2014-02-18, 00:45
Bannlyst
Vad rekommenderar ni att man pluggar till LÄS och ELF? Jag har kommit fram till att mattedelen är det nog bäst att kolla i gamla prov och se hur de är utformade, ord så kommer jag träna varje dag på ordprov.se (även MEK) men vad rekommenderas till LÄS och ELF?
Citera
2014-02-18, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Jag fick inte ett resultat på matten över 1.5 förrän jag läst Matte 4.
Själv fick jag 1.8 på den kvantitativa delen precis efter jag avslutat B-kursen i matematik.

Självklart hjälper vidare studier i matematik, men de är inte nödvändiga för att få ett dugligt resultat på högskoleprovet. Att kunna få ett dugligt resultat är antagligen vad som avses med de officiella svårighetsgraderna. Snittet på 0.9x, eller strax över det, anses troligen vara ett dugligt resultat. De flesta skribenter i den här tråden vill sannolikt erhålla ett resultat över snittet på 0.9x.

Tillägg: Åh nej, jag glömde anmäla mig...

Senast redigerad av U-Fig 2014-02-18 kl. 01:20.
Citera
2014-02-18, 01:11
Avslutad
Näe vad synd att man missade anmälningen
Citera
2014-02-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Jag tycker inte Ma1C reflekterar verkligheten. Att få ett bra resultat utan att på allvar ha gått igenom andragradsekvationer, polynom, kvadreringsreglerna och konjugatregeln är en stor bedrift. Inser du hur basic alla 1x kurser egentligen är? Att "klara" HP på 1b eller 1c är förmodligen supermöjligt, men att få ett bra resultat TROR jag blir svårt.

Om någon som läst kurserna 1c, 2c och 3c inte håller med mig får ni gärna säga varför jag har fel, men jag tycker det är väldigt konstigt att officiellt säga att svårighetsgraden på provet är "1b". Jag fick inte ett resultat på matten över 1.5 förrän jag läst Matte 4.

Så klockrent. Själv får man 1,8 på kvantitativa och läst Matte 1-3c med A i betyg. Jag fattar verkligen inte hur folk som inte läst kurserna ovannämnda kurser ska kunna få ett 1,5< på kvantitativa delen. Det är oerhört orättvist sett från mina ögon.
Citera
2014-02-18, 01:41
Bannlyst
Vad fan är matte 1c och vad motsvarar den? Jag har läst till matematik C under gymnasiet och har även läst lite statistik på universitet
Citera
2014-02-18, 01:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NAHA-K
Så klockrent. Själv får man 1,8 på kvantitativa och läst Matte 1-3c med A i betyg. Jag fattar verkligen inte hur folk som inte läst kurserna ovannämnda kurser ska kunna få ett 1,5< på kvantitativa delen. Det är oerhört orättvist sett från mina ögon.
Vad är orättvist?

Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Vad fan är matte 1c och vad motsvarar den? Jag har läst till matematik C under gymnasiet och har även läst lite statistik på universitet
Ma 1c motsvarar ungefär Ma A och lite av Ma B.

Ma 1b = Ma A
Ma 2b = Ma B
Ma 3b = Ma C
Ma 1a är något enklare än A-kursen, medan Ma 1/2/3c är något svårare. Ma 2/3a finns ej.
Ma 4 = Ma D
Senast redigerad av U-Fig 2014-02-18 kl. 01:47.
Citera
2014-02-18, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad är orättvist?

Ma 1b = Ma A
Ma 2b = Ma B
Ma 3b = Ma C
* Ma 1a är något enklare än A-kursen, medan Ma 1/2/3c är något svårare. Ma 2/3a finns ej.

Ma 4 = Ma D

OK tack för förklaringen så man hänger med när det diskuteras här
Citera
2014-02-18, 02:17
Medlem
ADangerousMinds avatar
Ok, nu tänkte jag spendera den kommande tiden fram till hp helt och hållet med läsglasögonen på. Jag är 92a och har inte studerat på 3 år sen jag gick ut gymnasiet. Har knappt läst en serietidning sen dess...
Jag är, eller kanske snarare var, smart. Några år med "grejer" som knappast gör en smartare har väl kanske ändrat lite på saker och ting.
Nu tänkte jag verkligen lägga ner min själ i detta och försöka få ett riktigt bra resultat, 1,6+. Jag låg väl på något över VG i snitt i skolan, men brydde mig knappt. När läst lite guider och sånt nu förstår jag att jag är otroligt rostig och antagligen behöver lägga ner otroligt mycket om det ska bli ett, för mig, bra resultat.
Är jag för sent ute för att kunna plugga in så mycket som behövs för att klara det här, eller kan det gå med säg 6-10 timmars studerande per dag?
Jag sa upp mig från jobbet för några dagar sen av denna anledningen så jag har all tid i världen
Citera
2014-02-18, 08:26
Medlem
trasigluffares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Jag har snart repeterat igenom mat 1c 5000 boken och inte stött på någon konjugat eller kvadreringsregel än så länge..

Ang att ditt resultat kan det vara så enkelt att du efter har avverkat matte 3-4 verkligen fick bättre förstånd och bättre tänk för matten och bättre självförtroende än att du lärde dig något relevant från mattte 3-4.

Nej, precis, det är ju det jag menar. Och dom tycker jag är rätt bra att gå igenom innan HP.

Jo, jag tänkte att det var rätt onödigt att skriva det egentligen då jag vet exakt vad det beror på. Mitt intresse för matte var ~0 innan jag började läsa matte 4 då det sköt i höjden.

Citat:
Kan omformulera din fråga, är det någon som har lärt sig /Vet om något, relevant från matte C/D // 3/4 som är bra att kunna för HP?

Nej, inte direkt. Däremot tycker jag att man inte ska avfärda Ma2 som totalt onödig inför HP, som vissa i princip har gjort.

Citat:
Själv fick jag 1.8 på den kvantitativa delen precis efter jag avslutat B-kursen i matematik.

Självklart hjälper vidare studier i matematik, men de är inte nödvändiga för att få ett dugligt resultat på högskoleprovet. Att kunna få ett dugligt resultat är antagligen vad som avses med de officiella svårighetsgraderna. Snittet på 0.9x, eller strax över det, anses troligen vara ett dugligt resultat. De flesta skribenter i den här tråden vill sannolikt erhålla ett resultat över snittet på 0.9x.

Visst, det är väl sant. Om man vill ha 0.9 räcker nog Ma1 jättebra.

Citat:
Vad är orättvist?

Ma 1b = Ma A
Ma 2b = Ma B
Ma 3b = Ma C
Ma 1a är något enklare än A-kursen, medan Ma 1/2/3c är något svårare. Ma 2/3a finns ej.
Ma 4 = Ma D

Ma4 kan inte likställas med Matte D. Det är stora delar av D men även en del nya saker som tidigare låg i E.
Senast redigerad av trasigluffare 2014-02-18 kl. 08:28.
Citera
2014-02-18, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADangerousMind
text

Helt klart är det möjligt, men att sätta så höga mål (6-10 timmar om dagen) direkt tror jag ingen klarar av att hålla.
Bättre att börja smart, gå igenom vad du behöver göra sen lägg smart tid på det.
Mer tid är inte alltid = bättre resultat, ihållande - lite varje dag är smartare tycker jag.

Det är 45 dagar kvar till provet, personligen skulle jag tycka att det allra smartaste är att göra ett gammalt prov (nya) som finns att ladda ned överallt bara googla.
Du kan lägga upp provet på säg 2-3 dagar, men gör det på samma tid som det står så du får ett riktigt resultat.

Efter du har gjort ett gammalt prov så ser du ju vart du ligger (helst göra flera för vara säker och utesluta gissningar) och ser vad du behöver plugga upp.
Alltså lägg mest tid på det du hade minst rätt på samt de som ger flest poäng, fick du tex 1/20 på xyz så lägg tid på det.

Ord skulle jag inte råda dig till att plugga alls då man lär lägga in 3-5k ord för att få en bra höjning till provet och det är ovärt att lägga tid på nu så nära till provdagen imo.

Finns även många bra sidor om du googlar som förklarar bra hur du ska tänka för varje del, de olika räknesätten som dyker upp, kan ju vara bra att borsta av dammet och repetera lite formler.
Samt kan du börja redan idag med att läsa på Svd (under strecket) DN:debatt, the economist, new york times etc för att försöka få upp din läsvana samt läsförståelse, dvs om du inte redan läser mycket.

Lycka till!
Citera
2014-02-18, 11:07
Medlem
Citat:

Ord skulle jag inte råda dig till att plugga alls då man lär lägga in 3-5k ord för att få en bra höjning till provet och det är ovärt att lägga tid på nu så nära till provdagen imo.

Dock råder jag alla att när de läster texter, vad som helst, alltid ta reda på definitionen av ord som de inte känner till. Nuförtiden, med alla moderna telefoner, är det väldigt lätt att snabbt ta reda på okända ords betydelser och samtidigt se dem användas i en mening.

Jag har gjort detta sedan ung ålder vilket har medfört att jag redan som ung HP-skrivare fått bra resultat på ORD-delen (35+ på gamla, 18+ på nya). Det grämer mig dock, att den delen minskades till hälften i.o.m. att provet gjordes om.
Citera
2014-02-18, 12:56
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAHA-K

Jag satte 1.7 på kvant-delen genom att endast ha läst matte 1c. En termin senare, när jag även hade läst matematik 2c, satte jag 1.9. Matte 1 och 2 räckte alltså för mig att greja toppresultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in