2014-02-16, 22:59
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greathefty
Vart har jag läst EXAKT detta innan... Juste, inför provet i november! Haha, alltid samma problem soulsurfer?
Inte exakt samma, den gången hade jag faktiskt skjuts, men den ställdes in två dagar innan provet eller något (minns fan ej, men det var i alla fall tätt inpå) och då anmälde jag mig första dagen det gick Välinvesterade 350 kr där! Inte alltid, men det är definitivt ett problem. Har inte panik då jag inte vet vad jag vill och har tid på mig, men hade i alla fall velat skriva då möjligheten ges för att höja mig i alla fall en bit varje gång. Nu var det fan nästan ett år sedan jag skrev. Sjukt ju. Borde kunna höja mig en bit utan att ha pluggat hp seriöst genom att bara ha läst på komvux.
Citera
2014-02-17, 00:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Situationen:

Anmäld, inte betalt.

1.55 bästa resultat, de enda utbildningarna som jag kanske skulle tänka mig att gå som kräver mer är Industriell Ekonomi och Teknisk Fysik. I övrigt verkar det rätt lugnt.

Kommer söka in HT15.

Att göra högskoleprovet skulle resultera i en förlust i plånboken på ca. 1800kr (1500 förlorad lön, 300 för anmälningsavgiften)

Jag är villrådig. Ska jag göra provet, förbereda mig och försöka få över 1.6, eller ska jag skita i det och göra provet HT14 och VT15 istället? Vad tycker ni?

Den existentiella våndan över att fatta ett eget beslut! Åh, ty, den tynger oss alla.

Jag tänker att det är bara du som bär det rätta svaret för dig. Vad känns rätt?

Däremot tycker jag, om jag får ha en åsikt, att du har en viktigare fråga att besvara än om du ska skriva hp till våren, nämligen; Vad är det egentligen du vill bli/göra i framtiden? Om du hade kunnat besvara den så hade du mycket enklare kunnat besvara din HP fråga, för då står de kortsiktiga pengarna mot din framtid, och jag tror att du hade valt din framtid alla dagar i veckan.

Lycka till!
Citera
2014-02-17, 03:46
Bannlyst
Hur många prov tycker ni man ska göra? Menar då gamla hp prov. Min svaghet är matte och vill gärna ha 1.5. Har gjort provet tidigare och mitt bästa resultat är 0.6
Citera
2014-02-17, 07:44
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Hur många prov tycker ni man ska göra? Menar då gamla hp prov. Min svaghet är matte och vill gärna ha 1.5. Har gjort provet tidigare och mitt bästa resultat är 0.6

Om det är matematik du har svårt för så kanske något prov i veckan? Eftersom det är sådan betoning på detta ämne nu.

Jag gjorde det gamla provet två gånger, första gången på hösten oförberedd men samtidigt pluggade jag Matematik på komvux, fick ett rätt okej resultat men inget som andra skulle vara stolta över. Andra gången på våren fick jag ett sämre resultat och då hade jag ändå förberett mig genom att plugga gamla prov och så vidare. Även jag vill förbättra mitt resultat som är under 1.0 (men över 0.6), särskilt nu när man från regeringens sida föreslår att höja gränsen för godkänt på HP.
Citera
2014-02-17, 08:29
Medlem
Orkar inte läsa FAQ:en eller tråden. Vilken matte är det som gäller på HP? Hade för mig att det var A och B, stämmer det?
Citera
2014-02-17, 09:41
Medlem
trasigluffares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Däremot tycker jag, om jag får ha en åsikt, att du har en viktigare fråga att besvara än om du ska skriva hp till våren, nämligen; Vad är det egentligen du vill bli/göra i framtiden?

Det är väl däri det egentliga problemet ligger. Jag vet inte riktigt. Ingenjör, men ifall jag får för mig att söka I eller TF kan jag vara körd. Dock känns det rätt långt borta för tillfället, jag är mer sugen på typ E och M, och de kommer jag in på med råge.

Tack för ditt svar hur som, du har ju helt rätt i att jag skulle välja framtiden över pengarna alla dagar i veckan. Tror jag tar och betalar avgiften ändå!
Citera
2014-02-17, 09:42
Medlem
trasigluffares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3
Orkar inte läsa FAQ:en eller tråden. Vilken matte är det som gäller på HP? Hade för mig att det var A och B, stämmer det?

A och B eller de nya kurserna Ma1c och Ma2c. (som är lite svårare än MaA och MaB) Värdet av att läsa matte på en högre nivå än så skall dock inte överskattas, då förståelsen blir oändligt mycket bättre.
Citera
2014-02-17, 10:59
Medlem
Jag fattar fan inte dessa frågor, hur man ska tänka.

1. Med SGD(a,b) menas den största gemensamma delaren till talen a och b.
Kvantitet 1: SGD (1600,1800)
Kvantitet 2: SGD (0,200)

A 1 är större än 2
B 2 är större än 1
C 1 är lika med 2
D Informationen är otillräcklig

2. Med MGM(a,b) menas den minsta gemensamma multipeln, eller det minsta tal, som är jämt delbart med både a och b.
Kvantitet 1. MGM(100,75)
Kvantitet 2. MGM(60,35)

A 1 är större än 2
B 2 är större än 1
C 1 är lika med 2

3. X och Y är två olika ensiffriga positiva heltal. X5 och YY är tvåsiffriga heltal och 1XX är ett tresiffrigt heltal bestående av X och Y. X5 + YY = 1XX
Kvantitet 1: X - Y
Kvantitet 2: 5

A 1 är större än 2
B 2 är större än 1
C 1 är lika med 2

Det är uppgifter som ser ut som ovanstående som jag fan inte fattar någonting om. Även fast jag får se facit så förstår jag inte hur man ska tänka. Någon som kan vara snäll och förklara väldigt simpelt (om det är möjligt) för jag är inte ett snille på mattematik.
Citera
2014-02-17, 11:28
Medlem
Är det bara jag som aldrig lyckats skriva ett högskoleprov utvilad? Har gjort fyra stycken, men har som max sovit cirka fyra timmar. För jävligt att de lägger detta så tidigt på dagen. Det borde starta någon gång på eftermiddagen.
Citera
2014-02-17, 11:37
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokusHokus
Är det bara jag som aldrig lyckats skriva ett högskoleprov utvilad? Har gjort fyra stycken, men har som max sovit cirka fyra timmar. För jävligt att de lägger detta så tidigt på dagen. Det borde starta någon gång på eftermiddagen.
Jag tycker att HP är tillräckligt värt att ta på allvar för att det kan vara värt att förbereda sig för tiden det ska skrivas en vecka i förväg. Gå och lägg dig en halvtimme, timme tidigare varje kväll så har du efter någon vecka troligen en dygnsrytm där du sitter och klipper med ögonen redan klockan 22. Då är du perfekt anpassad för provet.
Citera
2014-02-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Jag tycker att HP är tillräckligt värt att ta på allvar för att det kan vara värt att förbereda sig för tiden det ska skrivas en vecka i förväg. Gå och lägg dig en halvtimme, timme tidigare varje kväll så har du efter någon vecka troligen en dygnsrytm där du sitter och klipper med ögonen redan klockan 22. Då är du perfekt anpassad för provet.

Jag funkar inte riktigt så. Min naturliga dygnsrytm är något längre än 24 timmar. Jag kan alltså inte gå och sova tidigare, utan det blir alltid senare förutsatt att jag är ledig. Förutom det tror jag att jag alltid blir undermedvetet stressad och i.o.m. det får svårare att somna.
Citera
2014-02-17, 11:55
Medlem
solopoetry.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
http://www.repetition.se/

Snubblade över denna sida, går att repetera all den relevanta gymnasiematematiken.
Jag kommer själv köra igenom den inom någon vecka för att se att jag inte missat något.

Tack för en bra sida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in