenta fokusering på samma "icke-överskridliga hinder" ..... som du själv påpekar:

Citat:
Ursprungligen postat av jahbour
rest ett hinder mellan dem, en skiljelinje som de inte kan överskrida.

Ett "icke-överskridligt hinder" som alltså inte finns.

Ergo: Koranen är motbevisat.
Citera
2014-02-18, 12:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
?
Och vad med palatable... vet du inte det heller?

Kanske står i koran, men då ska man förstås sätta sig ner och plugga den.
Citera
2014-02-18, 12:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag har i en tidigare tråd i en diskussion med dig (angående vers 25:53) skrivit: Återigen, det stämmer väl?
Det reducerar Koranen till en simpel observation. Det finns sött vatten i sjöar och salt vatten i havet. Inte stämmer det heller fullt ut, inte med dagens vetskap. I praktiken sker ett utbyte dem emellan såväl via vattnets kretslopp som via det faktum att vatten genomtränger berggrunden. Ett simpelt exempel på detta är brunnar som blir kontaminerade av havsvatten.
Citera
2014-02-18, 13:08
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Jag förmodar att du med min "efterblivenhet" refererar till min konsistenta fokusering på samma "icke-överskridliga hinder" ..... som du själv påpekar:

Ett "icke-överskridligt hinder" som alltså inte finns.

Ergo: Koranen är motbevisat.
Jag påpekade inte "rest ett hinder mellan dem, en skiljelinje som de inte kan överskrida.", utan det var ett citat av Mohammed Knut Bernströms tolkning av ayan... Det måste väl ha framgått
Citera
2014-02-18, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag påpekade inte "rest ett hinder mellan dem, en skiljelinje som de inte kan överskrida.", utan det var ett citat av Mohammed Knut Bernströms tolkning av ayan... Det måste väl ha framgått

Nej, det framgick inte tydligt för mig.

Desutom är jag mest intresserat av vad DU står för och kan/vill argumentera för.

Vi har sett dom mest otroliga .... och varierande .... "förklaringer" omkring vattendelningsfrågan på denna tråd; och OM nu det visar sig att du kommer med ännu en sån "förklaring" som inte heller är rationell då finns det alltså minst två motbevis mot islam:

1/ Vattendelningsfrågan.

2/ Att koranen är såpass otolkningsbar att den är meningslös.
Citera
2014-02-18, 13:27
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det reducerar Koranen till en simpel observation. Det finns sött vatten i sjöar och salt vatten i havet. Inte stämmer det heller fullt ut, inte med dagens vetskap. I praktiken sker ett utbyte dem emellan såväl via vattnets kretslopp som via det faktum att vatten genomtränger berggrunden. Ett simpelt exempel på detta är brunnar som blir kontaminerade av havsvatten.
Ja, denna aya är en "simpel observation"... Ingenstans i ayan (på arabiska) framkommer det att dessa inte kan blandas.
Om man säger att fåglar flyger är det fel för att strutsar inte kan det?
Citera
2014-02-18, 13:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja, denna aya är en "simpel observation"... Ingenstans i ayan (på arabiska) framkommer det att dessa inte kan blandas.
Om man säger att fåglar flyger är det fel för att strutsar inte kan det?

Hur skulle du då översätta det arabiska uttrycket? Jag menar, andra översättningar talar om en ogenomtränglig barriär ...
Citera
2014-02-18, 13:42
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Nej, det framgick inte tydligt för mig.

Desutom är jag mest intresserat av vad DU står för och kan/vill argumentera för.

Vi har sett dom mest otroliga .... och varierande .... "förklaringer" omkring vattendelningsfrågan på denna tråd; och OM nu det visar sig att du kommer med ännu en sån "förklaring" som inte heller är rationell då finns det alltså minst två motbevis mot islam:

1/ Vattendelningsfrågan.

2/ Att koranen är såpass otolkningsbar att den är meningslös.
Okej...
Jag ska sluta diskutera med dig och BlackJewel för att ni är intellektuellt för vassa!
Citera
2014-02-18, 13:47
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur skulle du då översätta det arabiska uttrycket? Jag menar, andra översättningar talar om en ogenomtränglig barriär ...
Ungefär så här skulle jag översätta ayan: det finns sjöar och hav, den enes vatten är sött och den andras är salt och mellan dem ett hinder (landmassa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in