2014-02-17, 23:08
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
ser ut som att du lagt jätte mycket tid på detta. du får fan köra på hotell annars, finns hotell för inte mycket pengar.

jag tror att du inte skulle ha kvar motivationen om du inte gör provet nu (iaf inte lika mycket..)
Tid på vad? Plugga hp? Nja, har inte lagt många timmar direkt. Har snarare lagt mycket pengar (rätt mycket i alla fall). Känns rätt ovärt att inte kunna skriva även om det bara innebär en inte så stor höjning (känns inte som jag kan skriva högt då jag inte ens har plöjt alla gamla prov). Känner mig säkrare på matten, men knappast grym. I övrigt har jag nog inte blivit så mycket bättre, men det är svårt att veta.

Valde att prioritera annorlunda istället för att sätta för stor psykisk press på mig själv och stressa, men målet står kvar att jag behöver att högt resultat för att kunna komma in. Gjorde inte provet sist och jag är lika motiverad som jag var för ett år sedan när jag började med matematik 1/2. I värsta fall får jag bli 350 kr fattigare antar jag
Citera
2014-02-17, 23:08
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Om det är matematik du har svårt för så kanske något prov i veckan? Eftersom det är sådan betoning på detta ämne nu.
[...]
Att säga att det är betoning på den kvantitativa delen i det nya högskoleprovet är ej korrekt. Innan HT12 så var det snarare tvärtom, den verbala delen var större jämfört med den kvantitativa delen. När de sedan utformade det nya högskoleprovet såg de till jämlikt betona de båda delarna.

Citat:
Ursprungligen postat av gxflybaby
Någon här som höjt sig mer än 0.2 på provet? Alltså om man har haft 0.6 och sen fått 0.9 o.s.v.
Ja. 1.3 -> 1.6

Citat:
får man ha vatten? alltså får man ta låt säga ett äpple+vattenflaska in i salen när man ska göra något provpass?

så vitt jag vet: man får ej! xd
Varför skulle man inte få det? Jag satt i alla fall och svepte Red Bulls när jag sist gjorde provet.
Citera
2014-02-17, 23:21
Medlem
Snälla hjälp
Citera
2014-02-17, 23:26
Medlem
Soulsurfers avatar
Har hittat ett hotellrum för 450 kr för en natt, billigast hittills Nära provstället dessutom! Det kan jag nog gå med på i värsta fall. Blir att äta pasta den månaden med andra ord för att kunna skriva hp. Känns surt dock, eftersom jag vet att jag inte kommer att skriva bra. Men jag lär avsätta lite tid åt hp nu.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-02-17 kl. 23:28.
Citera
2014-02-17, 23:30
Medlem
Citat:
ingen nytta egentligen - men hm.. du kommer in i "tänket". men om jag var du, skulle jag ha fokuserat på MA 1 och MA 2c, främst dessa två. gör de två matteböckerna så att ALLT, precis ALLT sitter i huvudet på dig. sen kan du göra MA 3c (om du vill, inget jag skulle tipsa dig om att göra, utan istället bara nöta på. ta och gör både origo och 5000 böckerna)

Gott mos! Tack ska du ha!
Citera
2014-02-17, 23:39
Medlem
Soulsurfers avatar
Och där var man anmäld! Shit Nu får jag se till att ansluta mig till er som pluggar efter mitt biologiprov.
Citera
2014-02-18, 00:04
Medlem
trasigluffares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad du tror är irrelevant. Den kvantitativa delens svårighetsgrad är officiellt
1c rekommenderas därför att den tar upp mer än 1b och för att den är något svårare. 2c är verkligen inte nödvändigt, även om mer matematik självklart hjälper i de flesta fall. Om man inte har en naturlig fallenhet är det förmodligen viktigare att till fullo förstå Ma 1b/1c än vad det är att ge sig i kast med än svårare teori som inte kommer förekomma på provet.

Jag tycker inte Ma1C reflekterar verkligheten. Att få ett bra resultat utan att på allvar ha gått igenom andragradsekvationer, polynom, kvadreringsreglerna och konjugatregeln är en stor bedrift. Inser du hur basic alla 1x kurser egentligen är? Att "klara" HP på 1b eller 1c är förmodligen supermöjligt, men att få ett bra resultat TROR jag blir svårt.

Om någon som läst kurserna 1c, 2c och 3c inte håller med mig får ni gärna säga varför jag har fel, men jag tycker det är väldigt konstigt att officiellt säga att svårighetsgraden på provet är "1b". Jag fick inte ett resultat på matten över 1.5 förrän jag läst Matte 4.
Citera
2014-02-18, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad du tror är irrelevant. Den kvantitativa delens svårighetsgrad är officiellt
1c rekommenderas därför att den tar upp mer än 1b och för att den är något svårare. 2c är verkligen inte nödvändigt, även om mer matematik självklart hjälper i de flesta fall. Om man inte har en naturlig fallenhet är det förmodligen viktigare att till fullo förstå Ma 1b/1c än vad det är att ge sig i kast med än svårare teori som inte kommer förekomma på provet.
Här har vi nyckelordet, alla som går gymnasiet skulle klara högstadiets matteproblem utan att blinka, och på samma sätt kan alla som går de högre mattekurserna (Ma4, Ma5 osv) matte 1c utan att behöva kämpa allt för hårt (i teorin åtminstone).

Det som gör att ändå inte mattesnillen automatiskt får 2.0 är att en stor del av matematiken är problemlösning och logiskt tänkande, något som man antingen kan träna upp genom att göra en massa uppgifter, eller så har man bara naturlig fallenhet för det. Regga ett gratis konto på http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet (alias + mailadress + lösenord, klarar man inte det klarar man inte heller högskoleprovet), träna på de delar man känner sig svag på, om och om och om igen. (Se dock upp för proven tidigare än 2011, de är inaktuella vid det här laget). När du kan uppgifterna så väl att du skulle kunna förklara dem för din dummaste kompis, då vet du att du har koll!
Citera
2014-02-18, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Jag tycker inte Ma1C reflekterar verkligheten. Att få ett bra resultat utan att på allvar ha gått igenom andragradsekvationer, polynom, kvadreringsreglerna och konjugatregeln är en stor bedrift. Inser du hur basic alla 1x kurser egentligen är? Att "klara" HP på 1b eller 1c är förmodligen supermöjligt, men att få ett bra resultat TROR jag blir svårt.

Om någon som läst kurserna 1c, 2c och 3c inte håller med mig får ni gärna säga varför jag har fel, men jag tycker det är väldigt konstigt att officiellt säga att svårighetsgraden på provet är "1b". Jag fick inte ett resultat på matten över 1.5 förrän jag läst Matte 4.

Fick 1.9 på matten första och enda gången jag gjort provet hittills, läste matte 1c under den tiden. Kommer nu ha läst ca halva matte 4 när jag gör det och jag lär nog få 2.0. Å andra sidan har jag väldigt lätt för snabba uträkningar i matte och matte överlag dåra. Har dock inte mkt provvana vilket kanske gjorde att jag missade de där 2 poängen som fattades förra gången. Håller inte med dig om att man bör ha läst högre matte, det hjälper dock. Tittar nu på uppgifter och kan lösa de på andra och mer rutinerade sätt en förut, men det är en annan sak.
Citera
2014-02-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Får man ha färgad bläckpenna istället för överstrykningspenna på provet?
Följdfråga, flerfärgade överstrykningspennor, alt. flera överstrykningspennor i olika färger? Kan det vara så att man inte ska kunna stryka över saker så de blir oläsliga, som de kan bli med bläckpennor?
Citera
2014-02-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare

Jag har snart repeterat igenom mat 1c 5000 boken och inte stött på någon konjugat eller kvadreringsregel än så länge..

Dock väldigt mycket bra matnyttigt om volym/area för alla figurer, mycket potenser och grundläggande algebra förklarat på jäkligt bra sätt och mycket uppgiftrer på A,B och C nivå som faktiskt kan vara rätt kämpiga trots att det "bara" är ma 1c, och då har jag läst matte D.

Men B böckerna /2x tar väl upp mer om just kurvor och lutningar och mer sånt ?
Det enda jag vet som är nyttigt från högre matte böckerna är början på D där "lika vinklar ger lika stora mått i samma triangel" typ, men förutom det är det ju helt andra grejjer man håller på räknar med som inte alls är relevanta, nog för att de testar ens kunskaper om matten men det är knappast relevant hur bra man gör en intergral mot hur man ska räkna ut och jämföra volymen för ett klot mot en cylinder.

Ang att ditt resultat kan det vara så enkelt att du efter har avverkat matte 3-4 verkligen fick bättre förstånd och bättre tänk för matten och bättre självförtroende än att du lärde dig något relevant från mattte 3-4.

Kan omformulera din fråga, är det någon som har lärt sig /Vet om något, relevant från matte C/D // 3/4 som är bra att kunna för HP?
Senast redigerad av karlmag 2014-02-18 kl. 00:41.
Citera
2014-02-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Och där var man anmäld! Shit Nu får jag se till att ansluta mig till er som pluggar efter mitt biologiprov.

Soulsurfer, jag vill hjälpa dig lite med ditt HP-plugg lite, var snäll och svara på mina tankar och säg till om jag verkar nedsättande eller inte(jag har bara i syfte att hjälpa dig med denna text).

Vad jag märkt med dig är att du lägger allt krut på en sak i taget vilket kan vara bra, om man har riktigt bra fokus. Dessvärre är det så att många ungdomar idag har väldigt kort s.k "attention span" vilket gör att de istället för att göra läxorna hamnar på FB eller youtube. Jag skulle vilja säga att du borde anpassa ditt plugg efter detta och göra det mer varierat och givande. Vad jag gör varje dag är att jag läser tidningen, gör lite läxor från skolan, läser lite skönlitteratur, gör skolarbete, gör ett delprov, gör skolarbete osv... Lägger kanske in träningen där osv...

Det blir annars att du skiter i HP-plugget och sedan intensivpluggar du i 30 dagar. Det är mycket mer givande att göra lite varje dag och jag vet att du hört detta förut men det är verkligen så.

Se till att plöja några tal i 1c varje dag, läs en artikel då och då. Läs tidningen. Gör 10 ordprov. Skaffa dig rutiner helt enkelt. Det blir rätt lätt att skjuta upp det annars. Om det är möjligt så lägg ifrån dig mobilen och sätt dig i köket, sätt ett krav på att du inte får lämna köket innan en timme har gått etc.

Vad tycker du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in